Anketa:
Seriál článkov: Africa Eco Race 2020
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 2.
13.01.2020 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 15022 [Šport - Rally]

Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko naživo
Africa Eco Race 2020 v cieli pri Ružovom jazere v Dakare, záverečná, takmer rodinná 12.etapa - V nedeľu 19.januára 2020 došla do cieľa i tohtoročná rally Africa Eco Race 2020. Po absolvovaní záverečnej 229km spojovačky nasledovalo cieľových tradičnou 21 km špeciálnej jazdy popri Ružovom jazere pri Dakare.. V kategórii motocyklov už nedošlo na pódiových miestach ku zmenám,. Zvíťazil Alessandro Botturi Talianska pred Pal Andersom Ullevalseterom z Nórska a Lyndonom...
03.01.2020 - Peter Haršáni - Haro Čitatelia: 4777 [Šport - Rally]

Africa Eco Race 2020 a Martin Benko
Africa Race, skutočné preteky do Dakaru, Dakar je v Afrike a iné prívlastky má čoraz populárnejšia rally. Vznikla ako plnohodnotná náhrada pretekov s menom Dakar, ktoré pod vymyslenou zámienkou opustili Afriku, aby medializovaný cirkus sypal čo najviac peniažkov. Čuduj sa svete, Africa Rally žiadne problémy s terorizmom nemá a utešenie rastie z roka na rok. Už 12. ročník začne v januári 2020 v Monaku.
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!