Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 4142 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28540
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11542)

DOT3 a DOT4, rozdiel - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuDOT3 a DOT4, rozdiel - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Brzdy.

13.03.2008 14:28

DOT3 a DOT4, rozdiel

kalupko
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Znalci poradte. Aký je rozdiel medzi DOT3 a DOT4 kvapalinou? Je to len bodom varu, alebo aj niecim inym? Ked dam namiesto DOT4 len trojku ako sa mi to prave podarilo, bude nejaky rozdiel pri beznom pouzivani?


13.03.2008 14:29

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

Cendina
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Brzdová kapaliny

Přenoscem tlaku v systému je brzdová kapalina, která musí snášet vysoký teploty který vznikají vlivem tření destička/kotouč. Tato teplotní odolnost je velmi důležitá, neboť v mikrokapičce vody při varu expandují vzduchové bublinky, který se můžou zachovat dvojím způsobem. Buď při malým stisku páčky kdy není otevřena cesta z pístu páčky do zásobní nádržky se bubliny rychle rozpínají a zvyšuje se tlak na brzdící pístky, který začnou víc brzdit až do zablokování kola. Druhá varianta je, že při brzdění se zahřeje kapalina a povolíte páčku. Vytvoří se bublinky někde v oblasti brzdiče a vytlačí z hadice přebytečnou kapalinu do nádobky. Nyní při brzdění není mezi páčkou a brzdičem v hadici jen kapalina, ale i vzduch, který je několikanásobně stlačitelný. Takže se může stát, že na jeden stisk páčky až k řidítku se nevyvolá potřebný tlak a nezabrzdíte. Pokud stihneš rychle opakovaně stisknout páčku tak by se měl brzdící účinek zlepšit ovšem né jako v případě bez vzduchu. Brzdová kapalina je bohužel hygroskopická což znamená, že do sebe absorbuje vlhkost ze vzduchu a tudíž by jsi měl použít vždy čerstvě otevřený balení a měnit ji maximálně jednou za dva roky. Je to investice tak do 100Kč což se jistě vyplatí. Vlhkost v kapalině snižuje bod varu při kterém se z kapaliny vylučují malé vzduchové bublinky v celém objemu kapaliny.
DOT 3
bod varu [°C] min 205
bod varu při nasyc.vlhkosti [°C] min 140
viskozita při -40 °C [mm/s] max 1500
viskozita při 100 °C [mm/s] min 1,5
pH 7-11,5

DOT 4
bod varu [°C] min 230
bod varu při nasyc.vlhkosti [°C] min 150
viskozita při -40 °C [mm/s] max 1800
viskozita při 100 °C [mm/s] min 1,5
pH 7-11,5

DOT 5
bod varu [°C] min 260
bod varu při nasyc.vlhkosti [°C] min 180
viskozita při -40 °C [mm/s] max 900
viskozita při 100 °C [mm/s] min 1,5
pH 7-11,5

Kapaliny jakosti DOT 4 mají ve skutečnosti obvykle bod varu kolem 270 °C.

Zdroj: www.gsxr.wz.cz

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Cendina (13.03.2008 14:32)


13.03.2008 14:35

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

neexist
 Edvenčr 

Ikona

cendina...za jednu minutu takato odpoved? :-O
mas v zadku turbo? :-O [dobre]


13.03.2008 14:37

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

Cendina
Darca Krvi  Turista 

Ikona

neexist: je to překopírované ze zdroje dole uvedeného.....aby to dotyčný nemusel hledat....


13.03.2008 14:40

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

Cendina
Darca Krvi  Turista 

Ikona

standardně se do motorek dává DOT 4. Nedávno jsme s Pitaz-em debatovali na chatu že DOT-5 (která dříve byla až moc agresivní na gumový brzdový hadičky a těsnění) už má své úpravy DOT 5,1 nebo tak nějak a je pro motorky fajn.

DOT 2 nebo 3 se myslím používá do aut a na motorky se nehodí.


13.03.2008 14:43

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

Vidicon
 Geriatrik 

Ikona

Cendi, teraz si mi vysvetlila, preco v manualy auta mam napisane nepouzivat DOT4 a vyssie, ja som nechapal preco...


