Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 415 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

mx-open-2018-side DS auto Sumoto Brno MOTOQUAD www.foxracing.sk Indian - www.klasikmoto.sk choppermania.sk

Anketa:

Jazdil podľa teba Marc Márquez na VC Argentíny 2018 v súlade s predpismi:

Spolu odpovedi: 901
Áno, bolo to v pohode: 47% (424)
Nie, bolo to ďaleko za: 53% (477)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Suzuki SV650X

Adamoto KTM

ABS a velkost kolies - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuABS a velkost kolies - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
25.04.2018 19:14

ABS a velkost kolies

jackob117
 Kávičkár 

Ikona

Zdravim pani a dami. Kupil som si kawasaki er6n ABS verziu. Chcem sa spytat, podla TP by mala mat motorka pneu vpredu 120/70 R17 a vzadu 160/60 R17. Ide o to ze predna guma je KO a mam k dispozicii pneu 120/60 R17. Bude mi ABS fungovat ale je to ako pri autach ze priemer kolies ma ostat zachovany aby bolo ABS funkcne? Policajtov ani TK neriesim takze tí ktorí neviete odpoved tak so mnou nestracajte cas :-P


25.04.2018 19:54

Re: ABS a velkost kolies

ado93
 Turista 

Ikona

Ako vie ABS ake velke koleso si dal?

Ked mas na aute v lete R19 a v zime R17 tak v zime ti ABS nefunguje?


25.04.2018 20:07

Re: ABS a velkost kolies

jackob117
 Kávičkár 

Ikona

Nie ale rozdiel medzi jednotlivými kolesami vie, skus si na auto dat dopredu 185/65 R15 a dozadu 185/55 R15 a ABS a ESP vyradis z funkcie. Alebo minimalne ked das na pravu stranu inu velkost ako na lavu aby sme sa teda priblizili motorke. Viem ze niektore auta maju vpredu povedzme 205/45 R17 a vzadu 225/40 R17, vtedy je vsak obvod kolesa zachovany takze je to vporiadku. Keby zmenasim priemer prednej pneu tou nizsou vyskou o 10 percent a zadok k tomu adekvatne prisposobim tak by nebol problem ale ak to nespravim tak sa bojim ze bude, neviem teda ci je ABS aj vpredu aj vzadu v tomto som laik.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil jackob117 (25.04.2018 20:08)


25.04.2018 21:26

Re: ABS a velkost kolies

joscu
 Kávičkár 

nezabudni ak sa stane nahodou nehoda budes vinnikom ty lebo mas nepovolene pneu


26.04.2018 7:39

Re: ABS a velkost kolies

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Re: jackob117: tazko povedat. ABS na moto sa zvykne kalibrovat po prejdeni par metrov. Mala zmena by mu nemusela prekazat.

Niektore auta zistuju stratu tlaku v pneu prave zmensenim obvodu.

Ak nemas takuto signalizaciu poklesu tlaku podla obvodu. Tak by si teoreticky mohol skusit sfuknut prednu pneu napriklad na 1 atmosferu. Prejst par metrov, ci nezahlasi abs chybu... Ale opatrne, aby ti to nevyfucalo uplne.


26.04.2018 9:10

Re: ABS a velkost kolies

ado93
 Turista 

Ikona

stale nerozumiem ako suvisi ABS s priemerom kolesa. Vie mi to niekto vysvetlit?
Dakujem


26.04.2018 10:22

Re: ABS a velkost kolies

tatko
 Skútrista 

Ja ti napíšem svoju skúsenosť.Kukni na tomto fóre tému "Zmena pneu problém ABS?"
Skúter x max 250 s ABS.Menil som ale zadnú pneu schválne s nižším profilom,teda výška sedla sa mi znížila o cca 14mm,lebo som krpec.Skrátka obvod kolesa mám menší oproti origo.Už vtedy sa tu strhla ostrejšia debata.Výsledok? Vôbec nič sa nezmenilo,ABS fuguje na skútri normálne! Ako to bude u teba neviem.Na x maxe po rozbehu pár metrov svieti kontrolka ABS (aj na origo) a po pár metroch zhasne.Laicky sa domnievam,že v tom čase si riadiaca jednotka ABS načíta obvod kolesa a potom funhuje normálne.Zastávam názor,že ak je na moto jedna guma takmer zodratá a ešte aj podhustená,je to akoby mala o stupeň iné profilové číslo a ABS fuguje.
Prosím nedrbte ma zase,som tu takmer každý deň,ale iba si čítam,motorky ma zaujímajú,skúter mám preto,že nezdvihnem nohu cez sedlo skutočnej moto.


