Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 800 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

motozem-07-2020-2xico

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 725
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 61% (439)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 39% (286)

Suzuki V-strom 1050 2020

cfmoto-side-05-2020

no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuno.. tá vajcovitosť kotúčov a STK - Diskusné fórum - Len Tak

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

| 1 2 | Nasledujúce

03.07.2020 17:21

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Explo
 Kávičkár 

Ikona

Teplotou sa da krasne ohybat ocel, liatina. Staci trocha nahriat autogenom na spravnych miestach a pri teplotach 600-700'C sa ohne aj 25 tonovy ram.

Taky kotuc o hrubke 10 mm... urcite ho vie pokrivit nerovnomerne ochladenie.

Stary kotuc je macka vo vreci. Na sustruhu som uz postacal x kotucov.
Hacik je v tom, ze sa staca za studena. Bezi na celo 0.003mm co je ako novy od vyroby.
Lenze pri brzdeni sa stary kotuc zahreje a zvlni. A ked vychladne znova bezi na 0,003mm, lebo pri tejto teplote sa stacal.

To iste plati aj o lacnych kotucoch.
Skoda priplatit 15€ na kotuc a po roku brzdenia- hopsalasa konicek :-D


04.07.2020 0:53

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

palciatko
 Turista 

Ikona

Pri moderných brzdách sa počas ich zábehu vytvorí na kotúči tenká transfer vrstva, táto vrstva vznikne z materiálu brzdových doštičiek. Nový kotúč, po odstránení ochrannej/prepravnej vrstvy, má kovovú lesklú farbu. Po zábehu je kotúč matnejší, s modro-čiernym nádychom.
Táto vrstva znižuje opotrebenie samotných kotúčov a zlepšuje brzdné vlastnosti vozidla.

Transfer vrstva sa vytvára pri istom tlaku a teplote.

Ak po ostrej jazde ostanem stáť na takomto type bŕzd na brzde, dojde k zhrubnutiu transfer vrstvy na kotúči pod doštičkami. Tým hrúbka kotúča v danom mieste narastie, a takisto sa zmení charakter transfer vrstvy v danom mieste, bude mať iné trecie vlastnosti ako zvyšok kotúča. A tieto dve zmeny sú dôvodom vibrácií.

P.

Pozri obrázok

Pozri obrázok


04.07.2020 11:31

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Pirrates
 Turista 

Ahojko samozrejme ze ano skusane koleso je na valcoch defakto v jame a valce ho otacaju ak by sa stocili riditka moze sa zohnut cely ram


05.07.2020 19:11

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

ahojko
 Čoprák 

Ikona

Re: Pirrates:


Ked to uvidis na vlastne oci, zmenis nazor na to zohnutie ramu..
Podla mojho vnimania aj ked cely ram moto upevnis, tak riadidla
sa budu dat pootocit, lebo predne tlmice to dovolia, a tym padom
valce budu "citit" iny polomer pneumatiky... Ale tvoj nazor ti
neberiem, lebo, no však vieš prečo...


05.07.2020 20:36

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

quickmick
 Kávičkár 

Ikona

Re: egres2: Ak by si mal pravdu, tak v praxi by k zvlneniu kotúčov vôbec nedochádzalo. Ale bohužiaľ dnes vyrába kotúče každý.... a takto aj vyzerá. Sú plné servisy áut s trasúcimi brzdami. Ani OE kotúče nie sú zárukou, že auto nebude triasť alebo že budú brzdiť súmerne obe strany. Nebudem menovať značky, pri ktorých je rovno prípis od výrobcu vymeniť kopu iných dielov na náprave a po zajazdení kotúčov ich ešte stočiť, aby bol pokoj. A teraz nemyslím starú jednotkovú octávku, ktorá s tým mala veľké problémy. K tomu, že sa zvlnia kotúče po jednej jazde - dá sa to úplne jednoducho. Stačí lepší kopec, športovejšia jazda, prudké brzdenia a aj OE kotúče trasú ako divé (alebo návšteva okruhu). Videl som aj Nissan GTR, ktorému triasli OE brzdy jak...


06.07.2020 1:54

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Pirrates
 Turista 

Ahojko je trosku rozdiel ked valce tocia zadne koleso pricom je predne uchytene vo zveraku tak vychelnie sa prenesie cez krk riadenia ale ked valce tocia predne koleso a zadne je upevnene tak sa vychylenie cez krk riadenia neprenesie proste ti vytoci motorku do boku a zohnes bud zadne koleso vo zveraku lebo to je riadna paka od predu alebo kyvku a mozno aj ram


06.07.2020 8:25

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

egres2
 Bahniak 

Ikona

quicmick:
Na žiadnom aute (a to som mal Opel 3 L. VW 4L, Golf GT, CC 3,6L) a nejazdím pomaly, mi netriasli brzdy. Jedine na Octávi ročník 1998 (a preto som už nikdy nemal octáviu.) Podľa mňa je to tým (každý deň to vidím) že vodič sústavne pribrzduje ako kretén každých 5 sekúnd a lacnými kotúčmi a brzdovými doštičkami.
Rozbiť sa dá aj oceľová guľa.


