Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3439 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28539
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11541)

Ako nabíjať baterku - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuAko nabíjať baterku - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 
09.11.2006 21:17

Ako nabíjať baterku

vlco79
 Turista 

Ikona

caute.chcem si dobit bateriu 12v8ah.kolko A mam zvolit pri nabijani?bude mi na to stacit stara autonabijacka?


09.11.2006 21:27

Re: Ako nabíjať baterku

dusifuk
 Bahniak 

Ikona

napijat by sa malo desatinovym prudom....v tvojom pripade 0,8A,ale ak nemas na nabijacke ampermeter tak to iba zakvac na 12h,baterka si potiahne tolko potrebuje.samozrejme dodrz 12V.


09.11.2006 21:31

Re: Ako nabíjať baterku

marcello
 Turista 

Ikona

Autonabíjačka Ti určite postačí je jedno či stará a či nová. Napríklad ja dobíjam takto: mám nabíjačku čo dobíja prúdom 1.5 ampéra a keď dobíjam autobateriu 45 AH tak: 45:1.5=30 hodín nabíjania, motobatériu 8Ah takto: 8:1,5=5.3 mo ja ju nechám 6 alebo 7 a už bola aj 10 hodín a nič sa jej nestalo. Možno ma elektrikári znesú pod čiernu zem ale mne to funguje už nejednu sezónu. Zdar!! ale najradšej dobíjam jazdením!!!!!!! 8-)


09.11.2006 23:09

Re: Ako nabíjať baterku

250cross
 Bahniak 

Ikona

Ako spomina dusifuk 001 mal by si nabijat max 1/10 kapacity oloveného akumulátora(ak by bol gelový tak este mensim prudom!) Ked zvacsis nabíjací prúd tak sa ti skráti zivotnost baterie(teda tak som to nasiel v roznych literaturach). Kedze to je "len" 8Ah bateria tak by ti mal stacit na nabíjanie ten klasický 12V/500mA adapter a teda cas nabíjania vyplýva 16h a nemal by si nic pokazit.


10.11.2006 7:33

Re: Ako nabíjať baterku

marekon
 Bahniak 

najlepšie ak máš nabíjačku z automatickým nabíjaním- baterka si potiahne kolko potrebuje.
ale ak nie tak okolo 1A jej nič zlé neurobí okolo myslím 0,6- 1,4.


10.11.2006 8:14

Re: Ako nabíjať baterku

Jack
 Kustomizér 

Ikona

Desatinový prúd podľa kapacity znamená (8 Ah : 10 = 0,8 A), že na dosiahnutie plného nabitia (kapacity) sa musí vybitá baterka nabíjať 10 hodín.
Prakticky ale baterka nikdy nie je úplne vybitá a v tých 10 h zasa nie je zahrnutá účinnosť nabíjania. Teda 10 hodín nabíjania je prakticky dobrá rada.
Ak sa na nabíjanie používa oveľa nižší prúd ako desatinový, nemusí sa baterka nabiť, ani keď úmerne predĺžime čas.
Ak sa použije prúd väčší ako desatinový, účinnosť nabíjania sa znižuje v dôsledku prehrievania baterky, znižuje sa aj životnosť.
Praktická rada: To isté čo platí o využití kapacity baterky pri jej vybíjaní, platí aj pri nabíjaní. Čím vyššie prúdy, tým nižšia životnosť; pri nízkych prúdoch, malá využiteľnosť kapacity.


10.11.2006 11:02

Re: Ako nabíjať baterku

JOSE
 Edvenčr 

Ikona

no ja som si moc silným nabíjaním dodrbal baterku ešte ýe KLR-ky ju takmer vôbec nepotrebujú :-D
r e s p e c t 8-)


10.11.2006 20:44

Re: Ako nabíjať baterku

Albion
 Turista 

Ikona

dusifuk001 to vystihol najjednoduhšie a najpresnejšie...žiadna veda... :-}
...kvak...


10.11.2006 21:46

Re: Ako nabíjať baterku

josi
 Kávičkár 

Ikona

Najlepšie je použiť hustomer. Podľa hustoty elektrolytu su dá určiť stupeň nabiťia batérie. Vybitej batérii treba dodať 130% energie (pre 8Ah 13 hodín 0,8A). Batéria sa smie vybiť len na určitú hranicu: 10,5V merané pri prechode menovitého vybíjacieho prúdu (pre 8 Ah je to 0,4A). Vtedy má betéria bez záťaže 12V (plne nabitá 12,6V , gelová 12,8V). Nabíjať batériu prúdom 1/10 kapacity je surovosť - v konečnej fáze nabíjania sa dosť poškodzuje. Ideálne je nabíjanie zdrojom konštantného napätia, pričom počiatočný nabíjací prúd môže byť až 3/10 kapacity. Pri konšt. napätí 13,6 - 13,8V môžeš mať baterku pripojenú aj celú zimu a na jar bude vo forme. Kto sa drží hesla "žiadna veda", nech si radšej kúpi každú jar novú baterku.


