Anketa:
Prachatice - výhľad z veže kostola, Česko - Bod záujmu - Tip na Výlet
Kostol svätého Jakuba Väčšieho v Prachaticiach je významnou vrcholne gotickou (väčšina hmoty muriva kostola a klenby v presbytériu) a najmä neskoro gotickou stavbou (hviezdové klenby trojlodí a vysoký strmý krov kostola).
Vstup na vežu:
53,5 metrov vysoká veža je v sezóne sprístupnená verejnosti a poskytuje výhľad z ochodzu veže vo výške 40 metrov na prachatickú mestskú pamiatkovú rezerváciu a jej okolie. Vstup na veže je umiestnený na prízemí schodiskové veže, v západnom priečelí kostola, následne sa prechádza krovom kostola a až z neho sa stúpa ďalej na ochodz južnej veže.
Návštevníci tak môžu vidieť pôvodný, neskoro gotický, vysoký strmý krov kostola, ktorý svojou veľkosťou (4× stojatá stolica o piatich úrovniach hambalkov, výška krovu 20 m, rozpon 21,5 m, sklon 63°), úrovňou zachovania (jedľové drevo zoťaté v zime 1474/75)) aj tesárskou virtuozitou patrí k tomu najpozoruhodnejšiemu, čo sa dá nielen u nás, ale aj v celej strednej Európe vidieť.
Z krovu kostola je možné vstúpiť aj do severnej veže, kde sa nachádza najväčší prachatický zvon sv. Jakub z roku 1521 od majstra Bartolomeja.
Fotogaléria:
08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

08.09.2025 - Awia

Detaily:
Krajina: | Česko |
Región: | Juhočeský kraj |
Typ: | Kostol |
Pridal: | Awia 08.09.2025 (17:02) |
Poloha: | N 49.014 E 14.000 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 0 |
Nadmorská výška: | 607.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Slnce seno....Hoštice u Volyňe, Česko | Dedina | 21.1 km S |
2. | Hoštice u Volyne, Česko | Dedina | 21.1 km S |
3. | Český Krumlov, Česko | Mesto | 32.2 km JV |
4. | Písek, Česko | Mesto | 34.3 km S |
5. | Vyhliadková veža Moldaublick, Česko | Veža | 34.6 km J |
6. | Penzion Minor ubytování České Budějovice, Česko | Penzión | 34.7 km V |
7. | Wellness Hotel Frymburk, Česko | Hotel | 40.3 km J |
8. | Hostinec U pečínky, Česko | Reštaurácia | 43.6 km S |
9. | Cesta korunami stromov, Lipno nad Vltavou, Česko | Veža | 43.6 km JV |
10. | Zámok Blatná, Česko | Pamiatka | 46.3 km S |
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!