Anketa:
Aktolagay - vápencové skaly, Kazachstan - Bod záujmu - Tip na Výlet
Aktolagay je uskupenie bielych vápencových skál obdivuhodných rozmerov. Nachádza sa doslova uprostred ničoho v stepi. Nie je nijak označené, ale medzi miestnymi je známejšie ako Bažira.
Je samozrejme voľne prístupné a z východnej strany sa nachádza útes z ktorého je na skaly výborný výhľad. Odtiaľ je väčšina fotiek.
Články:
Fotogaléria:
26.09.2017 - erbe

26.09.2017 - erbe

26.09.2017 - erbe

26.09.2017 - erbe

26.09.2017 - erbe

26.09.2017 - erbe

Detaily:
Krajina: | Kazachstan |
Región: | Mangystau |
Typ: | Prírodný úkaz |
Pridal: | erbe 18.10.2017 (19:36) |
Poloha: | N 47.456 E 55.059 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 5134 |
Nadmorská výška: | 160.0 m n.m. |
Povrch: | enduro |
Prístup:
Nevedie sem žiadna jednozačná cesta, nieto ešte označená. Nedporučujem sa sem vydať bez GPS. Na Openstreetmaps sú niektoré cesty vyjazdené v stepi, takže je možné nájsť už nejaké vyjazdené cesty. Keďže ide len o v stepi vyjazdené kolaje za dažďa môže byť Aktolagay nedosiahnuteľný.
Ku Aktologay som šiel zo západu po "Mukur road", ktorá začína asi 13km pred mestom Kulsary. Cesta je prvých 50km v príšernom stave s neuveriteľnými dierami. Na 65.kilometri je rafinéria za ktorou Mukur road pokračuje na sever. Je potrebné odbočiť do stepi ďalej na východ. Ja som odbočil za rafinériou, ale neskôr som zistil, že som mal odbočiť skôr. Podľa opentreetmaps som sa ale k cieľu dostal
Od Aktologay som šiel na sever smerom na dedinu Sagiz. Mal som tracklog, ale prvých 10km som šiel iba krížom stepou až potom som sa napojil na slušnú cestu, ktorá ma doviedla až do Sagiz.
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!