Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3677 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28540
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11542)

Jawa 350 -reglér na dynamo - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuJawa 350 -reglér na dynamo - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
06.09.2006 11:28

Jawa 350 -reglér na dynamo

Jack
 Kustomizér 

Ikona

V polovici leta som sa rozhodol, že zmeriam na Jawke baterku 6V 11Ah. Mala 6,04V a tak som zvážil, že ju treba dobiť nabíjačkou a tá ju ťahala až cez 7V. Myslel som, že tým je to vybavené. Omyl! Cez weekend som baterku meral a zistil som 5,94V! To som už pochopil, že bude asi problém v regléri.
Mám tam plechový 6V 50W s dvomi relátkami a bez vonkajších odporov. Jemne som očistil všetky kontakty, zmeral cievky (boli ok), nahodil späť, naštartoval a meral napätie -na baterke (B) a na dyname (D), pri malom zaťažení (parkovačky) a plnom zaťažení (svetlá).
Tak som zistil, že pri nízkych otáčkach mi reglér skratuje baterku do dynama, lebo ju drží pripojenú až po napätie pod 6V! a pri vysokých otáčkach nejde nad 6,5V!
Podľa príručky som sa pustil do prihýbania na napäťovom relé, pričom som opakovane štartoval a zasínal moto, zapínal a vypínal svetlá až .. až som mal z toho guláš v hlave a mal som toho dosť! To sa napíše, že: pri otáčkach nad a pod a zaťažení tak a onak, ale skúste pritom čučať na merák, kde čísla behajú hore-dole, prihýbať kontakty, držať otáčky, prepínať svetlá.. Tabulkové hodnoty: min zaťaženie max. 7,7V a max. zaťaženie min. 6,9V som aj tak nedosiahol! Jednoducho to nešlo! Nastavil som to nejako medzi 6,4 až 7V a uvidím, čo na to povie baterka. Keď som ju meral včera mala 6,4V, čo som zvážil, že nie je najhoršie.
Má niekto podobné skúsenosti, alebo aj riešenie? VAPE mi neodporúčajte, je pridrahé.


06.09.2006 13:02

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

Jack VAPE mozno nie je lacne, ale ver tomu ze stoji za tie peniaze ;-) tych 5 tis. Sk za sadu SZ13 na 12V stoji za tu pohodu, ked uz v zivote nebudes nastavovat kladivka, v zivote sa nebudes zaoberat baterkou, pretoze je vo svojej podstate potom uz len stabilizatorom napatia... Je to proste paradna vec... Ked mas VAPE a motorka nejde, to uz je velmi zle ;-) :-D

No a ozaj, myslim si ze to nastavenie si vcelku zvladol, 7V nie je vela, ak ti to naozaj neprekracuje o moc 7V tak je to dobre. A co sa tyka merakov, neveril by si ale na tych drahsich tie cisielka nelietaju. Neviem v com je rozdiel v tych merakoch, ale ja mam taky za 300 korun a tam lietali hore dole. Kamos ma trosku drahsi a lepsi okolo 1200 Sk a ten ked ukazoval tak sa pekne ustalil na nejakej hodnote...


06.09.2006 13:03

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

krokodyl
 Skútrista 

motoride.sk/?P=phorum&tema=poradna&ID=180590

buď je zlý reglér, alebo odchádza dynamo. Keď je druhé pravdou, podarilo sa ti rozladiť regler. To že regler ne voľnobehu zostane prepnutý na baterku, patrí k veci.

Asi by si mal otestovať najprv dynamo - zaťažiť ho a zmerať bez regulátora (žiaľ presný postup a hodnoty ti nedám). Treba skúsiť pohľadať v nejakej dobovej literatúre.

V zásade môže byť problém v statore - niekde bude zlý kontakt, odpor, zlomený vodič. Alebo v rotore - medzizávitové skraty. Ale tie sám neodhalíš. Demontovať a dať preskúšať majstrovi čo prevíja motory - oni na to majú prípravky.

Až potom, keď vylúčiš závadu na dyname, sa treba rýpať do reglera.


06.09.2006 14:17

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Ďakujem FaDe, že si ma podržal. Aspoň niekto so mnou súcíti, keď už nie ten reglér!
Krokodyl možno máš pravdu. Bol som trochu namyslený, keď som sa pustil do regléra a mal som našprtanú príručku JAWA. Ako som dopadol, to som napísal. Zabudol som však dodať, že som sa prehrabával na nete a nezohnal som tam schému zapojenia dynama a jeho regulácie na JAWA, ani na niečo iné. Dať preskúšať niečo majstrovi je pekná vec, ale už to bude možno cenovo hraničiť s kúpou VAPE. Dynamo sa mi neprehrievalo a neprehrieva, uhlíky som kontroloval, štartuje ok, kontrolka dobíjania signalizuje ok, tak všetko vypadalo ok. Ale nebolo. Ono to asi všetko beží len preto, že baterka je nová, ale po roku by určite zdochla, keď by sa vždy vybíjala pod 6V.
Dúfam, že táto diskusia pomôže aj iným JAWA.com, lebo reglér je tu slabina. Možno sa pokúsim spraviť niečo elektronické, len mi zatiaľ chýbajú dáta a schémy od dynama.


