Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2490 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28532
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16993)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11539)

Štartovanie káblami - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuŠtartovanie káblami - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
09.02.2012 13:59

Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) Keďže ide o aktuálnu vec (v súvislosti s extrémnymi mrazmi a problémami so štartovaním) tak pridávam tému na zimné večery. Včera sa mi dostal do rúk návod aj so schémou, ako štartovať pomocou štartovacích káblov.
Po prvé :
zapojiť plusový/červený kábel na vybitý akumulátor a až potom na plusový nabitý.
Po druhé :
zapojiť mínusový/modrý/čierny na mínusový kontakt na nabitom akumulátore a duhý koniec na kostru napr. motora vo vozidle ktoré neštartuje. Potom naštartovať auto, ktoré má baterku ok a skúsiť natočiť vozidlo, ktorému baterka kľakla. Čo vy na to ?


09.02.2012 14:07

Re: Štartovanie káblami

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

preco prave na kostru? Mozes rovno na baterku, kedze ide o startovanie, tak su tam brutalne prudy, ja len aby to nevypalilo do tej kostry skarede dierky. A dnes uz malo ktore casti kostry, ci uz u aut, alebo na motorke su nelakovane....


09.02.2012 14:10

Re: Štartovanie káblami

manik900
 Kávičkár 

Ikona

ja som štartoval motorku cez kable z auta a daval som to rovno + na + a mínus tiež na mínus nie na kostru , ale malo by to byť jedno len ked už, treba to dať napr. na šrob kde neni farba, neriešl som nejak čo dam kde prve , hlavne že som naštartoval :-)))


09.02.2012 14:20

Re: Štartovanie káblami

spidooo
 Kávičkár 

Ikona

wawaZe ty si zabudol prebliknut dialkovimi? :-D


09.02.2012 14:26

Re: Štartovanie káblami

pitaz
 Kávičkár 

Ikona

a hlavne si zabudol, ze nestartovat hned ale nechat aspon 5 minut bezat, nech sa ta vyslahana baterka trochu "spamata"

(v akom poradi sa zapoja tie kable je podla mna suma fuk)


09.02.2012 14:48

Re: Štartovanie káblami

Mne sa tiež zdá ten vedecký postup s pripájaním káblov zbytočný. A to s kostrou úplný nezmysel. A tiež neodporúčam dať šupu úplne prázdnemu akumulátoru.


09.02.2012 14:52

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) veď práve preto sa vás pýtam, že čo to má byť, zachovávať ten postup a mínusový kábel namiesto na mínusový kontakt na vybitom aku na kostru vozidla s vybitým aku. :-O
spidooo vidím, že poctivo čítaš aj iné vlákna, ale dobrá téma na zimné večery nie ?


09.02.2012 15:03

Re: Štartovanie káblami

Archie
 Edvenčr 

Ikona

pitaz : "...5 min. bezat, nech sa ta vyslahana baterka trochu "spamata"" - si myslel len nechať ich spojené, alebo nechať ich spojené + nechať bežať motor na tom funkčnom vozidle ? :-}


09.02.2012 15:03

Re: Štartovanie káblami

pitaz
 Kávičkár 

Ikona

archie - nechať ich spojené + nechať bežať motor na tom funkčnom vozidle


09.02.2012 15:04

Re: Štartovanie káblami

hopyke
 Kávičkár 

Ikona

... myslím, že ten postup je správny. Predchádza sa tým možným skratom, ak by sa svorky pod prúdom, nešťastne dotkli. Došlo by k skratu a možným problémom s elektronikou v aute.


