Anketa:
Video-Foto Galéria - Show Bikes alebo kreativita bez hranc...
Predchádzajúce | 1 2 3 4 5 | Nasledujúce
Zobrazujem obrázky 33 až 64 z cekového počtu: 145.
14.03.2006 - GaST

03.03.2006 - klinec

24.02.2006 - FaDe

04.02.2006 - Killbydeath

17.01.2006 - Harly

16.01.2006 - janny

23.11.2005 - jirkolala

23.11.2005 - ARN4509

31.10.2005 - astacus

26.09.2005 - DrTic

14.09.2005 - FaDe

07.09.2005 - gerat

18.08.2005 - Killbydeath

16.08.2005 - Scarp

06.07.2005 - majozx9r

20.06.2005 - Indy

08.06.2005 - Killbydeath

11.04.2005 - Killbydeath

18.03.2005 - Killbydeath

06.01.2005 - Stanley

18.11.2004 - manana

10.11.2004 - manana

08.11.2004 - manana

28.10.2004 - ajka

08.10.2004 - copy

08.10.2004 - danielo

08.10.2004 - danielo

05.10.2004 - Pietro

05.10.2004 - jawa

05.10.2004 - Cistic

04.10.2004 - ZEPHYR750

04.10.2004 - Sani

Predchádzajúce | 1 2 3 4 5 | Nasledujúce
Ostatné Galérie
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!