09.07.2020 11:17

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Tak mam za sebou prvu STK na Harley. Ovalita dopadla predne 14%, zadne 9%, takze som presiel. Na x-ty pokus.
Potvrdil to, co ste tu pisali: problem je, ze to koleso chodi na valcoch sprava dolava. A ze uchytenie zadneho kolesa moze viest ku skriveniu ramu.
Oni sami su z toho zufali! Stale to riesia s ludmi, ktory toto zaviedli. Neexistuje totiz na toto meranie ziadna metodika. Je to o tom, ako to technik dokaze udrzat na valcoch.
Vraj hodinu predo mnou nepresla kvoli tomu tiez 4-rocna Africa. ZAdne koleso nepustilo. Nemohol nic robit, ze to nevedel nijak namerat v limite a chudaka poslal domov. Ze ak donesie od vyrobcu, ze je to takto OK, ze potom ho pustit moze.
Jedine, co mozu robit, je neustale sa stazovat tym, co to zaviedli, ze takto neprejde skoro ziadna motorka. Ze je s tym treba nieco spravit. A to aj robia. Tak dufajme, ze coskoro niekto dostane rozum, alebo navrhne dobru metodiku merania.

A este mi povedal, ze od buduceho roka uz prestanu lepit STK nalepky na ram.

No ale zacnu (od buduceho roka) s tou emisnou na motorky a ze toho sa boja viac ako my. Pretoze netusia, kam nepoja senzory na meranie otacok, na kazdej moto je bateria inde. Na starej TDM by museli dat dole plasty a nadrz aby sa dostali k baterii. Takze bude zase horsie ako je... ale oni za to nemozu, oni s tym maju len viac prace a problemov a nasratych zakaznikov...


09.07.2020 12:08

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

boombastic
 Turista 

no to nas cakaju huste chvile na estekackach....

no egresko, podla toho co pises si poriadne auto este nemal... ked si kupis, porovnanie bude lepsie... :-D :-D :-D


09.07.2020 16:01

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

otyc
 Geriatrik 

Re: ChesterTT: vajcovité kotúče? Veď sa vyrábajú kruhové, s prípadnými výrezmi, či pre chladenie alebo pre parádu. To bude dajaký omyl ChesterTT. obvodové hádzanie, pokiaľ je na kolese kompenzované vyvážením kolesa spolu s brzdovým kotúčom žiadna STK nemá prečo merať!


09.07.2020 17:01

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

duggo
 Kávičkár 

Ikona

Nemohli vymyslet uchytenie motorky proti posuvaniu dopredu a dozadu nejako inak, ako do dvoch rovnych kolajnic pevne zovierajucih zadne koleso. Pri vykonavani skusky na prednom ?
Beru zodpovednost ked mi zohnu ram, alebo hocico ine, pri tej skuske, ktora namaha motorku v takych silach na ktore vobec neni skonstruovana.


10.07.2020 9:57

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Mirdo86
 Kávičkár 

Re: Vidicon:

Ja som zatiaľ nevidel uchytenie zadného kolesa na STK ako spomínaš, a pokiaľ takéto uchytenie majú na STK nie je povinné ho používať. Pri meraní stačí mať zabrzdené koleso, ktoré sa nemeria resp. nie je v tých valcoch.

Technik, ktorý to meral mohol predsa povedať, že kolísanie brzdnej sily spôsobuje ustálenosť riadenia resp. nejedná sa o chybu v brzdovej sústave a všetko je OK. To zdôvodnenie resp. rozhodnutie je len na technikovi STK presne preto, aby nemusel technik meranie robiť 30 min a snažiť sa všemožne dosiahnuť meranie v tolerancii.

To to sa meria celé roky ako som písal ale doteraz nebolo možné kontrolovať technika STK.

PS: Netreba si z merania kolísania brzdnej sily robiť strašiaka, ktorý vznikne šírením neúplných informácií alebo iba čiastočných informácií, ktoré sa človek dozvie :-)




10.07.2020 11:29

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Mirdo86: mylis sa, nerobilo sa to meranie, robilo sa meranie brzdneho ucinku, roky, na valcoch, Ale teraz k tomu pridali kolisanie. A to uchytenie druheho kolesa maju len niekde. nie vsade. Takze zjavne nie je povinne.