06.09.2006 14:32

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

maco
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Jack, vo všeobecnosti, problém môžeš rozdeliť na dve časti:
1.) Dynamo, funkčnosť dynama, zmeriaš jednoducho, na svorky z uhlíkov pripoj Voltmeter a meraj, ak ti napätie rastie rovnomerne s rastom otáčok, tak dynamo funguje v poriadku.
Nezabudni na to, že je potrebné nabudiť vinutie, preto by som pozrel aj prepojenie + pólu z baterky na magneto (M) dynama.
2.) Ak máš klasický 6V reglér, daj dole ten plechový kryt (pozor, pri rozoberaní sa často stáva, že to iskrí :-). Máš tam dve kotvy, jedna ti pripája dynamo do okruhu a druhá kotva ti skratuje zbytočný prúd, cez vybíjací odpor (na zadnej strane reglera) na kostru. O tom či prvá kotva funguje správne zistíš tak, že prepojíš + pól z baterky priamo na svorku D. Ale pozor musíš odpojiť dynamo! Ak ti kotva zopne, tak by regler mal byť v poriadku.
Pri zvyšovaní otáčok asi od cca 1500ot/min. by ti prvá kotva mala pripojiť dynamo do okruhu. V prípade, že nedopne tak natiahni kábel priamo z + pólu baterky na svorku M na dyname. Tým by sa ti malo dynamo nabudiť a začať dávať "štavu". Ak začne tak je chyba pri prepojeni + polu baterky, M svorky z reglera a dynama.
Ak ani vtedy nie tak je regler vadný.


06.09.2006 21:07

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

Jack mam o Jawach vela dokumentov, ak potrebujes nieco konkretne daj vediet ak to mam poslem ti to... Mam aj par stranok o kontrole a nastavovani tychto starych reglerov a je to teda hustych 5 stran... Pocuj aky to mas vlastne typ motora? To mas valce a hlavy zo 634 na kartroch nejakej panelky, alebo to mas nebodaj motor z Oilmastra?


07.09.2006 8:17

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Maco ďakujem za trochu teórie, zas som trochu múdrejší. Ako som písal, dynamo dynamuje a reglér regléruje, ale dohromady, do-hroma!, dohromady to nesedí, lebo to vybíjalo baterku.
Trochu som to upravil, ale neviem, či mi to zasa nebude variť baterku. Zatiaľ, podľa mojich skúseností s nastavovaním, môžem len povedať: uvidíme!, lebo nemôžem tvrdiť: nastavil som to!, lebo sa to podľa mňa presne nastaviť nedá, je to vždy len kompromis.

FaDe, kartre+elekro -kývačka, válce+hlavy+prevodovka+spojka+primárny rozvod -634-ka. Momentálne už má motor 4 válce, len nemám foto. Ak máš rozkreslenú elektrickú schému reglera a cievok dynama, tak mi to prosím pošli buď priamo tu (pre všetkých), alebo na mail.


07.09.2006 11:59

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

4 valce :-O no rychlo to odfot to som strasne zvedavy, to mas teraz z toho potom Royal Star ;-)

Schemu vecer pohladam a pridam ju sem... Nie som si na 100% isty ci ju mam v elektronickej podobe...


07.09.2006 18:47

Re: Jawa 350 -reglér na dynamo

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

Jack: bohuzial som schemu nenasiel v mojom NTB, tak ti iba odporucim stiahnut si z jawamanie knizku o kyvackach kde je schema 250 a 350 kyvacky

www.jawamania.info/Files/tech/kejvacka.doc

ale nasiel som ten vycerpavajuci clanok o nastavovani regulatoru, mozno niekomu pomoze, jedna sa vsak o vseobecny popis nastavenia a kontroly spravnej cinnosti regulatoru, nie konkretne na jawe, ale sak regler je jedno kde je...

www.marauders.sk/pictures/regler.zip

nooo, nasiel som aj tu schemu z knizky, elektricka schema zapojenia 350-354

www.jawamania.info/Files/tech/j350.jpg

Upravené 1 krát. Naposledy upravil FaDe (07.09.2006 18:51)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.