Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3320 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28540
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11542)

tah motora v horach - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiutah motora v horach - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Sleduj diskusiu Pridaj nový príspevok 
15.09.2009 5:06

tah motora v horach

PiterSk
 Kávičkár 

Zdravicko,

mam otazku na skusenejsich: ked sa idem previest do hor, so stupajucou nadmorskou vyskou zacina skakat vykon masinky. viem ze to je redsim vzduchom, akurat neviem nakolko az to ma ovplyvnit vykon. ked jazdim doma motorka ide dost dobre, je to gs500. ale ked vystupim do 1000mnm a viac tak pri nejakych 7tis. otackach zacne skakat ako zduta koza. neviem nakolko je to prehnane alebo normalne. karburacia bola nastavena nedavno (asi dva tyzdne dozadu).
este dodam, ze zijem viac menej v nadmorskej vyske 0. tiez je pravda ze ked netocim rukou naplno tak sa este ako tak sprava, ale ked chcem tomu vytat, neda sa svietit - existuje nejaka finta ako jazdit vysoko nad morom? pomoze kvalitny vzduchovy filter (napr. K&N)?


15.09.2009 6:55

Re: tah motora v horach

Bruno75
 Kávičkár 

Ikona

Ach ten monserat :-) Skus najskor vymenit vzduchovy filter. Ked to budes mat rozhodene tak pozri aj filter (sitko) na benzin a vycisti aj to.


15.09.2009 7:28

Re: tah motora v horach

riki1
 Kávičkár 

rozdiel 1000 mnm ti musi zvladnut bez problemov pri normalnom nastaveni , inak k tryskovej sade k dynojetu (pre FMX650) bola dodavana aj tryska mensia (150 ka a normalne boli 155 a 160) pre velke nadmorske vysky, ale to je len nad 2000 m predpokladam.


15.09.2009 7:35

Re: tah motora v horach

Bruno75
 Kávičkár 

Ikona

Ono to ani nevidim na zmenu nadmorskej vysky. Skor to bude problem ak je moto v zatazi.


15.09.2009 8:31

Re: tah motora v horach

PiterSk
 Kávičkár 

dik za odpovede...
bruno: prave na montserrate by som asi problem nemal :-) to je nizko polozene, stalo sa mi to v pyrenejach v nedelu. na asi 1000mnm to zacalo ale cim vyssie, tym viac to bolo citit. a nie len pri stupani, ale aj na rovine. teraz neviem ako pozriet presne vysky co som presiel, ale sa mi zda ze maximum bolo okolo 1600 - 1800 mnm. filter je relativne novy (2000km PO urobeni 600km v nedelu) robila sa komplet vymena vsetkeho (naplne aj filtre) + cistenie karburatorov + nastavenie karburatorov. ked sa vozim tu po brehu - su tu aj prudke stupania - no problem. co mi zostava brniet v hlave je to sitko na benzin...dojazdim nadrz a pozriem to, akurat ze tu je teraz naprd pocasie. tou vymenou filtra si myslel vymenit ho za lepsi?
riki: hej, pocul som o tom, preto som myslel ze to bude tou vyskou, pravda je ze som stretol motoriek namrte, ale ta moja asi naj...ako by som to :-) asi najmenej robena na taketo trasy.


15.09.2009 11:11

Re: tah motora v horach

fokus
 Turista 

Ikona

vo výške je nielen riedší vzduch,ale nie nejak strašne,ale je tam aj iný tlak,hektopaskal na meter či čo :-D.najskor to budeš mať problem z palivom,karbikom atd.tvoja moto by to mala zvladnuť aj vyššie.


15.09.2009 22:09

Re: tah motora v horach

dazdo
 Turista 

Ikona

byvam a nastavujem v 240mnm a nespozoroval som ziadne anomalie ako trhanie ani v 2300mnm


16.09.2009 3:06

Re: tah motora v horach

PiterSk
 Kávičkár 

dik za odpovede, ludia, potvrdili ste mi ze normalne to nie je.
ak mi pocasie dovoli, cez vikend este potestujem a vycistim ten benzinovy filter/sitko. Skusim zataz, stupania a ak sa bude len trochu dat, vybehnem zase do kopcov (siel by som aj keby problemy neboli :-))) ) mal som trhania aj predtym, ale po vycisteni karbikov a nastaveni karburacie mi mechanik povedal, ze uz posledne co moze byt je nastavenie ventilov, lenze ked jazdim tu kde byvam, problemy zmizli, prave naopak, motorka ide lepsie ako ked som ju kupil. tak pockam do dalsej prehliadky a necham pozriet este tie ventily. a asi kupim ten lepsi filter a znovu nastavim karburaciu...ale to je nejakych 3 - 4tis kilometrov v buducnosti :-)
vdaka