09.02.2012 15:28

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) hopy sorry, ale ktorý postup máš na mysli ? ;-)


09.02.2012 15:32

Re: Štartovanie káblami

lazysnail
 Čoprák 

Ikona

wawa - predpokladam, ze ten Tvoj, podla navodu.
palo

Doplnenie - expert sused, ktoremu som pomahal, zapojil najprv kable u seba, drapol obidva zvysne konce do pazura (jedneho!) a zacal tahat kable k mojmu autu. Si neviem predstavit, ako by mu "uletelo", keby ich skratol v ruke.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil lazysnail (09.02.2012 15:39)


09.02.2012 15:35

Re: Štartovanie káblami

josi
 Kávičkár 

Ikona

Na kostru sa štartovací kábel pripája z dvoch dôvodov:
- eliminujú sa prechodové odpory. Štartér je na motore, nie na baterke. Prechodový odpor medzi mínus pólom batérie a kostrou motora pracuje proti nám. Napríklad na Avii, ktorá má medzi baterkou a motorom sedem (!) zaoxidovaných spojov sa pri štartovacom prúde stratí polovica napätia po ceste.
- zaiskrenie po pripojení kábla na svorku môže zapríčiniť explóziu akumulátora. Pripojenie na motor (ako posledný úkon) ďaleko od batérie toto nebezpečie vylučuje.
Samozrejme v dnešnej dobe zaplastovaných motorov niet inej možnosti, len pripojenie na pól batérie.


09.02.2012 15:37

Re: Štartovanie káblami

Doporučený postup je vhodný pre vyššiu bezpečnosť pri manipulácii s koncovkami káblov. Ak by si najprv zapojíl mínusové káble a potom plusové, tak pri manipulácii s plusovým ak by si kdekoľvek zavadil o kostru, tak máš menší ohňostroj. Naopak to nevadí.
Pripojenia "-" kábla priamo na blok štartovaného motora ušetrí pri štartovaní prechodový odpor jedného spoja kábel -akumulátor a aj odpor samotného "-" kábla z baterky na kostru. Idú tam brutálne prúdy, tak odstránenie každého možného odporu sa hodí k dobru pre štartované vozidlo. [dobre]


09.02.2012 15:39

Re: Štartovanie káblami

No vidíš, máš to tu behom 5 minút 3x. Pre istotu. :-D


09.02.2012 15:40

Re: Štartovanie káblami

lazysnail
 Čoprák 

Ikona

BacilBA - ale uznaj, ze Ty a josi ste mu to vysvetlili tak exaktnejsie :-) .
palo


09.02.2012 15:41

Re: Štartovanie káblami

janoval
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

hopyke: dobry postreh [dobre] skratu sa sice nevyhnes, ale ked skratnes tak len jednu baterku (12V) nie 2 proti sebe (24V)


09.02.2012 15:43

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) joooj, diki aj Bacilovi aj Josimu, čiže tá postupnosť a aj zapojenie mínusového kábla na kostru má svoje opodstatnenie. :-O


09.02.2012 15:52

Re: Štartovanie káblami

josi
 Kávičkár 

Ikona

našiel sa ďalší návod....

Návod na použitie štartovacích káblov.

-Palubné napätie obidvoch vozidiel musí byť rovnaké (6,12,24 V)
Jeden koniec červeno označeného kábla pripojte ku kladnému (+) pólu akumulátora štartovaného vozidla.
-Druhý koniec červeno označeného kábla pripojte ku kladnému (+) pólu akumulátora vozidla, pomocou ktorého bude štartované.
-Jeden koniec čierno označeného kábla pripojte k zápornému (-) pólu akumulátora vozidla, pomocou ktorého bude štartované.
-Druhý koniec čierno označeného kábla pevne pripojte k bloku motora, alebo k zápornému (-) pólu štartovaného vozidla. Pozor! V dôsledku iskrenia môže dojsť k výbuchu akumulátora.
-Naštartujte motor vozidla pomocou ktorého sa štartuje a držte ho vo zvýšených otáčkach.
-Štartujte motor druhého vozidla.
-Štartovanie opakujte v 15 sekundových intervaloch s 30 sekundovými prestávkami až kým motor nenaštartuje.
-Po naštartovaní káble odpájajte v opačnom poradí, ako ste ich pripájali.
-Pozor! Pri vozidlách s batériovým spínačom (Praga PV3S, IFA) platia pri štartovaní káblami odlišné pravidlá. V takomto prípade sa poradte s predajcom štartovacích káblov.


09.02.2012 16:04

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) ... yes, to som tam zabudol pripojiť, že už počas štartovania, keď sú káble pripojené je dobré trochu pridať plyn a motor vozidla, ktoré sa používa ako podpora pre štartovanie držať vo vyšších otáčkach. josi dik ! :-)


09.02.2012 16:07

Re: Štartovanie káblami

spidooo
 Kávičkár 

Ikona

wawa Secko mam v merku :-)))
PS: Kde si kupil zrkadla na tu samicu, co mas v profile?


09.02.2012 16:15

Re: Štartovanie káblami

Som sa dozvedel veci... [dobre]


09.02.2012 16:15

Re: Štartovanie káblami

Zo starého Žiguláka, len dlhšie steblá... >:-)


09.02.2012 16:15

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) spidooo to sú rizoma a objednávajú ich chalani z Triumphu Bratislava www.triumph-motorcycles.sk/spolocnost.php..., zrejme vedia objednať a dodať všetko čo je v katalógu. :-D


09.02.2012 16:20

Re: Štartovanie káblami

wawa: Objednajú z katalógu? Oni ich nemajú niekoľko tuctov na predajni? :-O

Plechovkára na tých predavačov! :-((((((


09.02.2012 16:22

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) Vadim, niektoré veci majú priamo v predajni ;-)


09.02.2012 16:24

Re: Štartovanie káblami

Majú mať všetko! :-(((((( Za Dunajom majú všetci všetko!

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Vadim (09.02.2012 16:25)


09.02.2012 16:33

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) Vadim, tak budeme chodiť za Dunaj ! >:-)


09.02.2012 16:36

Re: Štartovanie káblami

spidooo
 Kávičkár 

Ikona

wawa jaaj, od tych majstrov? tak to nie :-~


09.02.2012 16:46

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) ja mám s nimi dobú skúsenosť, ale tie čo mám na moto som myslím zháňal cez campu, už presne neviem, bolo toho už veľa čo som dokupoval a menil . :-~ laufy som napr. kupoval cez ebyay z Británie >:-)


09.02.2012 22:12

Re: Štartovanie káblami

No ešte k tým káblom, keď je tu taká témička.
Ak si chceš pômocť štartovacími káblami, musí isť o ozajstné štartovacie káble, nie o kábliky za 5,99 z hypermarketu / Baumaxu, etc...
Raz som aj ja jedny také mal a nepretočilo mi to ani Felíciu. Káble som rozrezal a vo vnútri pomerne hrubého kábla bolo veľa, veľa plastovej izolácie a iba tenký medenný kábel stavaný tak na 10-16A, no v žianom prípade nie vhodný na štartovanie. Vyzeralo to skôr ako vysonapäťový kábel na sviečky. Dieselu by to nestačilo ani na žhaviče, len tam ide 40-50A. Pôvodné svorky z káblov som si ponechal, v zváračských potrebách som kúpil 2x3m ohybného kábla na zváranie s priemerom 8mm a nacvakol som tento nový kábel na staré svorky. Od vtedy som týmto káblami naštartoval všetko, kam som ich pripojil, aj vylágrovaný Ford Tranzit, alebo T613 za pomoci Felície. ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil BacilBA (09.02.2012 22:14)


09.02.2012 22:17

Re: Štartovanie káblami

pitaz
 Kávičkár 

Ikona

to je pravda, napr. na startovanie velkoobjemoveho diesla treba poraadne kable, aby preniesli dakych 600 A startovacieho prudu

edit: to sa tie lacne kabliky doslova roztopia :-D

Upravené 1 krát. Naposledy upravil pitaz (09.02.2012 22:20)


10.02.2012 9:12

Re: Štartovanie káblami

Archie
 Edvenčr 

Ikona

A aké máte (ak vôbec) skúsenosti so štartovaním cez káble, ktoré sa nepripínajú na akumulátory, ale do zásuviek v oboch vozidlách ? (Bo aj také mám... :-} )


10.02.2012 9:20

Re: Štartovanie káblami

pitaz
 Kávičkár 

Ikona

na moje auto sa ani nemaju pripinat na bateriu (je vzadu).
v motorovom priestore je vyvedeni "konektor" + plus polu


10.02.2012 9:26

Re: Štartovanie káblami

hopyke
 Kávičkár 

Ikona

Arčí:

... no problém. Zapoj to na vyvedený "+" a kostru a štartuj. BMW a Mercééédes to tak v niektorých modeloch majú.


10.02.2012 10:32

Re: Štartovanie káblami

TheBear
 Čoprák 

Ikona

Josi ma uplnu pravdu, ked nechces aby ti bateria explodovala do ksichtu tak nikdy nepripajaj negativny kabel na bateriu[
Video: www.youtube.com/watch?v=jtwj2uz7xpk&feature=related ]


10.02.2012 10:53

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) Bear tak to je presne ten postup, ktorý som sem dal na úvod. ;-) diki, takto názorne je to ešte lepšie... okrem toho, keďže som už s káblami štartoval, je dôležitá aj ich dĺžka, totiž niekedy je situácia taká, že k neštartujúcemu autu sa nedá postaviť predkom auta, ktoré je ok tak, aby káble dosiahli, no a niektoré vozidlá majú akumulátory aj na nezvčajných miestach a nie v priestore motora. :-O čiže dĺžka môže byť v niektorých prípadoch dôležitá ;-)


10.02.2012 11:07

Re: Štartovanie káblami

Akurat vcera som startoval pomocou kabla. Jedno auto v garazi s dobry akumulatorom, druhe pred branou garaze s vybitym akumulatorom. Ako naschval boli obe auta otocene zadnou castou k sebe takze som potreboval kabel asi 8m dlhy.

Vyriesil som to uplne obycajnou 10m dlhou predlzovackou na 230V a povodnymi kablikmi z nabijacky - tieto mali na jednom konci "bananiky" na druhom konci stipce na poly akumulatora. Bananiky som zastrcil do predlzovacky, predlzovacku som zastrcil do jednej starej zasuvky ktoru som nasiel v sufliku a vyviedol som z nej dva kabliky. Pospajal som vsetko, nastartoval zdrojove auto, otocil klucikom v druhom a bolo nastartovane. Obe auta su benzinaky, prierez kabla som neriesil. Poradie pripajania som mal takisto v pazi - jedine co ma zaujimalo bola spravna polarita.


10.02.2012 11:15

Re: Štartovanie káblami

Archie
 Edvenčr 

Ikona

hopyke : Neviem, či ono ten kábel nie je na oboch koncoch zakončený len zástrčkami, ktoré sa dajú len zasunúť do zásuviek.


10.02.2012 11:21

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) kingston [dobre] , hlavne, že si to rozchodil ! ;-)


10.02.2012 11:50

Re: Štartovanie káblami

hopyke
 Kávičkár 

Ikona

Arčí:

... no zatiaľ som tu mal len také autá, čo mali batériu v kufri, pod zadným sedadlom, pod nohami spolujazdca, alebo 2 - aj v kufri aj v "torpéde" a všetky mali vývod pri motore, s červenou krytkou. A vedľa veľký "šrúb" ako kostra. Keď je tam svorkovnica (zástrčka), tá je asi na nabíjanie batérie. Ja používam na štartovanie booster.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil hopyke (10.02.2012 11:52)


10.02.2012 12:12

Re: Štartovanie káblami

Kingston, dosť neuveritelné. Predlžovačka na 220 je dimezovaná max. na 16A, bananiky dtto. Auto pred garážou bolo asi iba mierne podbité, alebo baterka potrebovala iba "nabudiť". Viď. Iná téma. >:-)
Často to ale takto neskúšaj, lebo v lepšom prípade si niečo podpáliš, v horšom prípade sa popáliš Ty sám. :-~


10.02.2012 13:21

Re: Štartovanie káblami

blade
 Kávičkár 

Ikona

kurna podla videa od TheBear mi vcera malo vyhoriet zenine auto co viacej stoji ako jazdi ked som ho startoval z mojejho cez kable, lebo okrem cervenych plöusovych kablov som zapojil aj cierne minusove :-O


10.02.2012 13:51

Re: Štartovanie káblami

kimik
 Kávičkár 

Ikona

vo videjku ešte spomínaju, že po naštartovaní auta, kde bola klaknutá baterka, treba v ňom, pozapínat kurenie, svetlá, ventilátor aby nedošlo k prepätiu.odsvorkovat v opačnom poradí :-)


10.02.2012 14:15

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) kua, koľko vecí s tým súvisí :-O


10.02.2012 14:44

Re: Štartovanie káblami

BacilBa bez obav, na vrak ktory startuje na 20ty krat aj s vlastnym nabitym akumulatorom by som takto rieseny "startovaci" kabel urcite nepouzil.


10.02.2012 15:15

Re: Štartovanie káblami

Richardus
 Bahniak 

Ikona

Vy ste ale vedátori :-O
Mám Webasto a baterku skoro stále vyšľahanú, tak parkujem vždy z kopca [dobre]
Našťastie v Nórsku neexistuje rovina. Teda okrem zastavaných plôch :-)))

Inak nabíjačku a predlžovák vozím ako povinnú výbavu..


10.02.2012 15:53

Re: Štartovanie káblami

wawa
 Edvenčr 

Ikona

8-) [b]richardus , ak máš automat parkovať z kopca síce môžeš, ale ak sa aku vybije nanaštartuješ ani v Nórsku ;-) ...keď som pracoval v Poľsku, mal som v povinnej výbave aj lopatu, aby som sa mal čím vyhrabať :'(


10.02.2012 18:40

Re: Štartovanie káblami

Belqo
 Turista 

Ikona

vyzerá to tak, že nato treba minimálne vysokú školu..

zapojím káble na + a -, naštartujem, odpojím a idem..


11.02.2012 10:22

Re: Štartovanie káblami

Belqo konecne jeden rozumny nazor


11.02.2012 10:52

Re: Štartovanie káblami

wolfpack
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Ja to robim takto:

Auto mam nastartovane. Modry/cierny kabel (-) zapojim na klaknutej baterke (motorka), potom druhy koniec na nabitej baterke (auto).
cerverny kabel (+)zapojim na klaknutej baterke(motorka), potom druhy koniec na nabitu baterku (auto).
Necham chvilu takto zapojene 5 - 10 min. Potom skusim nastartovat motorku 1x. Vacsinou len pretoci a nenaskoci. Zase necham chvilku a po par minutach znova nastartujem motorku a uz beziiii :-)))


11.02.2012 11:19

Re: Štartovanie káblami

Mám doma voľný akumulátor 44 Ah, vždy dobitý, taká kočka pre všetko.

Auto za tuhej zimy možno naštartuje, možno nie - vopred neviem.

Ak naštartuje normálne, alternátor okamžite dobíja, je to normálna vec. Či je osamotený akumulátor v aute "v šoku" z dobíjania, neriešim.

Ak priložím ten pomocný, nečakám, štartujem. Neidem predsa akumulátor dobíjať ďalším akumulátorom a takto šťavy už pre štartovanie je viac než dosť. Naskočí a odpojím. Hneď. Či je akumulátor v aute v šoku z alternátoru, neriešim. A neidem predsa autom dobíjať aj ďalšiu batériu vedľa, na podlahe...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil papiboy (11.02.2012 11:21)


11.02.2012 12:48

Re: Štartovanie káblami

fitko
 Kávičkár 

Ikona

A ked mám na zápornom póle riadiacu jednotku kontroly akumulátora, ako mám štartovat?


11.02.2012 12:54

Re: Štartovanie káblami

Vyhodiť riadiacu jednotku kontroly akumulátora, len zbytočne predražuje auto a bráni štartovaniu :-D


11.02.2012 23:21

Re: Štartovanie káblami

PETOrf
 Turista 

Ikona

kokso to co tu uz riesite za somariny??????
ved + na + -na-alebo kovova cast motora-hlava,blok prevodovka.a ked je baterka skovana niekde v kabine vozidla tak musi byt pri motori vyvedeny aj + aj - naprBMW

Upravené 3 krát. Naposledy upravil PETOrf (11.02.2012 23:24)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.