Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2878 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28590
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17022)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11568)
Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Na Afrikách do Afriky - adventure offroad test Hondy CRF1000 Africa Twin v Tunisku 3/3

 Zdieľať

Pridané: 27.02.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 18844 [Testy a predstavenia - Test]

Automat alebo manuál – to je otázka

Ako ste si všimli až doteraz som neriešil Afriku z pohľadu manuál verzus automat. V jednotlivých častiach som sa zameral na motorku ako celok. Honda však ponúka ako jediná offroad cestovné enduro aj s automatom. Aký teda je v priamom porovnaní s klasickou prevodovkou?

Manuál (vľavo) vs. automat DCT - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Manuál (vľavo) vs. automat DCT - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

V provom rade nikoho neprekvapí, že automat je pohodlnejší na cestovanie, o tom asi nik nepochybuje. O tom, že na ceste funguje dobre, bolo popísané mnoho. Režim D radí pohodlne turisticky, ale keď chceš zrýchlenie, treba otočiť plyn naplno a rýchlo podraďuje aj o dva kvalty. Športový režim má až tri úrovne, takže by si mal prísť na svoje každý. Naviac kedykoľvek môžeš radiť tlačidlami na rukoväti alebo dokúpiť nožnú radičku. Jediné čo som „objavil“, boli strmé stúpania v serpentínach, kde automat podľa mňa zbytočne držal povedzme trojku a motor sa trápil. Možno by mu prospel senzor strmosti, pretože podľa otáčok bol kvalt asi dobre zvolený, ale kopec bol naozaj veľmi strmý a záťaž tak vysoká. Tam som si zvykol podradiť tlačidlom.

Kaňon Mides - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Kaňon Mides - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Ak sa dostaneme do terénu, tak automat jazdu v provom rade neskutočne zjednodušuje. Tým, že odpadá problém spojkovania či radenia, sa jazdec môže viac sústrediť na jazdu. Nehrozí, že mu motorka zdochne, nehrozí, že zabudne podradiť, nehrozí že si ju zašlapne. Na všetkých povrchoch boli motorky plne rovnocenné. Nikde to nebolo tak, že by jedna alebo druhá nevyšla, mala problémy sa rozbehnúť, zakopávala sa a podobne.

Duny neďaleko Nefty (a Mos Espa) rozbeh s automatom - no problem - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny neďaleko Nefty (a Mos Espa) rozbeh s automatom - no problem - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Nenašiel som jediný prípad, kedy by mi automat vyslovene prekážal alebo bránil niečo prejsť. Napríklad v dunách sa mi na ňom jazdilo lepšie, pretože som iba plynom dávkoval výkon. Keď bola duna extra strmá alebo som nabehol do sypkého piesku, stačilo pridať plný a motorka podradila aj do jedna a vytiahla ma z problémov. Naopak, na manuále som oveľa menej radil, práve z tohto dôvodu som si nechával v zálohe nižší kvalt, aby som mal rezervu výkonu pre prípad problémov alebo dokonca niekedy aj radil jedna pod dunou, aj keď sa ukázalo, že to možno nebolo ani potrebné.

Duny cestou na stolovú horu El Mida - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny cestou na stolovú horu El Mida - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Celkovo som po rokoch našiel len tieto nedostatky automatu oproti manuálu:

  • na automate nemáš spojkou možnosť dať moto na zadné / odľahčiť predné koleso pred prekážkou
  • ak sa ti nepodarí strmý výjazd, nemôžeš nechať moto zdochnúť a využiť brzdnú silu v kopci (automat po zastavení začne cúvať)
  • pripravuje ťa o pocit, že ty si pánom situácie a ty vieš najlepšie radiť :-)

Silné a slabé stránky:

Africa Twin má ako každá mašina silné aj slabé stránky. Pre niekoho môže byť tým najlepším cestovným endurom, kým iný v nej uvidí veľa nedostatkov. Každý totiž chce od motorky niečo iné.

Ja za jej silné stránky považujem to, že bola postavená a je to enduro. Je to viac enduro ako cestovné, alebo tento pomer je okolo 50 : 50. Toto už dnes väčšinou neplatí, pretože väčšina konkurentov sa viac orientuje na cestu. S enduro zameraním súvisí aj naladenie podvozku a celková ergonómia stroja. Výkonovo je podľa mňa tiež solídnym kompromisom. Elektronická výbava je dnes už nutnosť, ale pre mňa osobne by jej mohlo byť aj menej. Zaobišiel by som sa určite bez trakčnej kontroly, ale trend je ako vieme presne opačný. Aspoňže sa dajú elektronické hračky rýchlo a ľahko povypínať. Automat je našťastie voliteľný, aj keď sám neviem, čo by som zvolil.

Popri ropovode na juh od Ghilane - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Popri ropovode na juh od Ghilane - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Slabé stránky vidím v prednej kapotáži, ktorá mohla byť jednoduchšie spravená, aby sa dala ľahko demontovať pre prístup k vzduchovým filtrom. Plastov je tam na môj vkus priveľa a sú zraniteľné pri páde. Aj preto by som siahol po poriadnych pevných padacích rámoch. Paradoxne LED svetlomet síce skvele svieti, ale pri jeho poškodení je cenovka naozaj vysoká. Podvozok by mohol byť nastaviteľný aj bez náradia – aspoň útlm keby sa dal ovládať „knoflíkom“ rukou na vidlici aj zadnom tlmiči. Hlavný stojan by si zaslúžil lepšie vymyslieť pritiahnutie pružinami, aby neklepal.

enduro podvozok, štíhla línia, dobrá ovládateľnosť v teréne, ideálne dávkovateľný motor, výškovo nastaviteľné sedlo, veľa miesta pod sedlami, voliteľný automat, ľahko dostupné vypínanie / prepínanie ABS, trakčnej kontroly a režimov automatu mäkký podvozok (do terénu vhodný) ale nastaviteľný, hlavný stojan klepe, originál padacie rámy slabé, chýba náradie na demontáž kolies, ostré výstupky na nosiči batožiny

Ksar Ouled Debab - Na Afrikách do Afriky - Tunisko - 2. časť
Ksar Ouled Debab - Na Afrikách do Afriky - Tunisko - 2. časť

Kamenné mesto Chenini - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Kamenné mesto Chenini - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Kamenné mesto Chenini - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Kamenné mesto Chenini - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Zhodnotenie

Honda CRF 1000 L Africa Twin je vyvážene postavené cestovné enduro. Dovolím si povedať, že na náš trip sadla ako riť na šerbel. Je pohodlnejšia, silnejšia a lepšie nabaliteľnejšia na cestu ako jednovalec a zároveň stále štíhla v teréne, obratná a nie taká neohrabaná ako veľké 1200+ cestnejšie zamerané cestovné endurá.

Cez hory smer Gafsa - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Cez hory smer Gafsa - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Počas našej cesty sme pochopiteľne nemali ani s jednou motorkou jediný technický problém. Prekvapivo sa nám vyhýbali aj defekty, čo prikladám dobrým schopnostiam pneu Mitas MC23 Rockrider, na ktorých sme jazdili aj v dunách a nespúšťali sme tlak pod 2 atmosféry. Jeden defekt sme dostali na konci cesty v Kartágu, ale ten sme už ani neriešil a nalodili motorku na trajekt aj s ním.

Duny smerom na Timbaine- Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny smerom na Timbaine- Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Duny smerom na Timbaine- Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny smerom na Timbaine- Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny smerom na Timbaine- Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Cez hory smer Gafsa - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Africa Twin je podľa mňa motorka, ktorá tak ako je tzv. "zo škatule" pripravená na akékoľvek dobrodružstvo. Ak na ňu vysadne skúsený jazdec, tak je naozaj ťažké nájsť terény, ktoré by neprešla. Ma svoje muchy ako každá, ale aj silné stránky.