16.09.2009 8:44

Re: tah motora v horach

dando
 Bahniak 

bude to kombinaciou viacerych veci, ale povodca je nedostatok vzduchu pre karbec a tym prilis bohata zmes


16.09.2009 8:45

Re: tah motora v horach

bubo008
Darca Krvi  Turista 

Ikona

No keď sme boli vo Francúzsku vo výške 2800 m, tak kamarát (bandit15) tvrdil, že mu tá jeho šestovica ide nejak divne. Ja som niči necítil, mne to z výfukov strieľa aj pri mo


16.09.2009 15:22

Re: tah motora v horach

PiterSk
 Kávičkár 

bubo: cital som tvoj cestopis, pri nom ma vlastne zacalo skutocne srat ze mi to v horach netaha :-D
dost dobra cesta [dobre]


16.09.2009 15:56

Re: tah motora v horach

egres2
 Bahniak 

Ikona

Na hladine mora je tlak 1000Pa a vo výške 1000 m je 900 Pa.Tých chýbajúcich 100 Pa je smiešnych na ovplyvnenie výkonu motora.Plus motor saje zmes a nasáva aj vzduch.


16.09.2009 16:01

Re: tah motora v horach

dando
 Bahniak 

ale ked ma niekto vycipovanu masinu so zmesou bohatou az na max ten rozdiel pociti


16.09.2009 16:08

Re: tah motora v horach

PiterSk
 Kávičkár 

egres2: na 1000 som to len zacinal citit...a mne sa zda 10% dost velky rozdiel


16.09.2009 16:13

Re: tah motora v horach

egres2
 Bahniak 

Ikona

PiterSk: Tlak napr v Bratislave môže v priebehu dňa kolísať od 985 až po 1040 Pa čo je rozdiel 60 Pa takže tých 100 Pa nemá vplyv.To by ti motorka jazdila za pekného dňa lepšie ako za škaredého :-D


16.09.2009 16:16

Re: tah motora v horach

MarekZ
 Stuntrajder 

Ikona

Len malu technicku dam, ten tlak bude asi okolo 1000 hPa, nie Pa. Koniec technickej bez vplyvu na odbornost debaty.


16.09.2009 16:23

Re: tah motora v horach

egres2
 Bahniak 

Ikona

Marek Z: Jednotka tlaku je Pascal.To len v meteorológii sa používa hektopascal.


16.09.2009 16:27

Re: tah motora v horach

PiterSk
 Kávičkár 

egres2: :-D pekne vysvetlene, davam ti za pravdu. aj ked nikdy som neskusal ci motorka nejazdi horsie za dazda - namam odvahu :-)


16.09.2009 16:29

Re: tah motora v horach

tiko
 Čoprák 

Ikona

no ale normalny atmosfericky tlak je cca 100 kPa = 1000 hPa, ci sa mylim?? :-O :-O


16.09.2009 16:43

Re: tah motora v horach

MarekZ
 Stuntrajder 

Ikona

egres2: ok, mne je uplne jasne, co je jednotka tlaku. Na hladine mora je tlak okolo 1000 hPa, co je 100 000 Pa. To bola ta technicka, od hladiny mora do 1000 metrov nad morom bude rozdiel tlaku okolo 100 hPa, nie Pa. Tiez ked kolise tlak pocass dna v BA, tak je to 10 hPa hore-dolu, co je 1000 Pa. Akoze rad je iny ale cisla sedia, to som chcel povedat. Rozdiel tlaku na urovni 100 Pa, cize 1 hPa nema naozaj vplyv, rozdiel v tlakoch na urovni mora a na Grossglockneri uz je ale vyssi, rozdiel je v tomto pripade za vraj az 61%, zdroj www.kstst.sk/pages/vht/akli1.htm

Upravené 1 krát. Naposledy upravil MarekZ (16.09.2009 16:44)


16.09.2009 17:15

Re: tah motora v horach

bubo008
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Medzinárodne dohodnutý tlak na hladine mora je 1013 hPa.


