Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1522 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28424
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16937)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11487)
Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Testovací diagram kontroly dobíjania motocyklových batérií

 Zdieľať

Pridané: 26.03.2004 Autor: Maco
Čitatelia: 155857 [Technika - Elektrika]

Tento článok (testovací diagram) je zameraný na diagnostikovanie chyby v elektrickej/dobíjacej sústave pre trojfázové alternátory s rotorom z permanentného magnetu.

Ak ste pochopili, čo znamená pedchádzajúca veta, kľudne preskočte upozornenie.

 Multimeter
Multimeter

Upozornenie:

Autor článku predpokladá, že čitatelia motorkári-opravári majú základné elektrotechnické znalosti (rozdiel medzi pojmami ako sú napr.: napätie, prúd, odpor a pod...) a takisto aspoň poňatie o tom ako prebieha proces výroby elektriny, usmernenia a dobíjania v motocykloch a motoroch všeobecne.
Autor sa dištancuje od všetkých následkov, ktoré vznikli neodborným zásahom do elektrickej sústavy.Ak nemáš tieto poznatky a vôbec netušíš kde je baterka na moto, tak prosím zver svoju moto do rúk odborného servisu aby si si neuškodil viac, než pomohol.

Dôležité pred začiatkom:

Takže ak chcete pokračovať tak:

  • Najskôr nabi baterku do plnej kapacity. Stará, resp. zle nabitá baterka bude príčinou, že namerané hodnoty sa budú odlišovať od zadaných (resp. budeš chodiť stále dookola podľa diagramu – tak ako sa to stalo aj mne). Ak si si nie istý so svojou batériou požičaj si novú, resp. zánovnú a test srpav s ňou. Použitím merača Ph (kyseliny) si na 100% overíš, že baterka je OK.
  • Použi presný, ociachovaný multimeter. Vyvaruj sa podivných a repasovaných prístrojov, pri ktorých si si nie na istom, či hodnoty na displayi zodpovedajú skutočnosti.

 Regulátor/Usmerňovač a Stator
Regulátor/Usmerňovač a Stator

ŠTART
Prepni multimeter na meranie jednosmerného napätia a nastav na rozsahu napätie 0-20 (50) Voltov. Spoj meracie káble multimetra s pólmi na baterke (nezabudni na správnu polaritu). Naštartuj motocykel a zvýš otáčky na 2500ot./min. Zmeraj napätie na baterke Vyššie ako 13.5 V
Zvýš otáčky na 5000 ot./min. Skontroluj napätie na multimetri. Nižšie ako 14.8 V
Dobíjanie funguje spoľahlivo a perfektne, avšak pre lepší pocit, môžes všetky spoje a kontakty vyčistiť a nastriekať antioxidačným prostriedkom (WD 40). Toto opatrenie môže zabrániť neskorším poruchám a "zradám" v elektroinštalácii.
Nižšie ako13.5 V
  Vyššie ako 14.8 V
   
Nechaj motor bežať na voľnobehu a spoj čierny merací vodič z multimetra s kladným pólom baterky a červený merací vodič z multimetra s výstupným vodičom usmerňovača/regulátora (väčšinou býva červenej farby). Usmerňovač/regulátor musí byť pripojený ako v obvyklej prevádzke (neodpájať!!!). Nechaj motor na voľnobehu a zmeraj napätie. Viac ako0.2 V
Chyba v spojení medzi výstupom z usmerňovača/regulátora a kladným pólom baterky. Skontroluj celé vedenie (kabeláž), hlavne spojenia, konektormi, samcami a samičkami tzv. Poistkovú skriňu (ak taká sa na motocykli nachádza). Bezchybné spojenia sú extrémne dôležité pre bezchybne fungovanie dobíjacieho a regulačného procesu. Po skončení kontroly sa vráť na ŠTART a začni odznovu.
Menej ako 0.2 V
   
Spoj červený merací vodič multimetra so záporným pólom na baterke a čierny merací vodič s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s výstupným káblom z usmerňovača/regulátora, ktorý je vždy čiernej (čiernobielej) farby. Takisto aj tu je nevyhnutné nechať zapojený usmerňovač/regulátor presne tak ako je počas normálnej prevádzky (neodpojovať!!!). Zmeraj napätie na multimetri. Nechaj motorku bežať na voľnobehu! Viac ako 0.2 V
Zlé spojenie medzi výstupom z usmerňovača/regulátora a ukostrením, resp. zlé spojenie medzi negatívnym pólom baterky a ukostrením. Z technického hľadiska je nevyhnutné zabezpečiť spojenie medzi negatívnym pólom baterky a ukostrením usmerňovača/regulátora resp. s výstupným káblom čiernej (čiernobielej) farby. Ak je toto prepojenie prevedené prostredníctvom rámu pomocou ukostrovacích svoriek, tieto je potrebné ošetriť proti oxidovaniu a korózii. Po skončení kontroly sa vráť na ŠTART a začni odznovu.
Menej ako 0.2 V
   
