Anketa:
Seriál článkov: MotoGP 2017
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 16 až 30 z cekového počtu: 19.
24.04.2017 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 5319 [Šport - MotoGP]

MotoGP 2017 - VC Ameriky - vyhráva fenomenálne Marquez, Rossi sa dostáva do vedenia šampionátu
Kým všetci v štartovom poli vedeli, že Marquezovi to v USA veľmi ide, a že je malá pravdepodobnosť (štatisticky nulová), že tu vyhrá niekto iný, sám Marquez to mal pravdepodobne ťažšie - nespadnúť a obhájiť.
10.04.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4219 [Šport - MotoGP]

MotoGP 2017 - VC Argentíny - Viñales berie druhé víťazstvo v sezóne, Marquez končí v štrku
Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP) sa stal prvým jazdcom Yamahy od čias Wayna Raineyho v 1990, ktorý vyhral prvé dve veľké ceny sezóny. Veľká dráma sa diala ale i za jeho chrbtom - druhý v cieli bol Rossi a pódium doplnil Crutchlow.
27.03.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6124 [Šport - MotoGP]

MotoGP 2017 - VC Kataru - Viñales berie prvé víťazstvo v sedle Yamahy
Dážď, meškanie a neskôr rozhodnutie o skrátení preteku prvej veľkej ceny roku 2017. Maverick Viñales bojoval o víťazstvo s Andreom Doviziosom, a tretie miesto na bedni získal Rossi, ktorý sa naň prepracoval z 10. miesta na štarte.
24.03.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5513 [Šport - MotoGP]

MotoGP 2017 - V Katare skončili prvé tréningy - najrýchlejší Maverick Viñales
Nová sezóna MotoGP už definitívne klope na dvere. Pozrime sa na zloženie tímov a tiež na prvé merané kolečká v Katare.
Predchádzajúce | 1 2 | Nasledujúce
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!