10.11.2006 22:15

Re: Ako nabíjať baterku

Albion
 Turista 

Ikona

JOSI ...a kto sa drží hesla pri konšt. napätí 13,6 - 13,8V môžeš mať baterku pripojenú aj celú zimu,nieje tiež celkom vo forme...
...kvak...

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Albion (11.11.2006 13:40)


11.11.2006 7:59

Re: Ako nabíjať baterku

divo
Darca Krvi  Ľadvinka 

www.motoride.sk/?P=phorum&tema=poradna&ID=110330
www.motoride.sk/?P=phorum&tema=poradna&ID=108587

Prečítaj si, kúp si a máš po problémoch ..


11.11.2006 8:27

Re: Ako nabíjať baterku

Vo VT 600 Je gelový akumulátor. 9Ah. Prosím podeľ sa s nami o svoju skúsenosť, ako si v ňom meral hustotu elektrolytu. A aj o tom, ako prebiehal jeho ďalší život po dobíjaní klasickou autonabíjačkou.


11.11.2006 15:20

Re: Ako nabíjať baterku

kekso
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

Vadim, akou nabijačkou sa nabíja gelový akumulátor?


11.11.2006 23:35

Re: Ako nabíjať baterku

mirisko
 Kávičkár 

Ikona

kekso: gelova sa nabija pulznou-inteligentnou.


12.11.2006 14:48

Re: Ako nabíjať baterku

kekso
Darca Krvi  Kávičkár 

Ikona

mirisko: díkes, človek sa stále učí, aj ked zatiaľ nemám, no čo nebolo može byť ;-)


12.11.2006 16:29

Re: Ako nabíjať baterku

Albion
 Turista 

Ikona

mirisko - a ako to vysvetlím alternátoru v motorke???
...kvak...


12.11.2006 17:11

Re: Ako nabíjať baterku

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

Albion: alternatoru v motore to vysvetli elektronika v motorke ;-)

Vadim: teeeda to som nevedel ze VT 600 ma gelovu baterku... :-O Ja si myslim furt ze ma VT 600 bezudrzbovu baterku... 8-) Prekvapuje ma taketo "laicke" pomenovanie bezudrzboveho akumulatrou prave od teba...


12.11.2006 18:08

Re: Ako nabíjať baterku

Albion
 Turista 

Ikona

FaDe - sa musím ete véééľa učiť... ;-)
...kvak...


12.11.2006 20:12

Re: Ako nabíjať baterku

josi
 Kávičkár 

Ikona

Albion, asi sa budeš diviť, ale naozaj urobíš baterke najlepšie, keď ju budeš držať v zime na nabíjačke. Ak nie, uskladni ju na chladnom mieste a raz za tri mesiace ju nabi. Na gelovej baterke sa samozrejme hustota elektrolytu nemeria - stupeň nabitia sa zisťuje podľa napätia naprázdno. Na gelové baterky nemusí byť pulzná nabíjačka, len musí mať charakteristiku, ktorá jej nedovolí baterku prebiť. Zatiaľ najlepšia nabíjačka pre motorkárov, ktorú som stretol je 12NB5 od S-Poweru. A pre zaujímavosť - 90% gelových bateriek nie sú gelové - je to technológia AGM. Ale to je vlastne jedno.


12.11.2006 20:23

Re: Ako nabíjať baterku

mirisko
 Kávičkár 

Ikona

kekso: impulzna nabijacka stoji skoro2X tolko ako samotna baterka... takze je to viac-menej zbytocna investicia pre "smrtelnika"
aj "gelovu" baterku nabijes s normalnou nabijackou...alebo idealny je stabilizivany zdroj s prudovou aj napätovou regulaciou...
A nie vsetky "gelove"baterky su skutocne gelove...niektory predajcovia oznacuju ako "gelove" tie bezudrzbove ktore su kyselinove avsak maju medzi olovennymi doskami specialne platno, ktore tu kyselinu nasiaknu a tym je znizene odparovanie vody...tympadom su bezudrzbove-uzatvorene...


12.11.2006 20:40

Re: Ako nabíjať baterku

Albion
 Turista 

Ikona

josi - ale nezmienil si sa predtým,že musí to byť pulzná nabíjačka,ktorá iba dopĺňa púd strácaný samovybíjaním akumulátora... a rýpať s kúpou new aku.si začal ty.
...kvak...


12.11.2006 21:23

Re: Ako nabíjať baterku

FaDe: Do VT600 Patrí YTX9-BS a to je gelový akumulátor. Prepáč mi to, ale ďalej o tom polemizovať nebudem.


12.11.2006 22:29

Re: Ako nabíjať baterku

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

Ty brdo, tak potom aj ja mam v Marauderi "Gelovy" akumulator... YTX12-BS :-O Polemizovat o tom nemusis, ale akumulatory YTXhocico-BS su bezudrzbove akumulatory plnene kyselinou a ziadne gelove :-P Dokonca to nie su ani akumulatory s kvapalinou viazanou vo vlaknach, su to obycajne uzavrete kyselinove akumulatory...


12.11.2006 23:21

Re: Ako nabíjať baterku

vlco79
 Turista 

Ikona

je to bezudrzbova,kyselinova bateria a broste chcem ju mat na jar v pohode.teraz neviem ktoru radu si zobrat k srdcu


13.11.2006 1:18

Re: Ako nabíjať baterku

Že ja sa vždy nechám vtiahnuť do týchto pseudovedeckých debát...

Pôvodná otázka znela:
caute.chcem si dobit bateriu 12v8ah.kolko A mam zvolit pri nabijani?bude mi na to stacit stara autonabijacka?

Mirisko napísal veľmi správne, že:
A nie vsetky "gelove"baterky su skutocne gelove...niektory predajcovia oznacuju ako "gelove" tie bezudrzbove ktore su kyselinove avsak maju medzi olovennymi doskami specialne platno, ktore tu kyselinu nasiaknu a tym je znizene odparovanie vody...tympadom su bezudrzbove-uzatvorene...

Ja len dodávam, že na rozdiel od "klasických" uzatvorených bezúdržbových akumulátorov nemajú odvzdušnenie (mirisko vysvetlil prečo). A preto, že nemajú odvzdušnenie, sú pri prehriatí a následnom odparovaní náchylné k zvýšeniu vnútorného tlaku a následkom z toho vyplývajúcim. Aby sa tomuto zamedzilo, tak sa odporúča nabíjať ich pulznými "inteligentnými" nabíjačkami, podobne ako akumulátory, ktoré "vedci" označujú ako "naozaj gelové". Preto ich kvôli zjednodušeniu a praktickej údržbe aj výrobcovia (Yuasa, Banner, Fiamm - u týchto to môžem tvrdiť naisto, pretože ich predávam), resp. dovozcovia, resp. distribútori označujú ako gelové.

A čo na to iní?:

Yuasa YTX9-BS, gelová:
www.akushop.cz/scripts/index.php?main_page=index...

Vysvetlenie čím sa gelové batérie nesmú nabíjať:
www.akushop.cz/scripts/index.php?main_page=index...

Ďalší, kto YTX9-BS označuje ako gelovú:
www.motoobchod.cz/advertisement.asp?idk=138

...a ďalší:
www.motostar.cz/eshop/index.php?cPath=1065_1066

tu nám zase Varta ponúka batériu YTX9-BS "s vázaným elektrolytem":
shop.mulac.cz/store/default.asp?lngDepartmentID=29

a tu nám vysvetľuje, že "s vázaným elektrolytem" znamená "gelová":
www.mulac.cz/autobaterie.php#varta_moto

a tu pre zmenu Nitro YTX9-BS - tiež gelová:
www.miramoto.cz/index.php?s=2&node=1709&id=1709

A na záver sa nám tu niekto tiež niekto pokúša vysvetliť "vo co gou":
www.motorkari.cz/index.php?show=00000003031...

vlco79: Zhodou okolností sú v poslednom článku aj fotografie konkrétne tvojej baterky a aj nabíjačky, ktorou ju treba nabíjať. Tú nabíjačku mám aj na predajni a je na ňu (ako na všetok tovar 20%-ná zľava).

Dobrú noc.

