Anketa:
Drevený Kostolík ochrany Panny Márie, Jedlinka, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Jedlinka
Slovenský názov tejto obce vznikol pravdepodobne v prevzatím staršieho pomenovania zalesneného údolia v ktorom sa hojne vyskytovali jedle. V dôsledku historického vývoja má táto neveľká dedinka pestré náboženské zloženie. Okrem veriacich východného obradu tu žijú aj rímskokatolíci.
Kostol ochrany Panny Márie
Bol postavený v roku 1763, trikrát opravovaný v rokoch 1945, 1969 a 2003 (približne). Ikonostas bol reštaurovaný v 80. rokoch 20. storočia. Traduje sa , že kostol bol prevezený z Poľska na miesto staršieho zničeného objektu zo 17 storočia.
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Prešovský Kraj |
Typ: | Kostol |
Pridal: | roberto18 14.10.2014 (10:39) |
Poloha: | N 49.398 E 21.372 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 7069 |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Hrad Zborov, Slovensko | Hrad | 7.3 km JZ |
2. | Slnečný majer, Slovensko | Penzión | 9.2 km Z |
3. | LVmoto.sk - motoshop, Slovensko | Moto shop | 10.8 km JV |
4. | Indian (Polaris, Segway) APC Bardejov, Slovensko | Moto shop | 11.7 km JZ |
5. | MX trať Bardejov - Komárov, Slovensko | Motokrosová trať | 12.0 km J |
6. | Bardejov (UNESCO), Slovensko | Mesto | 13.6 km JZ |
7. | Sabaraca Pub, Bardejov, Slovensko | Reštaurácia | 14.1 km JZ |
8. | Nižná Jedlová, Slovensko | Dedina | 15.4 km JV |
9. | Vyhliadková veža Údolie smrti, Slovensko | Vyhliadka | 16.5 km V |
10. | Údolie smrti pri Dukle, Slovensko | Pamiatka | 16.6 km V |
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!