Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1835 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29885
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17654)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12231)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia (1)

Rodopy, Bulharsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Rodopy

Rodopy (Rodopi) sú druhým najväčším horským masívom Bulharska. Leží na juhu krajiny pri hranici s Gréckom, na severe spadajú do Hornothrácké nížiny, ktorou preteká rieka Marica, na západe sú ohraničené údoliami riek Jadenica a Mestá a na juhu nížinou pri Egejskom mori (už za hranicami). V tomto vymedzení zaujímajú plochu okolo 18 000 km štvorcových, z čoho leží v Bulharsku 14 740 km štvorcových, dĺžka dosahuje 240 km a šírka 100 km. Prevládajúcou horninou sú ruly, vápenca, v západných oblastiach aj žuly. Tieto horniny sú prestúpená vulkanickými znelke a andezit, vyskytujú sa i pieskovca. Rodopy sa delí na dve, svojim charakterom značne odlišné časti. Západné Rodopy sú bohato vrásnenie s radom hrebeňov, chrbtov, kotlín, údolia, tiesňav, závrtov, vyvieračiek, jaskýň a prírodných mostov, sú porastené listnatými i ihličnatými lesmi a pokryté šťavnatými pastvinami. Východnej Rodopy sú viac poznačené horúcim bulharským slnkom, sú bližšie našim vrchovinám, ale bez svieži prírody, majú zaoblené chrbty, plytká a široké údolia a nie sú zďaleka tak príťažlivé ako západné oblasti. Hranicu medzi západnými a východnými Rodopi tvoria rieky Kajalijka, Borovica a Vrbica, ďalej sedla KitKat a Tri Kamaka. Obe časti pohoria sa ďalej členia na rad hrebeňov. Najvyššie dosahujú vrcholom Goljam Perelik (2191 m) v Perelickém hrebeni, hora Goljama Sjutkja v Batackém hrebeni je len o 5 metrov nižšia. Rodopy sú odvodňovanie do Egejského mora. Na juhozápade patrí menšia časť do povodia mesta, na jej prítoku Spánok je rozsiahle priehradnej jazero. Zvyšok pohoria potom odvádza svoje vody do Marice a jej prítokov, medzi význačné patrí Čepinská rieka, Vaca s kaskádou priehrad, Čepelarská rieka a obzvlášť Arda aj s rozsiahlou sústavou vodných diel (napr. Studní kladenec). V Rodopoch a na ich úpätí vyviera rad minerálnych prameňov, najznámejšie kúpele sú v Velingrad.

Rodopy

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Bulharsko
Región:JUH
Typ:Prírodný úkaz
Pridal:BULGAR 16.12.2011 (11:47)
Poloha:N 41.476 E 24.868
Približná poloha:nie
Čitatelia:9871
Povrch:spevnená cesta

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Zlatograd, BulharskoMesto21.6 km JV
2.Dyavolski most, BulharskoPamiatka26.1 km SV
3.Cesta 861 Rodopské vrchy, BulharskoTrasa39.9 km S
4.Diablovo hrdlo (Dyavolsko grlo), BulharskoPrírodný úkaz43.5 km Z
5.Skalný most Cudnite mostove, BulharskoPrírodný úkaz44.9 km SZ
6.Momchilgrad, BulharskoHotel46.0 km V
7.Nová cesta 866 popri rieke Vača, BulharskoPriesmyk48.1 km SZ
8.Kamenná svadba, BulharskoPrírodný úkaz48.5 km SV
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »