Anketa:
Pútnické miesto Ľutina, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Ľutina je v súčasnosti najvýznamnejšie pútnické miesto gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku. História tohto miesta sa začala písať 19. augusta 1851, keď sa v lese neďalekej Ľutinskej hory zjavil chudobnej vdove Zuzane svätý Mikuláš. Jeho odkaz nabádal k sväteniu nedele a sviatkov, k úcte k Matke Božej a k postaveniu kaplnky Zosnutia Presvätej Bohorodičky. Zjavenia sprevádzalo množstvo zázrakov, takže ich Vatikán uznal za pravé už po štyroch rokoch a listinou z 11. mája 1855 pápež Pius IX. udelil miestu možnosť získania odpustkov.
Udalosti znamenali veľký príliv pútnikov do obce, ktorá bola do tej doby iba filiálkou hanigovskej farnosti. Tunajší drevený kostol, postavený v gotickom slohu a so zvonicou vysokou 22,8 metra, prestal stačiť náporu veriacich. Na prelome 19. a 20. storočia sa preto začalo s výstavbou nového murovaného chrámu, ktorý bol dokončený už v roku 1908. Tesne pred jeho dokončením starý drevený kostol zhorel.
Až na obdobie rokov 1950-1968, kedy bola gréckokatolícka cirkev násilne pričlenená k pravoslávnej, význam miesta narastal. Významnými medzníkmi boli roky: 1988 - pápež Jan Pavol II povýšil ľutinský chrám na Baziku Minor, 2007 až 2009 – pôvodná jednolodná bazilika bola rozšírená prístavbou dvoch bočných lodí na súčasný trojlodný chrám a rok 2011, kedy bola Bazilika Zosnutia Presvätej Bohorodičky zvláštnym putom pričlenená k Bazilike Santa Maria Maggiore v Ríme, s jej všetkými dobrami.
Interiér baziliky je vyzdobený kamennými mozaikami, na ktoré bolo použitých deväť ton kameňa. Pohľad na ne je úchvatný, no miestny vravia, že ešte úchvatnejšie bolo pozorovať, ako mozaiky kameň po kameni vznikali. S krásou mozaikovej výzdoby súperí pôvodný ikonostas hlavnej lode. Do pravej bočnej lode bol nainštalovaný zrekonštruovaný barokový ikonostas z roku 1766, ktorý sem premiestnili z nepoužívaného kostola v Novej Polianke.
Súčasťou areálu baziliky je starozákonná časť, kde je osadený kameň s Desatorom, medený had, sedemramenný svietnik a umelý potok znázorňujúci Jordán. Nad nimi sa rozprestiera miniskanzen modelov drevených kostolíkov v mierke 1:10 z oblasti východného Slovenska a južného Poľska. Skanzen do dnešného dňa pozostáva z dvadsiatich exponátov. V roku 2014 je plánovaná tretia etapa výstavby, kedy pribudne tretia desiatka kostolíkov a po dokončení bude areál obsahovať úctyhodných päťdesiat modelov. V roku 2014 sa ma začať aj s obnovou pôvodného zhoreného dreveného kostola.
Od baziliky vedie asfaltová cesta k novému, asi jeden kilometer vzdialenému pravoslávnemu chrámu na Ľutinskej hore. (49°10`30,1"N/21°02`54,0"E ) Odtiaľ sa po asi päťstometrovom pešom výstupe dostaneme ku kaplnke sv. Mikuláša – miestu prvého zjavenia svätca. Pri kaplnke vyviera prameň s liečivou vodou. (49°10`3,3"N/21°02`39,5"E ) Po ďalšom cca dvojkilometrovom pešom pochode sa môžeme dostať k zrúcanine Hanigovského hradu (niekde uvádzaný ako Nový hrad) zo 14. storočia v nadmorskej výške niečo vyše 750 m.n.m. (49°11`23,3"N/21°02`22,7"E )
Fotogaléria:
02.03.2014 - Pilgrim

02.03.2014 - Pilgrim

02.03.2014 - Pilgrim

02.03.2014 - Pilgrim

02.03.2014 - Pilgrim

02.03.2014 - Pilgrim

02.03.2014 - Pilgrim

02.03.2014 - Pilgrim

Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Kostol |
Pridal: | Pilgrim 05.03.2014 (06:44) |
Poloha: | N 49.167 E 21.047 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 13669 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | RIDE pub Drienica, Slovensko | Penzión | 5.7 km JV |
2. | Hervartov - Drevený kostol (UNESCO), Slovensko | Kostol | 14.4 km SV |
3. | Trasa: Uloža - Plavnica, Slovensko | Trasa | 15.0 km Z |
4. | Šarišský hrad, Slovensko | Hrad | 15.7 km JV |
5. | MX trať Vislanka - Ďurková, Slovensko | Motokrosová trať | 16.5 km SZ |
6. | Drevený kostol Leluchow, Poľsko | Kostol | 16.8 km SZ |
7. | Sypanec, Bartošovce, Slovensko | Privát | 16.9 km V |
8. | ŠARIŠ PARK, Slovensko | Reštaurácia | 18.5 km JV |
9. | MARAKAŇA - countrycross ring, Veľký Šaris, Slovensko | Motokrosová trať | 19.5 km JV |
10. | Motocross Široké, Slovensko | Motokrosová trať | 20.8 km J |

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!