26.04.2018 10:55

Re: ABS a velkost kolies

jackob117
 Kávičkár 

Ikona

No tak skúsim teda. Ak tak dá sa potom ABS nakalibrovat nanovo na ten rozmer ktorý budem mat založený?


27.04.2018 9:19

Re: ABS a velkost kolies

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Re: ado93: ABS funguje na tom že porovnáva rýchlosť otáčania kolies. musí vedieť rozmery kolies, ak sú obvody kolies predného a zadného iné (čo je pri moto bežné) Keď brzdíš a jedno koleso sa začína točiť pomalšie ako druhé, prípadne zastaví je to šmyk a ABS rieši...

No a ak mu v tomto zmeniš kolesá - tak je z toho trochu domotané... Iný obvod koelsa znamená iné otáčky a už je problém...

Inak sa som nahodil na svoju namiesto 19, 21 palcové kolo a staré ABS na 1150GS to zožralo a fungovalo. Ale nové s tým viem že mali problém... Ale to už je veľká zmena obvodu :-)


27.04.2018 9:50

Re: ABS a velkost kolies

ado93
 Turista 

Ikona



Dôvod úpravy: uz rozumiem

Upravené 1 krát. Naposledy upravil ado93 (27.04.2018 9:56)


27.04.2018 11:01

Re: ABS a velkost kolies

Juraj Stupinský
 Kávičkár 

V tomto video je krasne vidiet ako jednotka pracuje s udajmi so senzorov ako opisal Awia:

Video: www.youtube.com/watch?v=5WltJ5vRkMA

Z technickeho hladiska zalezi ako pracuje konkretna jednotka na tvojej moto.
Ked sa nad tym zamyslim z technickeho hladiska tak ak budes mat smolu a jednotka sa nebude vediet sama nakalibrovat na mensi priemer predneho kolesa tak pri brzdeni ti moze spinat ABS aj bez toho aby realne dochadzalo k zablokovaniu.

Ale tu uz sme sa asi dostali daleko za technicke znalosti beznych smrtelnikov a musel by nas rozsudit nejaky konstrukter ktory realne ABS navrhuje a programuje :-)))


27.04.2018 11:12

Re: ABS a velkost kolies

kemo
 Geriatrik 

Jackob117 - základný princíp funkcie ABS je nám všetkým asi známy. Samozrejme sa jeho konštrukcia u každého výrobcu líší ale základ je jasný - nedovoliť zablokovať koleso (vtedy dochádza k strate jazdnej stability - nebudem tu citovať rôzne dostupné literatúry, je ich veľa, aj na internete).
Základnou požiadavkou ABS je aby v prípade poruchy brzdová sústava fungovala ako bez ABS a zároveň o tom musí vodiča informovať príslušná kontrolka.
Ako uviedol Tatko, po naštartovaní sa rozsvieti (alebo inak informuje napr. blikaním - zase podľa výrobcu) kontrolka ABS (napr. pri BMW R1100RS by mala blikať až do rýchlosti 4 km/h, potom zhasne) Počas toho prebieha niekoľko kontrol systému (kontrola žiarovky, kalibrácia a kontrola všetkých funkcií).
ABS má okrem výkonných funkcií aj riadiacu, ktorá je zložená z 3 procesorov, kde 2 neustále počítajú a 3. ich kontroluje a porovnáva, či dospeli k rovnakým výsledkom. Ak zistí rozdiel, dopočíta čo treba (napr. počas brzdenia) a následne zahlási chybu ABS. Tie výpočty sa dejú napr. v prípade BMW 250x za sekundu, v prípade Yamahy 125x za sekundu
V prípade moto Yamaha sa kontrolka napr. má rozsvietiť na 2 s a potom zhasne.
POZOR - uvádzané info o systéme ABS a kontrolkách platí pre moto vyrobené do roku 2004.
V súčasnosti sa tie výpočty vykonávajú cca 1000 za sekundu a ak je ABS súčasťou MSC (napr. fa BOSCH), tak ešte vykonáva viacero ďalších vecí okrem samotnej kontroly priebehu brzdenia.

