Anketa:
Medvedia Štôlňa, Slovensko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Sprístupnená stará banská štôlňa. Takmer 200 rokov stará baňa na zlato, veľmi zaujímavá prehliadka. Možnosť koštovky výbornej medoviny pred aj po vstupe. Prehliadka trvá cca 30 - 40 min, podľa toho , kto vás sprevádza. Elektrina v nútri nieje, dostanete na hlavy čelovky. Je tam príjemných stálych 6 stupňov nad nulou po celý rok, takže bundu ber kľudne so sebou.
Ideálne je prejsť combo Stanišovská Jaskyňa, Podzemie pod vežami (mincovňa) a Medvedia Štôlňa (pozri ďaľšie moje body). Dostávate vtedy zľavu na vstup. Ak ste náhodou v okolí aj ubytovaný alebo pochádzate z Liptova, tak to je daľšia zľava. Treba sa na pokladni spýtať a oni Vám radi nejakú dajú.
Detaily:
Krajina: | Slovensko |
Región: | Žilinský kraj |
Typ: | Baňa |
Pridal: | ziskop 24.10.2014 (12:07) |
Poloha: | N 49.148 E 19.704 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 9549 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Prejdi cez dedinku Žiar až na samý koniec. Cesta sa konči parkoviskom, takže sa nedá minúť. Parkovanie je však drahé jak na Slovensku takže my sme si radšej viac odkráčali a trochu sa rozhýbali pred vstupom do šachty. Od parkoviska je to 5 - 7 minút pomalej chôdze.
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Privát Chlievy, Slovensko | Privát | 5.2 km JZ |
2. | Háj Nicovô, Slovensko | Vyhliadka | 7.8 km JZ |
3. | Letisko Jamník, Slovensko | Trasa | 7.9 km J |
4. | Hotel Garni, Liptovský Mikuláš, Slovensko | Hotel | 9.5 km JZ |
5. | Hotel Garni, Liptovský Mikuláš, Slovensko | Hotel | 9.5 km JZ |
6. | MX trat Liptovský Peter - Kaleník, Slovensko | Motokrosová trať | 9.9 km J |
7. | Trasa Motoride Tour 2007, Slovensko | Trasa | 10.0 km J |
8. | Penzión Lodenica, Liptovský Mikuláš, Slovensko | Penzión | 10.3 km JZ |
9. | Autocamping Jana Liptovská Kokava, Slovensko | Kemping | 10.4 km JV |
10. | Western City, Slovensko | Mesto | 10.5 km JZ |

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!