Anketa:
Priehrada Les království, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Vodná nádrž Les Království je údolná priehradná nádrž na rieke Labe ležiaca pri samote Tešnov 4 km proti prúdu od mesta Dvůr Králové nad Labem, v úzkom údolí, ktoré prechádza Kocléřovským chrbátom. Na ľavom brehu ju lemuje rozsiahly lesný komplex Kráľovstvo, zvyšok starého hraničného lesa, po ktorom získala priehrada svoje meno.
Priehrada je v českých pomeroch neobvyklá svojim vysoko estetickým stavebným prevedením. V súčasnosti je vďaka svojej jedinečnosti vyhľadávaným cieľom turistov.
Po ničivej povodni z roku 1897, ktorá zasiahla údolie Labe až po Pardubice, bolo rozhodnuté o výstavbe dvoch vodných diel, ktoré by prívalové vody zadržali – Labskej (pri Špindlerovom Mlýne) a Tešnovskej (dnešná priehrada Les Kráľovstva). Podklady pre stavebný projekt začalo v roku 1903 pripravovať Technické oddelenie pre úpravu riek v Prahe vedené stavebným radom Ing. Josefom Plickom. Stavba prebiehala v rokoch 1910 – 1920 (zdržanie spôsobila prvá svetová vojna). Stavebnú časť vykonala firma J. V. Velflík a strojné zariadenie dodala firma Fanta a Jireš (obe spoločnosti taktiež z Prahy). Náklady na stavbu priehrady boli 4,7 miliónov rakúskych korún. Po dokončení výstavby to bola najväčšia vodná nádrž vo vtedajšom Česko-Slovensku.
Fotogaléria:
17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

17.09.2021 - Awia

Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Severočeský |
Typ: | Baňa |
Pridal: | Awia 18.09.2021 (08:04) |
Poloha: | N 50.458 E 15.769 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 8103 |
Nadmorská výška: | 367.5 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Roadracing okruh Hořice - 300 zatáček Gustava Havla a Česká Tourist Trophy, Česko | Okruh | 12.8 km JZ |
2. | Pevnosť Jozefov - podzemné chodby, Česko | Zaujímavosť | 17.7 km JV |
3. | Ubytování, Horní Kostelec, Česko | Penzión | 25.4 km V |
4. | Adršpašsko-teplické skaly, Česko | Prírodný úkaz | 30.5 km SV |
5. | Penzion Čtyřlístek, Teplice nad Metují, Česko | Penzión | 31.2 km SV |
6. | Pevnosť Dobrošov, Česko | Zaujímavosť | 31.3 km V |
7. | Prachovské skály, Česko | Prírodný úkaz | 34.3 km Z |
8. | Motomúzeum Borek pod Troskami, Česko | Múzeum | 39.0 km Z |
9. | Mumlavský vodopád, Česko | Prírodný úkaz | 41.2 km SZ |
10. | Zámecký pivovar Dětenice, Česko | Reštaurácia | 43.6 km Z |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!