Anketa:
Testovací diagram kontroly dobíjania motocyklových batérií
ZdieľaťPridané: 26.03.2004 Autor: Maco
Čitatelia: 157560 [Technika - Elektrika]
Tento článok (testovací diagram) je zameraný na diagnostikovanie chyby v elektrickej/dobíjacej sústave pre trojfázové alternátory s rotorom z permanentného magnetu.
Ak ste pochopili, čo znamená pedchádzajúca veta, kľudne preskočte upozornenie.
![]() |
Multimeter |
Upozornenie:
Autor článku predpokladá, že čitatelia motorkári-opravári majú základné elektrotechnické znalosti (rozdiel medzi pojmami ako sú napr.: napätie, prúd, odpor a pod...) a takisto aspoň poňatie o tom ako prebieha proces výroby elektriny, usmernenia a dobíjania v motocykloch a motoroch všeobecne.
Autor sa dištancuje od všetkých následkov, ktoré vznikli neodborným zásahom do elektrickej sústavy.Ak nemáš tieto poznatky a vôbec netušíš kde je baterka na moto, tak prosím zver svoju moto do rúk odborného servisu aby si si neuškodil viac, než pomohol.
Dôležité pred začiatkom:
Takže ak chcete pokračovať tak:
- Najskôr nabi baterku do plnej kapacity. Stará, resp. zle nabitá baterka bude príčinou, že namerané hodnoty sa budú odlišovať od zadaných (resp. budeš chodiť stále dookola podľa diagramu – tak ako sa to stalo aj mne). Ak si si nie istý so svojou batériou požičaj si novú, resp. zánovnú a test srpav s ňou. Použitím merača Ph (kyseliny) si na 100% overíš, že baterka je OK.
- Použi presný, ociachovaný multimeter. Vyvaruj sa podivných a repasovaných prístrojov, pri ktorých si si nie na istom, či hodnoty na displayi zodpovedajú skutočnosti.
![]() |
Regulátor/Usmerňovač a Stator |
ŠTART | ||||
Prepni multimeter na meranie jednosmerného napätia a nastav na rozsahu napätie 0-20 (50) Voltov. Spoj meracie káble multimetra s pólmi na baterke (nezabudni na správnu polaritu). Naštartuj motocykel a zvýš otáčky na 2500ot./min. Zmeraj napätie na baterke | Vyššie ako 13.5 V![]() |
Zvýš otáčky na 5000 ot./min. Skontroluj napätie na multimetri. | Nižšie ako 14.8 V![]() |
Dobíjanie funguje spoľahlivo a perfektne, avšak pre lepší pocit, môžes všetky spoje a kontakty vyčistiť a nastriekať antioxidačným prostriedkom (WD 40). Toto opatrenie môže zabrániť neskorším poruchám a "zradám" v elektroinštalácii. |
Nižšie ako13.5 V![]() |
Vyššie ako 14.8 V![]() |
|||
Nechaj motor bežať na voľnobehu a spoj čierny merací vodič z multimetra s kladným pólom baterky a červený merací vodič z multimetra s výstupným vodičom usmerňovača/regulátora (väčšinou býva červenej farby). Usmerňovač/regulátor musí byť pripojený ako v obvyklej prevádzke (neodpájať!!!). Nechaj motor na voľnobehu a zmeraj napätie. | Viac ako0.2 V![]() |
Chyba v spojení medzi výstupom z usmerňovača/regulátora a kladným pólom baterky. Skontroluj celé vedenie (kabeláž), hlavne spojenia, konektormi, samcami a samičkami tzv. Poistkovú skriňu (ak taká sa na motocykli nachádza). Bezchybné spojenia sú extrémne dôležité pre bezchybne fungovanie dobíjacieho a regulačného procesu. Po skončení kontroly sa vráť na ŠTART a začni odznovu. | ||
Menej ako 0.2 V![]() |
||||
Spoj červený merací vodič multimetra so záporným pólom na baterke a čierny merací vodič s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s výstupným káblom z usmerňovača/regulátora, ktorý je vždy čiernej (čiernobielej) farby. Takisto aj tu je nevyhnutné nechať zapojený usmerňovač/regulátor presne tak ako je počas normálnej prevádzky (neodpojovať!!!). Zmeraj napätie na multimetri. Nechaj motorku bežať na voľnobehu! | Viac ako 0.2 V![]() |
Zlé spojenie medzi výstupom z usmerňovača/regulátora a ukostrením, resp. zlé spojenie medzi negatívnym pólom baterky a ukostrením. Z technického hľadiska je nevyhnutné zabezpečiť spojenie medzi negatívnym pólom baterky a ukostrením usmerňovača/regulátora resp. s výstupným káblom čiernej (čiernobielej) farby. Ak je toto prepojenie prevedené prostredníctvom rámu pomocou ukostrovacích svoriek, tieto je potrebné ošetriť proti oxidovaniu a korózii. Po skončení kontroly sa vráť na ŠTART a začni odznovu. | ||
Menej ako 0.2 V![]() |
||||