Podstatné ale sú 2 veci :
Prečítať si návod - ako má kontrolka ABS "informovať" o činnosti ABS.
Ak systém zistí poruchu ABS - príslušným spôsobom to hlási a brzdová sústava bude fungovať tak ako by tam ABS nebolo !!!! Teda nijako to nezačne blbnúť, že by napr. nesprávne rozdeľovalo brzdnú silu a pod.

Jackob117 - v Tvojom prípade (že mám pneumatiku nevhodného rozmeru dopredu) by som ja urobil iba jeedni vec - dal by som ju kamošovi, ktorému by sa hodila alebo by som ju ponúkol na predaj.
Ty môžeš skúsiť, ak chceš, ju nahodiť na motocykel a v prípade, že ju ABS "príme", tak to dá najavo správnou diagnostikou a asi zhasnutím kontrolky. No a potom by si si to brzdenie na nejakom vhodnom mieste a pri primeraných rýchlostiach mal vyskúšal. Stále by si ale mal mať v podvedomí na pamäti, že tam máš nevhodnú pneumatiku.
Ak by tá pneu bola na zadnom kolese, tak by som s tým až taký problém nemal.


27.04.2018 11:33

Re: ABS a velkost kolies

egres2
 Bahniak 

Ikona

No nechcem byť za múdreho ale obvod pneumatiky by nemal mať vplyv na činnosť ABS.
Snímače sú predsa buď priamo v ložisku alebo na krúžku hriadeľa. Či sa koleso točí pri zmene rozmeru o 0,00001 otáčky pomalšie stále vie systém rozpoznať rozdieľ v rýchlosti otáčania oboch kolies. A pri motorke môže prísť predsa k zablokovaniu oboch kolies súčasne a v tom prípade by systém nemal ako vyhodnotiť situáciu a nezapol by ABS. To, že je koleso zablokované vie predsa vyhodnotiť na základe prudkého poklesu zmeny otáčania. Myslím si, že systém sa kalibruje pri každom rozbehu vozidla a ukladá si základný kalibračný parameter.
Ale to je len môj názor nepodložený odbornými vedomosťami ale len logiky.


27.04.2018 11:54

Re: ABS a velkost kolies

jajjo
 Turista 

tak nejako si to predstavujem aj ja. Na začiatku si abs zozbiera udaje ako obvodovú rýchlost kolies, porovná ich, výsledky si uloží a pri jazde už "len" porovnáva, Ak zistí, tak ako bolo vidno vo videu, že obvodová rýchlosť na jednom kolese klesá rýchlejšie ako by mala, prípadne je nulová, tak systém urobí potrebné opatrenia.
Alebo porovnáva rozdiely medzi obvodovými rýchlosťami kolies a ak je rozdiel > x, tak systém urobí potrebné opatrenia.

Ak máš z toho stres, tak obuj takú pneu ako máš mať obutú a máš pokoj


27.04.2018 12:14

Re: ABS a velkost kolies

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Reálne rozdielne rozmery pneu (obvody kolies) robia ABS na autách aj moto problémy, záleží od typu. Zvyčajne to ale vyhodí chybu a ABS sa deaktivuje...


27.04.2018 13:19

Re: ABS a velkost kolies

kemo
 Geriatrik 

Aiwa - záleží od verzie ABS. Tie staršie "mali vyložene za úlohu" zabrániť blokovaniu kolesa (aj na autách, aj na moto). Čím novšia verzia, tým je sofistikovanejšia a plní viac úloh. Ťažko sa presne vyjadriť, keď nevieme rok výroby moto (Jakob117). Jednoznačne, ak ABS vyhodnotí problém, vyhlási chybu a brzdová sústava sa správa tak, ako by bola bez ABS.
V súčasnosti to je už značne komplikovaný problém. V minulosti prvé verzie ABS mali za úlohu nezablokovať kolesá aby bolo možné meniť smer jazdy (teda u aut) a brzdná dráha bola dlhšia ako bez ABS, v súčasnosti s najmodernejšími verziami ABS dosahujú autá brzdné spomalenie rádovo vyššie a tým sa skracuje aj brzdná dráha, a je výrazne kratšia ako pri brzdení bez ABS so zablokovanými prednými kolesami. Motocykle, tým, že sa jedná o jednu stopu, to majú komplikovanejšie. Preto sa to stále zdokonaľuje (ako som napr. v predchádzajúcom uviedol, systém MSC)
Je to veľká veda ale založená na úplne základnom princípe veľkosti sklzu pneumatiky počas brzdenia.
V každom prípade tak, ako ste písali (egres2, jajjo aj Ty) každý máte pravdu čiastkovo a spolu celkovo. (Neberte ma ako nejakého rozhodcu, ale súhlasím so všetkým čo ste napísali).
Záverom iba toľko, že fungujúci ABS si s tým poradí - buď akceptuje alebo vyhodí chybu.