13.03.2008 14:46

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

neexist
 Edvenčr 

Ikona

cendina...to mi je jasne ze si to skopirovala, ale aj tak fajne rychla reakcia [dobre]


13.03.2008 15:07

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

kalupko
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

ok ok, vdaka za promptnost, radsej to vymenim zase za DOT4 8-)


13.03.2008 15:25

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

HeLL
 Skútrista 

Ikona

Kalupko, ak budes kupovat tak prosim ta mysli aj na mna :-)


13.03.2008 15:27

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

pitaz
 Kávičkár 

Ikona

kalupko, vyhod DOT3 aj DOT4 a daj tam poraadnu moto kvapalinu specifikacie DOT 5.1 (shell , motul ...)

ja davam shell:
Shell Advance Brake Plus DOT 5.1

Špeciálna motocyklová brzdová kvapalina určená pre všetky motocyklové hydraulické brzdové a spojkové systémy, ktoré vyžadujú DOT 5.1.
* vynikajúca schopnosť absorbovať vodu
* vysoké rezervy pre zaručenie bezpečnosti brzdenia
* spĺňa požiadavky noriem FMVSS No 116 DOT 3, DOT 4, DOT 5.1, SAE J 1703, ISO 4925



motul:
DOT 5.1 Brakefluid
256,00Sk
Plně syntetická brzdová kapalina určená pro dlouhodobé použití v hydraulických a brzdových systémech motocyklů utomobilAd varu 285°C. Mísitelná s kapalinami Dot 3 ,4 a 5.1 pokud neobsahují silikonové přísady. Balení 0.5L.

.. este je urcite vela vyrobcov...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pitaz (13.03.2008 15:33)


13.03.2008 15:32

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

HeLL
 Skútrista 

Ikona

kalupko:pitaz ma pravdu, tych par korun nerobi rozdiel, bezpecnost je bezpecnost [dobre]


13.03.2008 17:11

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

Sonny
 Jogurťák 

Ikona

Pitaz:
- ta vynikajuca schopnost absorbovat vodu je skor na skodu ako v prospech kvapaliny. vodu by to malo skor absorbovat menej, aby pri zohriati nevznikaly bublinky ako popisala Cendina.

Alebo som to cele zle pochopil ?

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Sonny (13.03.2008 17:11)


13.03.2008 17:36

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

kalupko
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Takze 5,1 to isti......ok :-)))

Hell: sedi vec, zakupim vacsi objem :-D


13.03.2008 19:04

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

pitaz
 Kávičkár 

Ikona

sonny, nie ta vlastnost je velmi dolezita, pretoze keby vodu neabsorbovala, zostavali by tam 'kvapky' vody, ktore by sa pri teplotach nad 100 st.(ktore sa pri prudsom brzdenim dosiahnu jak nic), zmenili na paru - cize by sa ti cela zustava zavzdusnila, co moc nechceme 8-)


13.03.2008 19:26

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

petopp
 Kávičkár 

Ikona

pitaz tak teraz tomu uz ani ja pomali nechapem. ale sonny je to tak ze tou dobrou absorbciou ci jak to pise je myslene ziadna alebo teda minimalna ze vodu neprima


13.03.2008 20:57

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

pitaz
 Kávičkár 

Ikona

comu nechapete, ved je to uplne jednoduche... ked kvapalina neabsorbuje vodu (rozumej nerozpusta ju), pri teplotach nad 100 st. voda zovre s vypari sa = vytvory vzduchove bubliny a mas po brdzeni

voda sa v hadickach moze vytvorit kondenzovanim vzduchu, ktory sa tam dostane cez tesnenia a spoje

cize cim ma brzdova kvapaliny vacsiu schopnost absorbovat vodu (este raz: rozumej rozpustat ju), tym sa ti znizuje sanca zrazania sa vody v hadickach, cim sa ti znizuje riziko zovretia vody a nasledneho zavzdusnenia

..toto by ste uz hadam mohli pochopit, snazil som sa :-D


13.03.2008 21:39

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

felesiga
 Bahniak 

Ikona

preto ked sa na prehliadkach kontroluje kolko percent vody v nej je... myslim ze do 5 tich 96 je to pripustne alebo sa mylim???


13.03.2008 23:23

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

HeLL
 Skútrista 

Ikona

pitaz: Tip Top [dobre]


14.03.2008 0:10

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

ja som celu sezonu absolvoval absolutne bez problemov s DOT4 od motoulu a to ja celkom dost a agresivne brzdim :-)))


14.03.2008 9:36

Re: DOT3 a DOT4, rozdiel

myro
 Kávičkár 

Ikona

ked tam nerd leje dot 4 a jazdi ako satan po okruhu tak vsetci ostatny by ste tam mali liat minimalne dot 5.1 pretoze vam isto stacit dot 4 nebude >:-)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.