16.09.2009 18:51

Re: tah motora v horach

brazel
 Kávičkár 

Ikona

bubo008 , konkrétne 101 325 Pa . :-)))

V návodoch pre motor.píly sa doporučuje pri nadmorských výškach nad 700m(asi , už dávno som to nečítal) prestaviť karburátor , nie z dôvodu tlaku , ale redšieho vzduchu .


16.09.2009 18:53

Re: tah motora v horach

bubo008
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Brano dík za opravu a teraz ta opravim ja. Nižší tlak vzduchu a redší vzduch je vlastne to isté... ;-)


16.09.2009 18:59

Re: tah motora v horach

brazel
 Kávičkár 

Ikona

bubo008 , to nie je to isté ! 8-) ;-)


16.09.2009 19:05

Re: tah motora v horach

bubo008
Darca Krvi  Turista 

Ikona

brazel: no Boha že je, pomer dusíka, kyslíka a ostatných plynov sa zo stúpajúcou nadmorskou výškou nemení, klesá len tlak vzduchu a tým je vlastne vzduch hovorovo povedané "redší".

Ja len frajerujem, lebo nás to učili v pilotnej škole, na meteorológii :-))) 8-)


16.09.2009 19:06

Re: tah motora v horach

manana
 Edvenčr 

Ikona

piter kontaktuj clena kamilko nech sa ti na tom prevezie. alebo si zober priklad z otca a chodievaj peso >:-)


16.09.2009 19:13

Re: tah motora v horach

brazel
 Kávičkár 

Ikona

bubo008 , to je kok....a , ale o tom si môžeme podebatovať niekedy pri nápojoch , nie tu . :-))) [dobre]


16.09.2009 19:20

Re: tah motora v horach

samko1
 Jogurťák 

Ikona

brazel, sorry, ze sa miesam do Vasej debaty, ale bubo008 ma s tym tlakom pravdu.


17.09.2009 9:45

Re: tah motora v horach

tiko
 Čoprák 

Ikona

Vzduch v nizsich vrstvach atmosfery je hustejsi, len preto, ze je to plyn a je stlacitelny. Ak by sme sa bavili povedzme o vode, tak ta ma v kazdej hlbke (vyske) rovnaku hustotu (ak sa nezacneme bavit na molekularnej urovni).

Zaver: hustota vzduch je zavisla na atmosferickom tlaku, ale po sedliacky povedane, tlak a hustota nie je to iste bubo ;-) ;-) ;-) to, ze je vzduch "hovorovo" povedane redsi, nie je len ludovo povedane, ale je to fakt, ktory suvisi s fyzikalnymi vlastnostami vzduchu.

Pre dvojtaktny motor pily nie je dolezity atmosfericky tlak, pretoze ten poklesne rovnako na sani, ako aj na vyfuku, ale dolezite je mnozstvo kyslika v jednej jednotke vzduchu, k comu treba adekvatne prisposobit mnozstvo paliva v danej jednotke vzduchu.


To co tvrdis ty bubo, by platilo, ak by bola zavislost hustoty od tlaku linearna, ale ta je nelinearna. ;-) sk.wikipedia.org/wiki/Atmosférický_tlak

Ale mozno to vsetko len zle chapem :-O :-O :-O

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tiko (17.09.2009 9:46)


17.09.2009 9:56

Re: tah motora v horach

bubo008
Darca Krvi  Turista 

Ikona

tiko: Škoda, že som mal s fyziky za 4, inak by som ti vedel oponovať múdrejšie. Ale vzduch pri týchto úvahách môžeš považovať za nestlačiteľný, rovnako ako kvapalinu (vzduch nie je plyn, je zložený s plynov, pevných častíc a vody!). Vzduch je v nižších vrstvách atmosféry hustejší, lebo na neho tlačia horné vrstvy vzduchu a tým je tam dole väčší tlak, alebo aj hustota, ak chceš. Čiže "hustota vzduchu" a tlak vzduchu je to isté...

A menej kyslíka v jednotke vzduchu je spôsobený len nižším tlakom vzduchu.


