Anketa:
Vodopád Skákavac, Bosna a Hercegovina - Bod záujmu - Tip na Výlet
Necelých 12 km od Sarajeva severne sa nachadza skoro 100 metrový vodopád. Určite stojí zato ho vidieť, ked už budete nablizku. smerove tabule su dve, jadna je na "vidikovač" - čiže vyhliadku z hora, druha, ku spodnej časti vodopádu. Priroda je nádherná ako v celej bosne, samozrejme a neskutočne kilometre šotolinových ciest su pre slovenskeho enduro motorkára ako balzam na dušu.
Fotogaléria:
01.05.2013 - sorge

01.05.2013 - sorge

Detaily:
Krajina: | Bosna a Hercegovina |
Región: | Sarajevo |
Typ: | Vyhliadka |
Pridal: | sorge 01.05.2013 (07:25) |
Poloha: | N 43.934 E 18.432 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10657 |
Povrch: | šotolina |
Prístup:
z centra sarajeva po tzv. "snajper street" smerom na futbalovy štadion, potom sa držať smerových tabuľ na ZOO, dalej na pioniersku dolinu a potom už len vodopad skakavac. ja som to našiel na prvý krat
800m pred vodopádom je rampa (zamknutá), ktorá sa sice da obísť zboku, ale neviem či aj s bočnými kuframi.
Adresa, Kontakt:
cca kilometer pred vodopádom je kemp, ktorý samozrejme možete využiť.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Motel EURO 2000, Bosna a Hercegovina | Penzión | 6.8 km Z |
2. | Hostel Plaza, Sarajevo, Bosna a Hercegovina | Hotel | 8.1 km J |
3. | Penzion Sebilj a Lion, Bosna a Hercegovina | Penzión | 8.4 km J |
4. | Kozija ćuprija, Bosna a Hercegovina | Pamiatka | 9.2 km J |
5. | Guesthouse hill Sarajevo, Bosna a Hercegovina | Privát | 9.5 km J |
6. | Opustená bobová dráha v Sarajeve, Bosna a Hercegovina | Zaujímavosť | 10.3 km J |
7. | Vrch Trebevič (1629 m), Bosna a Hercegovina | Trasa | 13.0 km J |
8. | Hotel Jet Set, Bosna a Hercegovina | Hotel | 16.8 km JV |
9. | Vrelo bosne - prameň rieky Bosna, Bosna a Hercegovina | Prameň | 18.2 km JZ |
10. | Výjazd na Pyramídu Mesiaca, Bosna a Hercegovina | Zaujímavosť | 18.8 km Z |

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!