10.07.2020 11:36

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Mirdo86
 Kávičkár 

Re: Vidicon:
malo sa to merať aj roky dozadu ale technici STK to nevyhodnocovali, lebo to nebolo možne kontrolovať, a to je pravda. A to nie je iba takáto vec pri kontrole ktoré sa mali kontrolovať aj minulé roky akurát to nikto nevedel skontrolovať, či sa tak udialo. Preto aj dnes trvá TK dlchšie ako inokedy lebo ich vidia na kamere čo skutočne skontrolovali.

tu je link na starší metodický pokyn pre motocykle platný od roku 2006:
www.testek.sk/files/meto/metodicky_pokyn_brzdy_motocykl...

v bode 6 sa o tom píše. :-)


10.07.2020 12:07

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Re: Mirdo86: "Poznámka: Posúdiť kolísanie brzdnej sily možno spoľahlivo a s dostatočnou presnosťou len na VSB určenej na kontrolu motocyklov." - asi tato poznamka bola dovod, preco to nemuseli robit, lebo na to nemali predpisanu VSB. Moja domnenka.


10.07.2020 12:14

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Re: Mirdo86: Na konci toho dokumentu je navrh na adapter na VSB pre motocykle. Ale niekto to nedomyslel. Uzsia pneu bude nadalej hadzat. A moja zadna 260mm sa tam nezmesti :-D


10.07.2020 12:26

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

inac nechapem, preco nemozme chodit na STK do CR, kedze uz su predpisy v podstate harmonizovane


10.07.2020 12:39

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Mirdo86
 Kávičkár 

Re: Vidicon:
Áno, tá poznámka tam je, preto v prípade VSB pre osobné vozidlá (ale ona je určená aj pre moto) môže byť odchýlka iná (technik to zohľadní), inak sú aj VSB pre čisto iba motocykle a aj boli v minulosti záleží iba na konkrétnej STK či bude mať samostatnú VSB pre moto alebo nie.

Ten adaptér na moto sa musí použiť aby nedošlo k poškodeniu moto (so tam valčeky o ktoré sa vie pneumatika oprieť keď rotuje) a zraneniu osoby, a pokiaľ sa ti tam koleso nezmestí (ako píšeš) tak nebude sa moto vo VSB merať. :-)

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Mirdo86 (10.07.2020 12:50)


12.07.2020 10:42

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Pirrates
 Turista 

bocna hadzavost kotuca sa da zmerat jedine mikrometrom na stolici pozdlzna hadzavost (vajcovitost) nevadi pretoze na brzdny ucinok nema ziaden vplyv a koleso je vyvazene aj s kotucom jedine co dokazu zmerat a zrejme tym sa to mysli je nerovnomerny brzdny ucinok po obvode kotuca

Dôvod úpravy: v piatok idem na stk dufam ze je tehnik dobre pripraveny :-D

Upravené 2 krát. Naposledy upravil Pirrates (12.07.2020 10:47)


12.07.2020 16:20

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

SO545
 Kávičkár 

Ikona

dufajme ze ma ten mikrometer co dokaze merat hadzavost...lebo mam ich vela na rozne rozmery ale taky ako popisujes som este nevidel ;-)


12.07.2020 16:58

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

pecival
 Kávičkár 

Ikona

Mikrometrom sa meria hrúbka kotúča, hadzavosť sa meria s odchýlkomerom. Ako príklad celá sada: www.universlovakia.sk/sada-pre-meranie-hadzavosti-a-hru....

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pecival (12.07.2020 16:58)


13.07.2020 11:19

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Mirdo86
 Kávičkár 

Re: Pirrates:
" Vajcovitosť " kotúča sa nemeria, to je zle priradená informácia, to patrí skôr k bubnovej brzde, ale "vajcovitosť" (resp. nepravidelný tvar) je možným dôvodom, ktorý spôsobí kolísanie brzdnej sily pri meraní....

ale ako píšeš tá nerovnomernosť brzdného účinku, čo teda sa už približuje názvu: kolísanie brzdnej sily a to je to, čo sa meria, a môže ho spôsobiť napr. nerovnomerná hrúbka brzdového kotúča, alebo ohnutý kotúč a pod...

Samozrejme to to všetko sa meria v bočnom (axiálnom) smere brzdového kotúča.




13.07.2020 14:00

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

otyc
 Geriatrik 

Re: Vidicon: tak to je skutočne dôkladná STK, ked´meraju ovalitu kotúčov. Aký zmysel to má, merať ovalitu kotúčov?


13.07.2020 19:33

Re: no.. tá vajcovitosť kotúčov a STK

Granko
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Bol som minuly rok na STK v Dekre na Panonskej, technik mudry ako radio, nameral 20% s tym, ze keby to bolo 21%, ze ma uz nepusti a nabuduce ta motorka uz urcite neprejde. Mal este blbe reci k origo prexi MRA a pod. Tak som mu povedal, ze nabuduce pojdem inde. Dovtedy na inych STK (pezinok pri kruhaci, autoboat na vajnorskej,..) ani jedinym slovom nespomenuli akykolvek problem a to som chodil bez baksisu.

Co sa tyka brzdenia, som sice amater, ale necitim ziadny nerovnomerny ucinok, nemam problem bez ABS pribrzdovat v zakrute a pod.


| 1 2 | Nasledujúce


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.