ISSN 1336-6491 | Online: 2140 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29865
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17644)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!


Diskusia Diskusia (0)

Maják Slettnes Fyr, Nórsko - Bod záujmu - Tip na Výlet

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

Maják Slettnes (nórsky: Slettnes FYR) je najsevernejším majákom na európskej pevnine. Nachádza sa v obci Gamvik v kraji Finnmark v Nórsku. Stojí na pobreží Barentsovho mora približne 3 kilometre severne od dediny Gamvik na severnom pobreží mysu Nordkinn. Maják vysoký 39 metrov je jediným liatinovým majákom v kraji Finnmark. Maják je od roku 1998 kultúrnou pamiatkou.

Ide o najvýchodnejší z troch majákov v oblasti Nordkapp (Slettnes, Kjølnes a Helnes). Maják Slettnes je najsevernejším majákom, ktorý stojí na pevnine Škandinávie a Európy. Maják Fruholmen sa nachádza asi 500 metrov severnejšie na ostrove Ingøya.

Tento maják bol postavený v rokoch 1903 až 1905.

Počas druhej svetovej vojny bol silne poškodený nemeckými jednotkami, ale po ukončení vojny bol obnovený. Architekti Gudolf Blakstad a Herman Munthe-Kaas navrhli nové budovy okolo majáka. Boli postavené prízemné domy v kombinácii dreva a betónu, ďalej boli postavené dva domy, stodola, kôlňa, lodenice sa strojovňou, ktoré tvoria prístav. Obnova bola dokončená v roku 1948. Maják vlastní Nórska pobrežná správa (nórsky: Kystverket) a riadi obec Gamvik ako turistické centrum a v stanici je k dispozícii nocľah. V roku 1998 bol maják zaradený do zoznamu pamiatok. Maják bol obývaný do roku 1973. V roku 2005 bol maják plne automatizovaný.

Články:

Fotogaléria:

04.02.2021 - NostalgicRider

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

04.02.2021 - NostalgicRider

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

04.02.2021 - NostalgicRider

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

04.02.2021 - NostalgicRider

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

04.02.2021 - NostalgicRider

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

04.02.2021 - NostalgicRider

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

04.02.2021 - NostalgicRider

Maják Slettnes - Denník stroskotanca

24.12.2018 - erbe

Slettnes Fyr, Nórsko - Bod záujmu

24.12.2018 - erbe

Slettnes Fyr, Nórsko - Bod záujmu

24.12.2018 - erbe

Slettnes Fyr, Nórsko - Bod záujmu

24.12.2018 - erbe

Slettnes Fyr, Nórsko - Bod záujmu

24.12.2018 - erbe

Slettnes Fyr, Nórsko - Bod záujmu

24.12.2018 - erbe

Slettnes Fyr, Nórsko - Bod záujmu

Detaily:

Stiahni si bod:

LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programy
KML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Krajina:Nórsko
Región:Severná časť
Typ:Zaujímavosť
Pridal:erbe 13.01.2019 (08:04)
Poloha:N 71.090 E 28.218
Približná poloha:nie
Čitatelia:5621
Povrch:asfalt

Prístup:

Z dediny Gamvik po kvalitnej šotolinovej ceste. Odbočka je označená

Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape

Body v okolí:

Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.

Č.Názov:Typ:Vzdialenosť:
1.Cape Nordkinn - najsevernejší bod kontinetálnej európy, Mehamn, NórskoPrírodný úkaz14.4 km JZ
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »