Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3310 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28591
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17023)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11568)

Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu! - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuElektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu! - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Elektrika.

07.06.2014 0:17

Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

123talis
 Turista 

Ikona

Čaute, je možné, že som to tu už riešil, ale tak opakovanie je matka múdrosti...
Ak niekto nebude mať žiadnu odbornú radu, tak nech zbytočne nespamuje. Laik som aj sám.

Mám Varadero 2003 (ičko) 65000km.

Minulú sezónu hneď v úvode mi doslúžila 8 ročná čínska batéria. V podstate bola ešte stále "pojazdná", no keď som potreboval naštartovať zo 3 razy po sebe, bol to problém. Varaderisti vedia, že ak resetuje hodinky pri štarte, terba ju vymeniť, mne to robila už možno pol roka pred výmenou.
Doslúžila, pretože mi zblblo pri výmene rozvodov čidlo a tak som ju musel štartovať jak o dušu a starú baterku to proste vykatovalo.

Kúpil som preto novú baterku, neviem presne značku, už som zabudol, ale normálne značková, nie lacná 18aH (stará bola 14). po založení naštartovala, no hneď po vypnutí a následnom pokuse o štart padlo napätie z klasických 12 (+-) na 3-4 a všetko zhaslo. Padlo to v momente, nie postupne, proste blik a vypla sa.

Nasledovala reklamácia a ďalšia baterka dopadla rovnako. Myslím, že som takto reklamoval dokonca až 3 nové batérie, tak som si povedal, že skúsim kvalitnejšiu. (PS: ďakujem za trpezlivý prístup)

Kúpil som Yuasu, 20aH. Problém úplne zmizol, fungovala krásne celú sezónu a od začiatku roka tiež. Jedine po zime, hoci mala napätie 12,98 nedokázala ani ťuknúť štartérom, tak som ju dobil a všetko od marca fungovalo úplne v pohode. Až do dnes.

Došiel som na pumpu, že natankujem a keď som chcel naštartovať - znova to isté. niečo ťuklo (je to podobný zvuk ako keď skratuje) a všetko zhaslo.

Podľa opísaných udalostí to samozrejme vyzerá, že niečo nie je v poriadku s moto. Ale nie je to také jednoduché.

1. Ak tam dám starú čínsku baterku, neurobí s ňou NIKDY rýchly proces (blik a tma). Ak by ešte zvládla pretočiť štartér, tak točí, až kým ju to nevykatuje.
2. Cez káble s autobaterkou naštartujem v pohode, nič sa nestane žiadnej z bateriek.
3. Ak už naštartujem cez káble, môžem sa na čínskej pokojne voziť a po pár minútach na chvíľu aj udrží napätie pred ďalším štartom. Ak stlačím štartér, tak ním pochopiteľne ale neotočí, lebo je stará a nedá prúd. ale NIKDY ju to nevykatuje tak, ako nové baterky.

Elektrika je porobená, som si istý, že žiaden kábel neskratuje, aj keby, tak tam je asi milión poistiek. Samozrejme po skrate nie je žiadna z nich zničená, odnesie si to stále len baterka.

Baterka zásadne umrie po stlačení štartéra. (ale 8 ročná čínska neumrie nikdy). Kým ho nestlačím, správa sa ako nová, napätie okolo 12tky a neklesá, drží. (a to idú svetlá)

Moja otázka znie, čo môže byť problém?

skratuje to štartér? prečo potom tú čínsku k... nikdy nezabije tak, ako nové Yuasy za 150.

Prebíja? Prečo potom na Voltmetri nejde nad 13,5 (mám veľa doplnkov) a prečo s tým čínska nikdy nemá problém?

Nedobíja? prečo potom vydrží baterka až rok kým umrie a potom zrazu tma...

Príde sa na to pozrieť kamoš - elektrikár a všetko premeriame. Zaujímalo by ma ale, či niekto nezažil niečo podobné... Novú baterku sa mi nechce kupovať častejšie jak nový benzín a ako laikovi mi nenapadá žiadne logické riešenie....


07.06.2014 7:28

Re: Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

passion
 Veteránista 

Ešte ďalšia častá príčina v podobných prejavoch - prechodový odpor - skontroluj všetky vodivé spoje, kontakty. Či nie sú zaoxidované, špinavé a či sú dobre dotiahnuté. Hlavne silové vodiče na batérii, kostre, štartri a podobne.


07.06.2014 8:14

Re: Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Velmi velky odber pri startovani. Treba zmerat kliestovym ampérmetrom odber startera pri startovani a porovnat to s inym varankom.
Staru cinsku baterku ti odrazu nezoskratuje jednoducho preto, ze ta baterka nema dost energie na to aby uz vladala sama sebe ublizit..


07.06.2014 8:16

Re: Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

123talis
 Turista 

Ikona

Tak som záhadu zas nejakým zázračným spôsobom rozlúštil... passion vďaka za banálnu radu, ktorá mi vôbec, ale vôbec nenapadla (a to nie je irónia). Prešmirgloval som kontakty na yuase (+ bol tmavší, ako -), proste až do živého a moto chytila ako nová.... neviem, či chytí aj keď sa rozhodnem ísť pojazdiť, ale ak hej, tak pravdepodobne to bol zlý kontakt na baterke... btw Yuasu to nevykatovalo pod 12V, len proste nešla - po minúte na nabíjačke zahlásilo full - už ide... wtf???!


07.06.2014 8:18

Re: Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

123talis
 Turista 

Ikona

bacaono - pri štartovaní sú vypnuté svetlá (automaticky vypnú). Jednié, čo ide, je teplomer a voltmeter (nemajú praktický žiadny odber) a pro oiler, ktorý tiež toho moc nepobere. Nikdy neštartujem s heftami/smerovkou ani ničím podobným... hodím video o chvíľu.



Mohol to robiť ten slabý kontakt? proste keď som stlačil štartér a dalo to do baterky pecky, nebol dostatočný styk vodičov (sorry za "odbornú" terminológiu) a preto to skapalo? to by vysvetlilo tie ostatné baterky, ktoré s tým problém nemajú...na Yuase bol mierne načernalý + pól...zosulfidované nie sú takmer vôbec.. len nejaké bodky okolo matice, ťažko ich nájdeš.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil 123talis (07.06.2014 8:20)


07.06.2014 8:59

Re: Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Z tvojho opisu som pravdepodobne zle pochopil, ze po tom skrate uz je baterka nepouzitelna a na vyhodenie.
Druhy a tiez chybny predpoklad bol, ze ak clovek prehadzuje baterky jak na beziacom pase, ze ma kontakty ciste a dotiahnute.


07.06.2014 9:05

Re: Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

123talis
 Turista 

Ikona

Tu je video. Pripomínam, že baterka pred ošmirglovaním kontaktov ani nebrnkla, ani nič nezasvietilo, proste úplne mrtvo. Toto sa stalo keď som očistil a naWDčkoval kontakty:

[
Video: www.youtube.com/watch?v=qgBGszYKVBg&feature=youtu.be ]

Napätie pri voľnobežných otáčkach - 13,5V na Voltmetri, priamo na baterke cca 13,5V-13,69V. Pod 13,5V nikdy nejde.
Pri štartovaní môžete vidieť napätie na Voltmetri. Pod 11,4V nejde (to stará čínska išla aj na 9,8V).

Mohol to byť ten kontakt alebo mám pre istotu hľadať závadu ešte niekde inde?

baca: verdikt "baterka na vyhodenie" by asi ako prvý napadol každému, ak by po stlačení štartéra len čosi puklo (na baterke, nie na štartéri) a okrem hodiniek by potom na palubke nič už ani nebliklo. Mne ako laikovi to pripadalo ako skrat. Tiež ako laikovi mi príde logické, že ak je na každom kábli z baterky poistka, tak by ju mala pred podobným "skratom" ochrániť, pokiaľ nedôjde samozrejme k surovému skratu priamo na baterke (akože priložiš +- k sebe). Či načo sú tam tie poistky? :-~

každopádne pojazdím a uvidím, či mala teraz len nejaký zázračný záblesk života, alebo to fakt bol ten kontakt.
Vďaka obom za rady. [dobre]

Dôvod úpravy: ešte poznámka k tým reklamovaným baterkám - tie keď umreli, mali napätie 8V-9V. Yuasa nikdy nespadla tak dole.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil 123talis (07.06.2014 9:20)


08.06.2014 21:58

Re: Elektricka zahada, ktora katuje baterky.. ked ma na to naladu!

hlad
 Čoprák 

- štartér nie je istený nikde - ani na aute ani v moto (väčšinou ani alternátor)
- ak si musel brutálne štartovať - bolo by dobré pozrieť štartér ako vyzarajú uhlíky
- kontakty sa nešmirgľujú ale kefujú
- pozrel by som podľa tohto popisu, či niekde nie sú prechodové odpory
Testovací diagram kontroly dobíjania motocyklových batérií
- 13,5 V nabíjanie nie je nič moc (12V znamená vybitá baterka)



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.