Pred dalším postupom ber na vedomie nasledovné: Na niektorých motocykloch výstupné káble z alternátora sú rozdielnych farieb (Suzuki). Neviem prečo to tak spravili, keďže výstupy sú identické. Ostatní výrobcovia používajú jednofarebné označenie troch káblov (žlté, čierne)
Vypni motor. Odpoj káble vedúce z alternátora (statora). Multimeter prepni na meranie odporu a nastav najnižší rozsah na stupnici. Spoj vodiče multimetra s dvoma výstupnými káblami statora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom vymeň jeden výstupný kábel za druhý a zmeraj ich medzi sebou. Odčítaj hodnotu na multimetri. Vymeň posledný kábel (celkovo potrebuješ tri merania) a odčítaj hodnotu na multimetri. Jedno z meraní je nižšie ako 0,5 Ohmu alebo vyššie ako 2 Ohmy.
Zlá správa: Stator je zničený / poškodený. Vymeň stator a pokračuj od začiatku.
Všetky merania sú v rozmedzí od 0.5 do 2.0 Ohmov
 
Spoj jeden z vodičov multimetra s jedným káblom zo statora alternátora a druhý s motorom/ kostrou motocykla. Odčítaj hodnotu na multimetri. Ubezpeč sa, že motor, resp. ukostrenie je bezchybné! Potom ti isté merania sprav aj s ostatnými dvoma káblami zo statora. Jedno z meraní sa nachádza v rozmedzí 100 Ohmov a 0 Ohmu.
Nekonečný odpor
 
Prepni multimeter na meranie striedavého napätia (AC), nastav rozpätie 50-150V (najmenej 100V!). Uisti sa, že nie je zapnutý rozsah merania jednosmerného napätia. Spoj vodiče multimetra s dvoma výstupnými káblami alternátora. Naštartuj motocykel a vytoč motor na 5000 ot./min Odčítaj hodnotu na multimetri. Po zmeraní odpoj jeden merací vodič z jedného kábla statora a spoj ho s druhým. Odčítaj hodnotu na multimetri. Nakoniec zmeraj napätie na posledných dvoch výstupných kábloch z alternátora. (Meraj napätie medzi 1. a 2. potom medzi 1. a 3. a nakoniec medzi 2. a 3. káblom) Tri hodnoty napätia sa nerovnajú, resp. jedna hodnota je menšia ako 60V (AC).
Nameral si rovnaké napätie na všetkých fázach, všetky vyššie ako 60V (AC)
   
Fáza 2
Odpoj regulátor/usmerňovač. Prepni mulitmeter na testovanie diód. Spoj červený vodič multimetra s výstupným vodičom z multimetra (ten čo ide do baterky, červenej farby). Čierny vodič multimetra spoj so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. Nameral si napätie menšie ako 1V v ktoromkoľvek meraní.
Ďalšia zlá správa Regulátor /Usmerňovač je pokazený. Vymeň za nový a pokračuj od začiatku.
Nameral si min. 1,5V na všetkých troch meraniach.
 
Spoj čierny vodič z multimetra s s výstupným vodičom z multimetra (ten čo ide do baterky, červenej farby) a červený vodič so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. Nameral si napätie nižšie ako 0,2V alebo vyššie než 1V v ktoromkoľvek meraní
Nameral si okolo 0,5V na všetkých troch meraniach.
 
Spoj čierny vodič z multimetra s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s čiernym výstupným vodičom z neho a červený vodič z multimetra so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. Nameral si napätie menšie ako 1V v ktoromkoľvek meraní.
Nameral si min. 1,5V na všetkých troch meraniach.
 
Spoj červený vodič z multimetra s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s čiernym výstupným vodičom z neho a čierny vodič z multimetra so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. Nameral si napätie nižšie ako 0,2V alebo vyššie než 1V v ktoromkoľvek meraní
Nameral si okolo 0,5V na všetkých troch meraniach.
   
Tak a toto je posledná časť testu. Už sa naozaj nedá nič viac zmerať. Jediná vec, ktorá je pokazená je baterka. Takže jediné riešenie je kúpiť novú, nabitú a začať znova test od začiatku.

 100% stav kabeláže
100% stav kabeláže

Zdroj: www.thegsresources.com

Pridané: 26.03.2004 Autor: Maco Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (2 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
hlopy z vychodu isli do anglicka za robotu. Nasli sebe robotu dakdze vo Welse v mesce Newport. Pan domu jim hutory. Chlopy,ja idzem na tydzen do Spanielska a za tydzen chcem mac vymalovany dom,farbu mace kupenu,najdzece ju za maštaľňu v garažu.chlopy se pocesili ze jich nichto nebudze dirigovac a kec majitel domu posol ta jeden hutory. Chlopy,idzeme nato,ale by trebalo persi daco vypic ne! Kedze nemali penezi,ta predali jedno vedro farbi. Na druhy dzen predali druhy vedro farbi,a tak to islo cali tydzen az na koncu tyzdna se prebrali a jeden znich hutory. Do piči chlopy,neska pridze pan domu a mi nepofarbyli nic a ani farbu nemame! Dalsi se postavy a hutory,sluchajce chlopy,jest tu isce das deco farby a majitel ma u maštalni koňa,ta mu nafarbime pysky a povime ze vypil farbu. No ta tak urobili,prisol pan domu a se pyta. To com dom nepofarbeny? Ta kuň vypil farbu. Pan domu zobral pušku,odjebal koňa. Chlopy se pytaju,ta com sce ho zabili? Na chuj mi takoho koňa,pred vami u mne robili Poľaci a zožral 65 mišky cimentu.

Ďalšie vtipy »