Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2688 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28540
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11542)

Material na valce jawa - Diskusné fórum - Len Tak

Diskusia len tak o všetkom okolo motoriek...

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuMaterial na valce jawa - Diskusné fórum - Len Tak

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
02.06.2020 18:59

Material na valce jawa

kostej
 Čoprák 

Ikona

Zdravím
Chcel by som sa spýtať, nevie niekto z čoho sa odlievali valce na panelky?


03.06.2020 14:25

Re: Material na valce jawa

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Z liatiny.
A nie hociakej, ale prevazne kombinovanej sedej a tzv temperovanej liatiny.
Ak si si ulomol rebra z valca, zvarat sa to da, ale musis cely blok valca rozohriat na minimalne 400°C.
Nasledne mozes, ak sa vobec dostanes ku rebram normalne elektrodou, alebo autogenom zvarit ulomenec. Pripadne ovarit strhany zavit na vyfukovu maticu.
Som ale velmo zvedavy, ako bez specialneho pripravku potom ten navar osustruzis a narezes tam zavit novy.
Podotykam valec sa musi temeprovat zhodeny z motora, samostatne liatina, ako diel. Potom musi nutne nasledovat vybrus, lebo dochadza ku deformacii a vyluepniu pracovnej plochy.


03.06.2020 15:49

Re: Material na valce jawa

kostej
 Čoprák 

Ikona

Nie nejdem zvárať. Chcel by som ich dať na čierno. Tak rozmýšľam či by sa dalo použiť klasické čiernenie ocele. Inak ďakujem za odpoveď. Keď už sa bavíme o materiáloch, neviete náhodou z akej zliatiny hliníku sú bloky motora?


03.06.2020 16:27

Re: Material na valce jawa

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Valce mozes akorat za cenu mierneho zhorsnia tepelneho odporu, smaltovat na cierno.
To je ale proces, kedy sa to musi zihat v peci.
kedysi vsetky valce liatinove na jawach, boli na tenucko smaltovane. Keby si nevedel, co je smalt, je to vlastne dnes moderne nazvana sklokeramicka vrstva. Je to vlastne glazura, ktora v tenkej vrstve, prilne po vyzihani na povrch plechu, alebo liatiny.
Kedysi to robili napriklad vo Filakove, alebo kedysi v smaltovni v Bratislave.

Liatina sa neda ciernit, alebo "brynyrovat" ako ocele, lebo je velmi porezna. Teoreticky by sa dala niklovat na cierno, ale to su chemicke postupy, ktore dnes nikto neurobi, navyse porch by nebol moc staly, lebo tam dochadza ku velkemu tepelnemu namahaniu.
.................

motorove bloky, kartery, su ludovo povedane z "hlinika" ale jedna sa prevazne o tlakove odliatky, kde sa pouzivalo ako pridavok zliatiny, koli eutektickej charakteristike, ako pridavok do aluminia, najma olovo, pripadne aj zinok.
Bloky sa daju lestit, daju sa matnit, ale prakticky sa nedaju eloxovat. Povatsinou je za to na vine prave pridane olovo, aj ked je ho tam velmi malo, problem je v tom, ze pred eloxovanim samotnym, je nutne dezoxidovat povrch a vdaka olovu, to nieje mozne celkom jednoducho.
Aby doslo k potlacnieu "skvrnenia olova" musis pri eloxovani, pouzivat ako roztok kyselinu chromovu z pridavkom kyanidu. Kyanid je jasny, kyselina chromova je rovnako prudky jed, doma si eloxacny raktor nepostavis a firmy co eloxuju hlinik, tieto mnamky nepouzivaju, prave koli ekologii. Tam kde eloxuju, prevazne pracuju z roztokom kyseliny sirovej a ta prave vytahuje tie olovene skvrny z tychto typov zliatin.

ale aby som ta nezavadzal, najdi si firmu, napriklad nejaky lepsi kovosrot, kde maju analyzator kovov, tam ti nedestruktivne vedia povedat na tisiciny %, co je obsahom tej zliatiny. Treba hladat na nete, firmy, kde robia kontrolu kvality, PMI, pozitivna materialova identifikacia, alebo nedestruktivne analyzy kovovych zliatin.
Vatsina firiem, kde spracovavaju odpady, maju obvykle technologa, co ma tzv. ED-XRF (Energy Disperzive X-ray Fluorescence) Energiovo-disperzny, rontgenovy fluorescencny analyzator. Nieje to dnes skrina, ani bedna, ale vyzera to ako vatsia rucna pistolova citacka EAN kodu do skladu.