29.04.2018 21:48

Re: ABS a velkost kolies

jackob117
 Kávičkár 

Ikona

Motorka je kawa er6 N 2007, no nič tak ja to vyskúšam a uvidím


02.05.2018 10:52

Re: ABS a velkost kolies

Tomáš Hajduch - Awia
Darca Krvi  Edvenčr 
Správca
Ikona

Re: jackob117: Podľa mňa by to malo isť, daj potom vedieť...


pirates

Príspevok bol zmazaný Moderátorom, pretože porušoval pravidlá fóra, dôvod: Nepravdivé či neoveriteľné informácie.

04.05.2018 18:43

Re: ABS a velkost kolies

jackob117
 Kávičkár 

Ikona

Budem prehadzovat tak o mesiac, ak aj Skorej tak napíšem sem ako to dopadlo


05.05.2018 7:44

Re: ABS a velkost kolies

quickmick
 Kávičkár 

Ikona

2x reálna skúsenosť z áut:
Fabia 1 ABS bez ESP: rozdiel otáčok spôsobený nesprávnym počtom "zubov" snímača ABS na No Name ložisku na PP strane ( o 1 zub menej). Zákazník sa sťažoval, že auto občas pri brzdení ťahá doprava. Celý deň som sa vozil a auto v poho. Až raz pri jazde dole kopcom odrazu pri 100km/h potiahlo pri jemnom dobrzďovaní prudko doprava. Skoro som sa pos.... Kontrolka ABS nesvietila, akože všetko OK. Akonáhle sa dalo zastaviť, vybral som poistku ABS a tak došiel do dielne.
Focus 2 s ESP: stalo sa presne to isté, novší systém a rovnako ESP nezistilo nesúlad pred kolíznou situáciou (rovnako našťastie potiahlo doprava a meste v malej rýchlosti, horšie, že v zime na snehu), až po nej sa rozsvietil ako vianočný stromček. Pred tým 20 km jazda v pohode.
Mal som šťastie, že to vždy potiahlo ku krajnici a ustál som to. Ak by to potiahlo do opačnej strany, tak s veľkou pravdepodobnosťou spôsobím nehodu samozrejme "mojou vinou". Toto by som len ťažko ukecal.
Je jedno, prečo ABS odsníma iný počet otáčok kola, či už je to nesprávny počet zubov snímacieho kola alebo iný priemer pneumatiky. Vývojár s tým jednoducho nemusí počítať alebo na takúto situáciu navrhol nejaké chovanie sa v kolíznom stave a potom situácii je to fakt prúser.
Takže riskovať kvôli tomu na svojej moto život? Nie ďakujem. Už v tých autách to bolo strašidelné.
P.S. áno auto je iné ako motorka, ale kto z Vás vie, ako to vývojár napočítal na nej?


05.05.2018 8:09

Re: ABS a velkost kolies

zdeno255
 Kávičkár 

Ikona

Napr Renault a aj iné novše vozidlá ti chýbajúci zub v ložisku zistia hneď ako sa pohneš ;-). V autách je uplne rozdielny systém ABS. Vlastne ABS je iba súčasťou oveľa zložitejšieho systému. Napr Navara-Alaskan a aj iné, vyrobca odporúča obmieňať medzi sebou predné a zadné pneu každých 5000km kôli rovnomernému zjazdeniu.
Myslim že na motorkách čo nemaju trakciu a pod. závodné fičúrky to až také zložité nebude. Jedine že v krízovej situácii môže inak zareagovať ten systém.


06.05.2018 22:11

Re: ABS a velkost kolies

THeBaNDiT
 Kávičkár 

Ikona

Re: ado93: (citujem)"Ked mas na aute v lete R19 a v zime R17 tak v zime ti ABS nefunguje?"(koniec citátu)

Ty si myslíš, že tie zimné R17 sú menšie než letné R19? :-))) Vec sa má tak, že sú rovnaké, pretože R19 majú veľký disk a k nemu pneu s nízkym profilom, kdežto tie R17 sú menší disk s pneu s väčším profilom, a to všetko tak, aby obe kombinácie boli vo výsledku rovnako veľké... :-) [dobre]



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.