Upravené 5 krát. Naposledy upravil Vadim (13.11.2006 2:56)


13.11.2006 8:57

Re: Ako nabíjať baterku

sorentto
 Edvenčr 

Ikona

tak tak, ja som si povodnu YTX12-BS odpalil prave nabijanim beznou autonabijackou... :'(
stalo ma to 1700 bubakov... a nukali mi k tomu inteligentnu nabijacku za dalsich cca 3000...
elektrolyt to malo v takych ampuliach, ktore sa napichli na baterku a pomalicky to tam vytieklo... zreagovalo a zhustlo.. asi preto "gelova"... pri prevrateni motorky nehrozi vytecenie elektrolytu


13.11.2006 10:51

Re: Ako nabíjať baterku

soretto: Núkali ti veľmi drahú nabíjačku.


13.11.2006 16:08

Re: Ako nabíjať baterku

MaAT: Ja som bol vždy presvedčený o tom, že vy viete nájsť najoptimálnejšie riešenie! :-)))


17.11.2006 17:37

Re: Ako nabíjať baterku

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

Vadim: zaujimave ze odbornik ako ty pouziva "lidove zvane" oznaceni "gelove" na kyselinove bezudrzbove akumulatry. Akumulator s kyselinovou naplnou viazanou vo vlaknach NIE JE a nikdy NEBUDE GELOVY bude to furt kyselinovy a bezudrzbovy akumulator nech si ho oznacuju hociaky "odbornici" a hociaky "odborni predajcovia" ako chcu...

Gelovy akumulator ma uplne ine "uchovanie" kyselinovej naplne ako bezudrzbovy, preto je oznacenie bezudrzboveho kyselinoveho akumulatoru za gelovy NESPRAVNE... a "lidove oznaceni" alebo "lidove receno" si mozes strcit za sirak... :-P

Ospravedlnujem sa za dlhy prispevok, ale raz uz musi niekto objasnit ako to vlastne je:

Batteries are also divided according to the composition.

Flooded
Flooded batteries are the most common. They are the traditional battery that contains a combination of water and electrolyte (acid). The biggest disadvantage of using a flooded battery in an auto racing application is that they can easily spill acid in the event of an accident. They also tend to be less resilient, tending to succumb to the increased vibration of a race car. Flooded batteries require the periodic addition of water.

Gel (Gelled Electrolyte)
These batteries are much the same of a flooded battery with one exception, Silica Gel has been added turning the acid into a solid mass that looks much like gooey Jell-O. The biggest advantage of these batteries is that it is impossible to spill acid even if they are broken or split in an accident. The biggest disadvantage of gel cell batteries is that they charge much slower than traditional batteries. Additionally, overcharging a gel cell battery can cause voids in the gel that will never heal causing a loss in battery capacity.

Absorbed Glass Mat Batteries (AGM)
The newest battery composition is the Absorbed Glass Mat (AGM) battery. AGM batteries are also commonly referred to as Dry Cell batteries. The battery gets its name from the Boron-Silicate glass mat present between the battery plates. Since all the electrolyte (acid) is contained in the glass mats, there is nothing to spill—even when broken. Additionally, AGM batteries are also capable of taking much more abuse. AGM batteries also have the addition of being maintenance free—no water to add. The biggest draw back of an AGM battery is that they might cost more than 2 to 3 times that of a traditional flooded battery. When it comes time to recharge, the AGM battery charges 2 to 3 times faster than the others.

FaDe-MARAUDER


17.11.2006 17:40

Re: Ako nabíjať baterku

FaDe: Ty si iný vedec... :-))) :-))) :-)))

P.S.
:-)))

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Vadim (17.11.2006 17:41)


17.11.2006 18:15

Re: Ako nabíjať baterku

Sadko
 Kávičkár 

Ikona

Mily FaDe vidim ze sa brutalne snazis vysvetlit problem slovakom aj anglicanom.Ale jednoznacne rozumiem lepsie Vadimovi ako Tebe. :-}


17.11.2006 18:35

Re: Ako nabíjať baterku

FaDe
 Edvenčr 

Ikona

dalsi priklad v nam vsetkym znamom louisi:

Bateria Varta YTX oznacovana Vadimom ako Gelova, je oznacovana samozrejme ako bezudrzbova:
www.louis.de/_10de8777ae281dce98d97b0798efce9e30...

A AHA! Varta vyvinula novinku! GELOVU bateriu! :-O hmmmm, naco vyvijali novinku, gelovu bateriu, ked uz vlastne roky rokuce vyrabaju "GELOVU" bateriu??? Jednoducho preto, ze YTX nie je GELOVA bateria... ;-)
www.louis.de/_10de8777ae281dce98d97b0798efce9e30...