Na doma, ked tie valce opracujes, odmastis, idelane v horucom roztavenom luhu, mozes ich nastriekat z neistym vysledkom, ciernou tepelne odolnou farbou.
www.mall.sk/vrchne-farby-emaily/alkyton-ziaruvzdorny-do...

Tu informaciu do 750°C bez z rezervou, ono to tam dlho nevydzi, ale chvilu to pekne vyzerat bude. Ak ten povrch ale neodmastis, nevytiahnes mastnotu z porezneho povrchu, tak ti rucim za to, ze po nastartovani a prvom vypalovani tej farby, sa to olupe a je po parade.


Dôvod úpravy: uprava

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Merlin00 (03.06.2020 16:33)


03.06.2020 17:31

Re: Material na valce jawa

hycomat
 Geriatrik 

Valce sme striekali syntetikou alebo vypaľovacou farbou,výfuky po zdrsnení chrómu tabuľovkou a to všetko fixírkou! :-) Spreje s takými farbami pred +tridsiatimi rokmi neboli. Držalo to v pohode, dodnes pamätám na matné výfuky jedného tunajšieho diskutéra (vtedy J 500 OHC) s nápisom kriedou "Šumava 88". Ináč, tá vypaľovačka zo ZŤS držala bez problémov aj na blokoch motora (ČZ 125-476). Vypaľoval som to v plynovej rúre a doteraz mám červené kvapky na linoleu okolo šporáka. :-)))

Dôvod úpravy: Jedna čiarka navyše, som grammarnazi.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil hycomat (03.06.2020 17:35)


03.06.2020 17:50

Re: Material na valce jawa

kostej
 Čoprák 

Ikona

Ďakujem za odpovede


03.06.2020 18:05

Re: Material na valce jawa

kostej
 Čoprák 

Ikona

Na tie bloky som sa pýtal, lebo som mal prasklinu, ktorú som potreboval dať zavariť. Mám známeho ktorý robí s autobusmi a na firme majú chlapíka čo im zvára motory, tak som mu to dal urobiť. No a nadával lebo mu to nešlo ale nakoniec to nejako poriešil


03.06.2020 18:15

Re: Material na valce jawa

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Kedysi boli farby, alebo matne farby a leskle farby na kachle, rury a vyfuky nieco uplne ine.
Ziaden silikon, alebo sracky, existovala farba aluxal, ktorou ked si natrel kominovu ruru a nechal vysusit, vypalil si ju potom na prac. teplotu, tak zelezna rura odhnila z vnutra a ta hlinikova farba vydrzala do rozpadu rury na prach.
Rovnako tabulova farba, bola na baze skleneneho gluickoveho prachu /ultrajemna balotina obvykle cierna, alebo zelena/ suriku, alias minia, cierna mala pridavok lampovych sadzi, zelena tabulova farba, obsahovala pigment kyslicnika chromiteho.
Ako pojivo, alebo lak, drziaci po kope tu farbu, bol nejaky fenol, alebo fenolftalin, rozpustadlo bol lieh technicky, alebo izopropylalkohol.

Pri intenzivnom zahrievani, sa balotina zosklovitela, vytvorila aj z miniom, velmi pevnu skoro keramicku vrstvu, ktora drzala na liatine, ako smalt.

Dnesne sracky ekologicke, su na baze cierneho pigmentu, sadzi, niekedy piesku plus latexoveho vodneho zakladu. Teda tabulovej farby. To po zahriati sa olupe skor, ako stihne prilnut.

Dnes vyfukove farby a kachlove farby, krbove farb, su na baze okuji, /FeO/ aj sadzi, ako pojivo sluzi disperzny silikonovy lak. Niektore farby cierne su na baze MnO2, slangovo burel-u, kyslicnika manganiciteho.
Bohuzial odolnost aj tepelna odolnost je velmi slaba, najma nezabranuje oxidacii zeleza pod povrchom takehoto nateru.






Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.