17.09.2009 10:14

Re: tah motora v horach

tiko
 Čoprák 

Ikona

Vzduch, aj ako zmes plynov, je stale plyn a hustejsi je preto, ze je stlaceny ;-) ;-) ;-)

1 liter vzduchu na hladine mora obsahuje niekolkonasobne viac kyslika ako liter vzduchu na GG.
Motor ma ale objem spalovacieho priestoru dany, povedzme 0,5 litra, to znamena, ze na jedno sanie vzdy nasaje "rovnanke mnozstvo" vzduchu. Dal som to do uvodzoviek, pretoze to moze ovplyvnit mnozstvo faktorov, hlavne teplota a ZMENY teploty vzduchu pocas prechodu z atmosfery, cez nasavacie potrubie, karburator az do spalovacieho priestoru, ale aj samotna hustota vzduchu a s tym suvisiace kineticke a dynamicke vlastnosti tekutin (kvapalin a plynov).

Ja som teda presvedceny, ze vysledna zmes paliva a vzduchu nasata do spalovacieho priestoru ma ine vlastnosti na hladine mora a ine na GG.
Moze to viest az k nepravidelnemu chodu motora a to hlavne vo vyssich otackach, kedy sa do motora dostava vacsie mnoztsvo paliva, ale nizssi objem kyslika a teda vsetko palivo nemoze zhoriet..... ;-)

podla mna to dava zmysel ;-)

zda sa mi, ze ja o voze a ty o koze :-D :-D :-D :-D

Upravené 1 krát. Naposledy upravil tiko (17.09.2009 10:15)


17.09.2009 10:22

Re: tah motora v horach

bubo008
Darca Krvi  Turista 

Ikona

No asi tak, máš asi pravdu. Len som reagoval na vetu "prestaviť karburátor , nie z dôvodu tlaku , ale redšieho vzduchu .", lebo ten "redší vzduch" spôsobuje len nízky tlak, takže sa karburátor prestavuje hlavne z dôvodu poklesu tlaku vzduchu.

...boha ja sa dnes nudím, keď tu riešim, takúto volovinu... :-))) :-)))


17.09.2009 10:30

Re: tah motora v horach

MarekZ
 Stuntrajder 

Ikona

tutok www.ddp.fmph.uniba.sk/~esf/civ/ss/tlak_vzduchu.pdf pisu nieco o hustote vzduchu.

So zmenami spravania sa motorov vo vyske to vidim tak, ze motor si nasaje taky objem vzduchu, na aky je od vyroby zvyknuty, niektory polliter, niektory liter, niektory viac. Nebude to presne tolko, lebo vselijako tie tlaky kolisu a vzdy sa tam vopcha asi o trosku viac, tusim kvoli zotrvacnosti prudenia ci ako. Cestou si tento vzduch zoberie so sebou trosku benzinu. Ked si ho berie v karburatore, tak karburator chudak nevie, kolko kyslika v skutocnosti vo vzduchu je, preto dava stale plusminus rovnako benzinu. Striekacka si podla lambdy vie toto regulovat, preto nema problem s bohatostou zmesi. No, a teraz to uz ide do pece, dvere sa zavru a praaaaask, odpali sa to. Nizsi tlak v okoli bude znamenat aj nizsi plniaci tlak, cim mensi tym horsie, ma to vplyv na vykon, rovnako ako turbo opacnym smerom. Moj zaver z toho je, ze nadmorska vyska ma vplyv na funkciu motora. Kazdy motor bude na to inak citlivy. Podla mna to je tak ako pise tiko.
Ak do toho niekto vidite viac, tak smelo do vysvetlenia. ;-)


17.09.2009 10:36

Re: tah motora v horach

egres2
 Bahniak 

Ikona

Vzduchový filter sa podľa podmienok, v ktorých sa prevádzkuje motorka zanáša a tým znižuje prietok vzduchu po 100 motohodinách cca o 15 až 25%.Rozdiel tlaku medzi morom a napr Grossglocknerom je cca 25%.Neviem kto dokáže prakticky pocítiť stratu výkonu pri zanesenom filtri a kto pri rozdiele tlaku o 10%.
Obsah kyslíka vo vzduchu ak si dobre pamätám je cca 20%.Ak je pokles tlaku vzduchu o 10% tak pokles kyslíka je len o 2% objemové a to nemôže mať radikálny vplyv na horenie.


17.09.2009 10:42

Re: tah motora v horach

tiko
 Čoprák 

Ikona

Ked sa na to pozriem ako "nestranny" :-D :-D :-D citatel, vidim logiku aj v tom tikovom prispevku, aj v egresovom.
Saq preteky do vrchu sa robia od nepamati a pred 80 rokmi auta ficali na jakych karbecoch a vedel vyliest na GG ;-) ;-) ;-)


zase sme mudri, ale Piterovi sme nepomohli :-}


17.09.2009 10:44

Re: tah motora v horach

MarekZ
 Stuntrajder 

Ikona

podla info z linku, ktory som daval vyssie, je rozdiel v tlakoch na hladine more a na GG 61%. Ale aj keby to bolo tych 25%, vzdy tam bude platit, ze je to o 25% menej kazdej zlozky vzduchu, a teda aj kyslika je tam o 25% menej, co asi nejaky vplyv mat bude.


