Anketa:
Murmansk - Gorod geroj - Hrdinské mesto, Rusko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Murmansk (rus. Мурманск, lap. Murmanska) je ruské prístavné mesto v Severozápadnom federálnom okruhu blízko hraníc s Nórskom a Fínskom. Centrum Murmanskej oblasti. Jeden z najväčších prístavov v Rusku. Má 314,7 tisíc obyvateľov (2008). Počet jeho obyvateľov od 90. rokov klesá.
Patrí k najväčším mestám na svete nachádzajúcim sa za polárnym kruhom. Napriek tejto polohe, kvôli teplým prúdom v Atlaniku jeho prístav nikdy nezamŕza. Blízke mesto Severomorsk je dôležitým vojenským prístavom Ruskej severomorskej flotily a tzv. Atomflotu, jedinej flotily atómových ľadoborcov. Za zásluhy v druhej svetovej vojne, je mesto od roku 1985 ocenené titulom Mesto-hrdina.
Články:
- Live: Little big adventure - alebo potulky za polárnym kruhom na Kawasaki KLX 250
- Cesta do Murmansku – 12 krajín/10 dní – vysoko na sever
- Live: Sleduj cestu Krížom Európou 2014 - Dušan po 53. dňoch a 19 171 km v cieli cesty
- North moto trip 2015
- Severné Rusko alebo voľné pokračovanie NoKyrgyzstan 2018
Fotogaléria:
11.10.2013 - tlmitsch

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

31.01.2010 - Awia

04.12.2009 - Awia

04.12.2009 - Awia

04.12.2009 - Awia

Detaily:
Krajina: | Rusko |
Región: | Polostrov Kola |
Typ: | Mesto |
Pridal: | Awia 21.06.2014 (08:52) |
Poloha: | N 68.957 E 33.066 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 10542 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!