|
Zdravim, pozeram, ze je tu vela tem o Rumunsku...(nenasiel som vhodnu ku ktorej, tento zazitok pridat). Ma to zrejme svoj dovod.. Ze je to krajina, kam sa oplati nazriet som sa presvedcil sam minuly vikend.. Rad by som sa teda podelil o par postrehov a pozitivnych skusenosti..
Prvotny plan bol stravit 3 dni v Rumunsku, navstivit Transalpinu, mozno Transfagaras, co sa zial nepodarilo, o dovodoch neskor... a mozno o to lepsie..
V piatok rano sme vo dvojici Tenere 700 a R 1200 GS Adventure vyrazili z Michalovce smer Oradea, kvoli rychlejsiemu presunu cim blizsie k uz spominanim destinaciam.. Nudny dialnicny presun a bezproblemovy okamzity prejazd hranicou, vystriedali prve problemy 30km za Oradeou smer Deva v dedinke Ceica.. Divne zvuky vychadzajuc z kardana GS nevestili na zaciatku vikendu plneho ocakavani, nic dobre.. V tom istom momente sa nam GS uz nepodarilo ani nastartovat. Skapala aj bateria. Po telefonatoch s Janovalom a Awiom (dakujeme za rady a ochotu), premyslajuc o navrate, sme zacali pred vecerom hladat ubytovanie v nedalekej dedinke Dusesti..
Este pred tym zhanam startovacie kable na miestnej pumpe (uspesne), ochotny rumun ma ale predbehol a ochotne pomohol kablami prinavratit motor GS k zivotu..
Prichadzajuc ku googlom najdenemu najblizsiemu ubytovaniu, sme zazreli tradicny miestny autoservis a po okamzitom vzajomnom pohlade s Gorkim, otacame motorky a mierime don. Privitaní miestnymi hafanmi, vysvetlujeme mechanikovi aky mame problem (chvilu pred tym sme odhalili ze nejde o kardan, ale o optrebovany, uvolneny zadny strmen a v nom hrkajuce brzdove dosky).
Clapci v servise zhodnotili situaciu, ze so strmenom nemaju ako pomoct, ale dcera majitela (hovoriaca anglicky) prejavila znacny zaujem zohnat novu bateriu.. obtelefonovala zrejme pol okresu, co sa sice nakoniec nepodarilo... ale bateria zahadne po dobiti, fungovala dalsich 800 km.
Medzitym prichadza samotny majitel autoservisu (piatok, 17.00h), pytajuc sa na problem, prostrednictvom dcery vysvetlujeme o co ide.. Ten sa na nase prekvapeniesam chopi opravy.. rozobera strmen, vymedzuje ho bronzovymi puzdrami, kym my veceriame v nedalekom penzione.. Po hodine prichadza dcera majitela Giorgina (Džordžina) oznamujuc nam, ze motorka bude za par minut hotova... Strmen vyzerajuc, ako novy, funkcny.. vydrzal to co sme potrebovali dalsie 3 dni... Skusame motorku, brzdy, dosky nehrkaju, strmen pevny, kotuc sa nehreje.. Par krat podakujeme a pytame sa majitela co sme dlzní za opravu... kedze si nerozumieme, a anglicky hovoriaca dcera kamsi zmizla.. ten zo seba dostane par slov, jedinemu, ktoremu rozumieme je "Zero".
Obidvaja sa s Gorkim na seba nechapajuc pozerame, strkame panovi peniaze do ruky, ktore odmieta.. Druhy pokus je, ale uspesny, panko peniaze ihned posuva manzelke.. My dakujeme, kyvajuc a trubiac vyrazame do nedalekoho Beius, kedze je 19.00h a Deva daleko... Ubytovanie Principesa Margareta Pensuinea mozem odporucit. (motorky po dohode nocuju vo dvore)
Nasledujuce rano upustame od planu Transalpiny, a kedze nas Janoval uz dopredu vystrihal, ze navsteva pocas vikendu nema zmysel, stacame motorky pre kratkost casu v Stei, smer Vartop a striedavo po asfalte a nespevnenych cestach az do Poiana Horea. Tato oblast urcite stoji za navstevu. Pred Vartop (lyziarske stredisko) krasny horsky priesmyk s priemernou kvalitou asfaltu, prejazd popri miestnej jaskyny (moznost navstevy) za Vartop nadherna priroda plus ovce, kravy, kone.. skratka vsetko, co uz na Slovensku nenajdes resp. sa na podobne mieste motorkou nedostanes.
Pokracujeme cez Huedin, Cizer, Crasna nudnejsim presunom az do Hereclean. Tu sa rozhodujeme ci smer Satu Mare alebo Baia Mare.. Po rozhovore s miestnym motocyklovym nadsencom, ktoremu som medzinym vysvetlil ze Tenere je urcite lepsia volba ako GS (peace) berieme smer Baia Mare do Baia Sprie.
Tu na narazame na uzatvoreny horsky priesmyk medzi Baia Sprie a Mara kvoli automobilovym pretekom do vrchu.. Vecer, po uvolneni priesmyku smerujeme hore, a s pocitom ze Tenerke odriem v zatackach stupacky, si uzivame jazdu, nadherne zatacky, uplne novy cisty asfalt.. (240km od SK hranice v Slovenskom novom meste). Po neuspesnom ubytovani v Hanul Tentea kvoli velkej rumunskej svadbe, si vravime...zvolnujeme a slusne schadzame do Pastravaria Alex, kde sme znovu neuspešní. Priesmyk, serpentiny z obidvoch stran... celkova dlzka cca 20km.. Nic podobne som na Slovensku nevidel..
Do tretice vsetko dobre a v Desesti sme uspesne ubytovaní v Cununa Vailor (odporucam, ak to najdete a budete dost odvazni vyjst hore, po kamenistej ceste) Bez endura sa ale hore nedostanete.. a vascina, budete mat problem aj s endurom, tak ako aj ja...
Prichadzame k neoznacenej chate, pytajuc sa ubytovaneho nemeckeho motocyklistu, ci sme spravne, parkujeme motorky... Panko z Berlina neustale kyvajuc hlavou z boka na bok nechape ako sme s motorkami vysli hore.. Vraj je to crazy.. Jeho BMW F800GT parkuje dole v dedine pri pumpe, a nastastie vydrzala az do rana..
Po privitani rumunskou rodinou (tiez ubytovanou) a pripitku rumunskou "Plumb Brandy", schadzame uz pesi dole na pivo a co to pod zub..
Rano sa zobudzame, po super ranajkach, kedy sa nas miestna rumunska teta prostrednictvom telefonu a google translatora 2x pyta, ci sme spokojní s ubytovanim a ranajkami... sa lucime s rumunskou rodinkou a pankom z berlina a vyrazame na uz spominany priesmyk, ktory je ale kvoli dalsiemu dnu pretekov do vrchu znova zatvoreny..
Obchadzame 40km smer domov..
Toľko v kratkosti z mojej prvej navstevy Rumunska... Kto nebol, urcite sa vyplati nazriet do tohto kuta nadhernej prirody a hlavne dostupnej...
Dakujem za precitanie...
Dôvod úpravy:
Upravené 1 krát. Naposledy upravil citron (29.08.2022 14:36)
|