Anketa:
Porovnanie motocyklov:
Vyber motocykel pre porovnanie:
Vybrané motocykle
Foto: | ||||
Odstráň z porovnania![]() |
Odstráň z porovnania![]() |
Odstráň z porovnania![]() |
Odstráň z porovnania![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Yamaha | Yamaha | Ducati | Suzuki |
Model: | TDM 900 | YZF-R1 | Multistrada 1000DS | DL 1000 V-Strom |
Rok: | 2004 | 2004 | 2004 | 2003 |
Kategória: | Športovo cestovná | Superšport | Cestovné enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 889 ccm | 998 ccm | 992 ccm | 996 ccm |
Max. výkon: | 182.6 k (134.3 kW) / 10500 ot. | 99.4 k (73.1 kW) / 7600 ot. | ||
Max. krútiaci moment: | 110.1 Nm / 10500 ot. | 101 Nm / 6400 ot. | ||
Kompresný pomer: | 10.4:1 | 12.3:1 | 11.3:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 92.0 x 67.5 mm | 77.0 x 53.6 mm | 94.0 x 71.5 mm | 98.0 x 66.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | ||
Rozvod: | DOHC (5V) | DOHC (4V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom | kvapalinou | |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 120 mm | 165 mm | |
Zdvih vzadu: | 133 mm | 135 mm | 160 mm | |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | ||
Pneu vpredu: | 120/70-ZR18 | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 | 110/80-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | |||
Pneu vzadu: | 160/60-ZR17 | 190/50-ZR17 | 190/50-ZR17 | 150/70-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 190 kg | 172 kg | 195 kg | 207 kg |
Výška sedla: | 825 mm | 835 mm | 820 mm | 830 mm |
Šírka: | 800 mm | 720 mm | 865 mm | |
Svetlá výška: | 160 mm | 135 mm | 160 mm | |
Objem nádrže: | 20 l | 22 l |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!