Anketa:
Ochrana budúcnosti? Žeby systém D-Air od Dainese?
ZdieľaťPridané: 29.03.2010 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 6366 [Bleskovky - Novinky]
Airbag v plechovkách je už niekoľkoročne praxou otestovaná vec. Dnes už mnoho áut bez airbagu nenájdete. „Air“ ochrana sa pomaly pretláča aj medzi nás - motorkárov.
Systém D-Air od Dainese nie je až takou novinkou ako by sa zdalo. Dainese sa zaoberá vývojom nafukovačky okolo krku už od roku 1995. Prvý funkčný prototyp bez použitia káblov alebo napojenia na motocykel bol vytvorený v roku 2000. Nápad to bol dobrý, ale závažia a náklady na výrobu boli považované za príliš vysoké. Vývoj systému sa taktiež musí vyhýbať mnohým prekážkam. Napríklad na jednej strane sú to zákony a predpisy, ktoré treba dodržiavať, ako napríklad ustanovenia upravujúce prepravu výbušných látok, a na strane druhej sú to čisto technické problémy spojené s vývojom nového výrobku.
![]() |
Marco Simoncelli |
D-Air by mal zabrániť hlavne poraneniam krčnej chrbtice a fixovať hlavu jazdca pri páde. Táto novinka sa testuje aj v spolupráci s jazdcami motoGP. Nafukovací vak spolu s potrebnou technikou na jeho nafúknutie je uložený v hrbe za prilbou. Zabudovaná elektronika zabraňuje nechcenému nafúknutiu. Rôzne snímače vyhodnocujú mnoho faktorov ako napríklad zmena rýchlosti, náklon či polohu jazdca s motorkou pomocou GPSka. D-Air zatiaľ nie je voľne v predaji.
![]() |
Michael Ranseder |
Video
Video: História Dainese airbag systému
Video: Dainese D-Air airbag systém
info & foto: www.dainese.com
Pridané: 29.03.2010 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!