Anketa:
M SR šprint - POWER FEST - Cestné Motocykle - Kalendár Moto-Akcí Pridaj akciu
ZdieľaťCestné Motocykle - M SR šprint - POWER FEST
Kedy: | 11.10.2025 09:00 - 19:00 |
---|---|
Kde: | Slovakia Ring ![]() |
Kto: | Redakcia vás pozýva |
Kontakt: | www.smf.sk/ |
DRAG, SLALOM & TUNING day + NIGHT RACE, v rámci ktorého sa pôjde aj záverečné podujatie štvordileneho seriálu Majstrovstiev SR v šprinte motocyklov.
Pre nepriaznivé počasie musel organizátor Slovenská šprintérska asociácia zrušiť podujatie, ktoré malo byť 14.9.2025 v Poprade a tak sa pôvodne päťdielny seriál skrátil na štyri podujatia. Jazdci budú mať na Slovakia Ringu poslednú možnosť zabojovať o posledné body do hodnotenia sezóny 2025.
Okrem šprintu motocyklov áut na 304,8m sú súčasťou Proteng POWER FESTU na Slovakia ringu aj ďalšie podujatia:
Preteky v driftingu trieda PRO – 5.kolo seriálu Czech Drift Series – MČR + MSR
Paddock meeting – zraz a súťaž jedinečných áut, show & shine, meranie dB výfukov, lowrider show
Junior Drag race – merané preteky elektrických autíčok v paddocku
Zraz Subaru – súťaž krásy, voľné merané šprinty, tombola, meranie výfukov…
Oldschool Lada meeting
Program podujatia šprintov a celého podujatia, ako aj kompletné organizačné pokyny pre štartujúcich a divákov nájdete na stránke zrychlenie.sk/.
Bližšie informácie k podujatiu M SR v šprinte motocyklov nájdete vo zvláštnych ustanoveniach podujatia TU.
Miesto konania akcie:
SlovakiaringMapa:
Diskusia:
Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!