Pred dalším postupom ber na vedomie nasledovné: Na niektorých motocykloch výstupné káble z alternátora sú rozdielnych farieb (Suzuki). Neviem prečo to tak spravili, keďže výstupy sú identické. Ostatní výrobcovia používajú jednofarebné označenie troch káblov (žlté, čierne) | ||||
Vypni motor. Odpoj káble vedúce z alternátora (statora). Multimeter prepni na meranie odporu a nastav najnižší rozsah na stupnici. Spoj vodiče multimetra s dvoma výstupnými káblami statora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom vymeň jeden výstupný kábel za druhý a zmeraj ich medzi sebou. Odčítaj hodnotu na multimetri. Vymeň posledný kábel (celkovo potrebuješ tri merania) a odčítaj hodnotu na multimetri. | Jedno z meraní je nižšie ako 0,5 Ohmu alebo vyššie ako 2 Ohmy.![]() |
Zlá správa: Stator je zničený / poškodený. Vymeň stator a pokračuj od začiatku. | ||
Všetky merania sú v rozmedzí od 0.5 do 2.0 Ohmov![]() |
||||
Spoj jeden z vodičov multimetra s jedným káblom zo statora alternátora a druhý s motorom/ kostrou motocykla. Odčítaj hodnotu na multimetri. Ubezpeč sa, že motor, resp. ukostrenie je bezchybné! Potom ti isté merania sprav aj s ostatnými dvoma káblami zo statora. | Jedno z meraní sa nachádza v rozmedzí 100 Ohmov a 0 Ohmu.![]() |
|||
Nekonečný odpor![]() |
||||
Prepni multimeter na meranie striedavého napätia (AC), nastav rozpätie 50-150V (najmenej 100V!). Uisti sa, že nie je zapnutý rozsah merania jednosmerného napätia. Spoj vodiče multimetra s dvoma výstupnými káblami alternátora. Naštartuj motocykel a vytoč motor na 5000 ot./min Odčítaj hodnotu na multimetri. Po zmeraní odpoj jeden merací vodič z jedného kábla statora a spoj ho s druhým. Odčítaj hodnotu na multimetri. Nakoniec zmeraj napätie na posledných dvoch výstupných kábloch z alternátora. (Meraj napätie medzi 1. a 2. potom medzi 1. a 3. a nakoniec medzi 2. a 3. káblom) | Tri hodnoty napätia sa nerovnajú, resp. jedna hodnota je menšia ako 60V (AC).![]() |
|||
Nameral si rovnaké napätie na všetkých fázach, všetky vyššie ako 60V (AC)![]() |
||||
Fáza 2 | ||||
Odpoj regulátor/usmerňovač. Prepni mulitmeter na testovanie diód. Spoj červený vodič multimetra s výstupným vodičom z multimetra (ten čo ide do baterky, červenej farby). Čierny vodič multimetra spoj so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie menšie ako 1V v ktoromkoľvek meraní.![]() |
Ďalšia zlá správa Regulátor /Usmerňovač je pokazený. Vymeň za nový a pokračuj od začiatku. | ||
Nameral si min. 1,5V na všetkých troch meraniach. ![]() |
||||
Spoj čierny vodič z multimetra s s výstupným vodičom z multimetra (ten čo ide do baterky, červenej farby) a červený vodič so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie nižšie ako 0,2V alebo vyššie než 1V v ktoromkoľvek meraní ![]() |
|||
Nameral si okolo 0,5V na všetkých troch meraniach. ![]() |
||||
Spoj čierny vodič z multimetra s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s čiernym výstupným vodičom z neho a červený vodič z multimetra so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie menšie ako 1V v ktoromkoľvek meraní.![]() |
|||
Nameral si min. 1,5V na všetkých troch meraniach.![]() |
||||
Spoj červený vodič z multimetra s ukostrením usmerňovača/regulátora, resp. s čiernym výstupným vodičom z neho a čierny vodič z multimetra so vstupom jednej fázy alternátora. Odčítaj hodnotu na multimetri. Potom zopakuj tie isté merania s ostatnými dvoma fázami a odčítaj hodnoty na multimetri. | Nameral si napätie nižšie ako 0,2V alebo vyššie než 1V v ktoromkoľvek meraní![]() |
|||
Nameral si okolo 0,5V na všetkých troch meraniach. ![]() |
||||
Tak a toto je posledná časť testu. Už sa naozaj nedá nič viac zmerať. Jediná vec, ktorá je pokazená je baterka. Takže jediné riešenie je kúpiť novú, nabitú a začať znova test od začiatku. |
![]() |
100% stav kabeláže |
Zdroj: www.thegsresources.com
Pridané: 26.03.2004 Autor: Maco Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Ako je to so Zákonným poistením
- SUZUKI modelová rada GS, GSX – vývoj, vrchol, ústup
- SUZUKI GSF 600S - Bandit, YAMAHA FZS 600S - Fazer a HONDA CB 600S - Hornet
- Mamut žije
- Jawa 350/634 a Suzuki GSX 1100 EZ

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!