No a teda prehlad oznacenia:
www.louis.de/_10de8777ae281dce98d97b0798efce9e30...
Preco tu nevidim nikde okrem novo vyvinutej Varty napis Gelova bateria? No pretoze pozname Normalne, Bezudrzbove, Bezudrzbove s viazanym elektrolytom a SPECIALNE GELOVE baterie alebo teda po nasom akumulatory ktore sa masovo nepredavaju...

Preco cely svet nazyva bezudrzbove baterie bezudrzbovymi, ci uz po nemecky alebo po anglicky alebo hociako, len my Slovaci a MČČ (maly cesky clovicek) sa hrame na to ze predavame "GELOVE" baterky... :-(((((( A niektori "znalci" si toto pomenovanie aj trieskaju na oficialne predajne stranky ako ich tu vsetky pekne Vadim zobrazil... Zaujimave je ze vsetky stranky su ceske a na oficialnej stranke Yuasy sa nikde o gelovej baterke YTX nedocitam, ale v Cechcach ju vsetci predavaju :-O hmmm, tak bude je mimo cely svet alebo my...

HOWK


17.11.2006 19:01

Re: Ako nabíjať baterku

divo
Darca Krvi  Ľadvinka 

Pre všetkých : Absolútne nechápem, načo sa tu zavzdušňujete.

Investícia do 2-tisíc, koľko stojí belgický AcuMate alebo Optimate (profi!!!), určite nikoho nezabije a do budúcnosti má po problémoch. Nabíjačky sú to s pulzným priebehom a môžu nabíjať aj klasické aj gélové batérie. Dióda ukáže kedy je koniec nabíjacieho cyklu a fungujú aj ako konzervátory, to znamená, že baterku na tom môžte nechať kľudne celú zimu.


18.11.2006 11:11

Re: Ako nabíjať baterku

josi
 Kávičkár 

Ikona

FaDe - máš absolútnu pravdu, niektorí to vedia. Furt mi však nie je jasné, prečo za to bojovať. Pre motorkára nie je okrem ceny žiadny rozdiel medzi gelovou technológiou a AGM. Tie isté rozmery, tie isté parametre. A životnosť? Dobrý motorkár nechá za jednu zimu odísť akúkoľvek batériu.


20.11.2006 11:17

Re: Ako nabíjať baterku

Atman
Darca Krvi  Turista 

Ikona

Z princípu by som nikdy nenechal celú zimu nabíjačku na batérii. Veci sa kazia, entropia rastie iba jedným smerom, Murphyho zákony fungujú, náhoda je blbec, chcete ešte iné vekmi overené dôvody? :-D
Naši ( hasiči ) chodia občas na požiare elektrospotrebičov v stadby režime, chladničiek, požiare PC a podobne. Kto raz videl vypálený byt po takejto "náhode " vyťahuje pri odchode z bytu aj holiaci strojček zo zástrčky.
Úplne stačí baterku raz za mesiac pripojiť, dobiť.


20.11.2006 13:01

Re: Ako nabíjať baterku

FaDe: Mám taký neodbytný pocit, že kopeš do otvorených dverí, preto som ti skopíroval môj starší príspevok a slová, ktoré si asi prehliadol som ti zvýraznil:

Pôvodná otázka znela:
caute.chcem si dobit bateriu 12v8ah.kolko A mam zvolit pri nabijani?bude mi na to stacit stara autonabijacka?

Mirisko napísal veľmi správne, že:
A nie vsetky "gelove"baterky su skutocne gelove...niektory predajcovia oznacuju ako "gelove" tie bezudrzbove ktore su kyselinove avsak maju medzi olovennymi doskami specialne platno, ktore tu kyselinu nasiaknu a tym je znizene odparovanie vody...tympadom su bezudrzbove-uzatvorene...
Ja len dodávam, že na rozdiel od "klasických" uzatvorených bezúdržbových akumulátorov nemajú odvzdušnenie (mirisko vysvetlil prečo). A preto, že nemajú odvzdušnenie, sú pri prehriatí a následnom odparovaní náchylné k zvýšeniu vnútorného tlaku a následkom z toho vyplývajúcim. Aby sa tomuto zamedzilo, tak sa odporúča nabíjať ich pulznými "inteligentnými" nabíjačkami, podobne ako akumulátory, ktoré "vedci" označujú ako "naozaj gelové". Preto ich kvôli zjednodušeniu a praktickej údržbe aj výrobcovia (Yuasa, Banner, Fiamm - u týchto to môžem tvrdiť naisto, pretože ich predávam), resp. dovozcovia, resp. distribútori označujú ako gelové.



Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.