17.09.2009 10:58

Re: tah motora v horach

bubo008
Darca Krvi  Turista 

Ikona

tiko čo by nepomohli, do hôr si odteraz bude brávať nizkootáčkového čopra, ktorému je to aj tak ukradnuté... :-)))


17.09.2009 11:14

Re: tah motora v horach

tiko
 Čoprák 

Ikona

jedine tak [dobre] [dobre] [dobre]


17.09.2009 12:18

Re: tah motora v horach

egres2
 Bahniak 

Ikona

MarekZ: Myslel som to že sa nemení pomer kyslíka a ostatných plynov a podľa mňa toto všetko by mal bez problému odstrániť podtlakový regulátor alebo CDI zmenou predstihu.A ešte si myslím /tu som trochu mimo/ že pri podtlaku cca -30kPa vo valci je pokles objemu nasávaného vzduchu menší ako samotný pokles atmosferického tlaku.


17.09.2009 12:23

Re: tah motora v horach

ja len napíšem po našém: neni možná :-O :-O :-O :-D

ups, sorry.

Ale fakt sa mi tomu nechce veriť, že by 1000m mohlo niečo ovplyvniť... Veď tie stroje nie sú až také presne nastavované.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil maTooB (17.09.2009 12:32)


17.09.2009 12:34

Re: tah motora v horach

Bruno75
 Kávičkár 

Ikona

Este ma napadlo, ze v pripade ak by sa jednalo o stiekacku tak by mohla byt napricine vaha vzduchu (prave ta dava CDI info o teplote, resp. tlaku vzduchu a z toho sa odvodzuje mnozstvo O2) pripadne este lambda sonda.
Avsak ty mas GS500 co je este karbecove prevedenie takze predchadzajuce veci pre teba su len informacneho charakteru.
Inak na tvojom mieste by som si dal nadstavit karbeci znovu.


17.09.2009 15:50

Re: tah motora v horach

PiterSk
 Kávičkár 

Manana: Kamilko ma buella 1200, sa mu bude zdat ze to nejde aj keby to bolo v super stave :-D okrem toho podla jeho blogu sa pomaly na motorky vykasliava (kedysi davno som si vsimol jeho recenziu na cdf250, sa mi zda a odtial som sa odpichol na dalsie jeho clanky a jeho blog, kde to pise)

egres2: tak ja pri zanesenom filtri citim rozdiel (teda az ked ho vymenia, ale hej) ale je pravda ze tu sa zanasa jak svina - prach z piesku. okrem toho motorku parkujem na ulici, co je tazka bieda hlavne koli spine a marasu co je tu vo vzduchu - ani auto ani motorka mi nevydrzi ciste viac ako 3 dni.

tiko: pomohli...pochopit problem (viac by mi uz iba pomohlo keby ste to opravili :-D ) jo a pitrovi nie piterovi :-)

Tak som dnes rano cestou z prace trochu potrapil motorku, nasiel nejake to stupanie, presiel po dialnici...motorka ide dobre, ALE nie az tak - vysvetlim. ked tocim komplet plny (ruka vytocena ako blazen, gs500 ma hodne dlhy chod plynu) tak to pri 9,5 -10 tis. otackach ma nejake trhnutia, ktore som si predtym nevsimol, ale nic extra, aj ked moze byt, ze to je tym, ze ta karburacia nieje az tak dobre nastavena...alebo sa zanasa filter...alebo ta motorka proste nemoze - ved je to gs500...co ja viem. kazdopadne to nie je az take hrozne aby si jeden stazoval. No, nakoniec uz vcera som sa rozhodol dat masine K&N filter, uz je objednany a po vymene dam aj karburatory znova nastavit, akurat to chcem spojit s dalsou prehliadkou, ktora bude tak o mesiac, tam budem tiez nastavovat ventily (no, ved viete, nie ja, ale mechanik :-))) ) a dufam ze uz nebude treba viac do motorky vrazat peniaze okrem vymeny oleja, prania filtra a tankovania aspon 20000km.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.