Erg Grand Oriental - Sahara - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Erg Grand Oriental - Sahara - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Priesmyk do As-Sanad - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Amfiteáter El Djem - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
El Djem - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Veľká mešita, Kairouan - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Video

Video: Video test: Na Afrikách do Afriky - Honda CRF1000 Africa Twin v Tunisku

Pozadie / Wallpaper:

Vrak lode pri Bizerte - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Cape Angela (Ras Angela) najsevernejší bod Afriky - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Rommelova cesta - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Kaňon Mides - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Chott el Djerid - soľné jazero - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Chott el Djerid - soľné jazero - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny cestou na stolovú horu El Mida - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny cestou na stolovú horu El Mida - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny cestou na stolovú horu El Mida - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny cestou na stolovú horu El Mida - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Duny smerom na Timbaine- Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Cez hory smer Gafsa - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Amfiteáter Uthina - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Honda CRF1000L Africa Twin DCT 2017:

Servisný interval 12 000 km
Spotreba 5,5 - 6,5 l/100 km
Objem nádrže z toho rezerva 18,8 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) cca 251 km
Cena motorky 12 790 eur, DCT verzia 13 790 eur

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 64 EUR
Kufor topcase 324 EUR
Nosič bočných kufrov + kufre 712 EUR
Vyhriavané rukoväte 330 EUR
Turistické plexi 146 EUR
Tankvak 89 EUR
Padacie rámy 529 EUR
Ochrana motora 261 EUR

Katalóg príslušenstva na stiahnutie

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 53 EUR
Stupačka 83 EUR
Spätné zrkadlo 79 EUR
Smerovka 93 EUR
Svetlomet 627 EUR

Djebel Zaghouan (1,295 m) - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Djebel Zaghouan (1,295 m) - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Djebel Zaghouan (1,295 m) - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Djebel Zaghouan (1,295 m) - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Cesta na Djebel Zaghouan (1,295 m) - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Vodný kláštor - Temple des Eaux, Zaghouan - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Amfiteáter Uthina - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Amfiteáter Uthina - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Mys Cap Bon - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Cap Bon - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Pevnosť Kelibia - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Korbous - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Cesta ktorú ani Africa neprešla - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Cesta ktorú ani Africa neprešla - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Korbous - ďalej cesta nevedie - Na Afrikách do Afriky - Tunisko - 2. časť
Tunis hlavné mesto - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
Kartágo - Na Afrikách do Afriky - Tunisko
V prístave pripravený na cestu domov - Na Afrikách do Afriky - Tunisko

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, africanPO

Africa Twin Tunisia Adventure podporili
Africa Twin Tunisia Adventure podporili

Dva motocykle Honda CRF1000L Africa Twin 2017 na tento naozaj odvážny test mala odvahu zapožičať Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Výpravy sa zúčastnili dva motocykle s manuálnou a automatickou prevodovkou DCT v sériovom prevedení a s originálnym príslušenstvom Honda. Komunikátory zapožičala firma RECALL s.r.o. motointercom.cz, akčné kamery zapožičal CONAN s.r.o. - garmin.sk. Pneumatiky Mitas, oblečenie Klim a Difi, prilba Touratech.

Foto:
 Honda CRF1000L Africa Twin 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:Honda
Model:CRF1000L Africa Twin
Rok:2017
Kategória:Cestovné enduro
Motor:
Typ motora:dvojvalec (4T)
Objem:998 ccm
Max. výkon:95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:98 Nm / 6000 ot.
Vŕtanie x Zdvih:92 x 75.1 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT)
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:230 mm
Zdvih vzadu:220 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm
Pneu vpredu:90/90-R21
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:256 mm
Pneu vzadu:150/70-R18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:208 kg
Hmotnosť s náplňami:228 kg
Výška sedla:870 mm
Rázvor:1575 mm
Dĺžka:2335 mm
Šírka:875 mm
Výška:1475 mm
Svetlá výška:250 mm
Objem nádrže:18.8 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.6 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 251 km
Servisný interval:12000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sérii
Palivové mapy:nie
Palubný počítač:áno, v sérii
Tempomat:nie
LED svetlomet:áno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
El. Podvozok:nie
Anti-hop spojka:áno, v sérii
Vyhrievané rukoväte:za príplatok
Automatická prevodovka:za príplatok
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozok
Poznámka:
Poznámka:Cena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur

<

Pridané: 27.02.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: