Anketa:
BMW K 1200 S vytvorila nový svetový rýchlostný rekord 282,55 km/h
ZdieľaťPridané: 14.02.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
[Novinky - Oznam]
BMW K 1200 S model 2006 získal nový svetový rekord v kategórii sériových motocyklov so zdvihovým objemom 1000 - 1350 ccm v slávnej soľnej plošine v Utahu.
![]() |
Motocykel riadený 56 ročným Andy Sillsom zo San Francisca dosiahol priemernú rýchlosť 279,33 km/h a maximálnu rýchlosť 284,52 km/h po dvoch jazdách po vyprahlej bielej planine, kde už padlo množstvo svetových rýchlostných rekordov v rôznych automobilových a motocyklových triedach.
![]() |
„Bola to vzácna príležitosť pre mňa a BMW“, okomentoval svoj úspech Sills, nadšenec značky BMW. Sills za posledných sedem rokov najazdil na motocykloch BMW viac ako 480 000 km. Sills dodal: „Najlepšie na tom je, že sme na sériovom stroji dokázali vyrovnať posledný rekord Ernsta Henneho na špeciálne upravenom BMW.“
BMW K 1200 S je najvýkonnejším motocyklom v histórii značky BMW. 167 koňový motor rozbehne mašinu z nuly na stovku za 2,8 sekundy. Výkonnému motoru sekunduje nová 6 stupňová prevodovka a úplne nový systém zavesenia predného kolesa nazývaný Duolever.
![]() |
K 1200 S však nie je najrýchlejší sériový motocykel. Mala by ním byť Kawasaki Ninja ZX-14, ktorá sa čoskoro dostane do predaja.
Pridané: 14.02.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Test vyzlečeného mastodonta BMW K 1200 R - Herghott
- BMW R1200RT 2014 - asfaltový cestovateľ s novým motorom boxer - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Moto Morini predstavil nový V2 crossover Corsaro GT
- EICMA 2025: BSA Thunderbolt: prvé adventure enduro britskej legendy
- EICMA 2025: Benda trojica cruiserov a prelomový hybridný P51 Concept kombinuje boxer motor s elektromotorm
- EICMA 2025: Benelli predstavil úplne nové TNT 550, modernizoané TRK 602 X a dve verzie vlajkového modelu – TRK 902 Xplorer a TRK 902 Stradale
- Ducati DesertX 2026: kompaktnejšia, ľahšia a výkonnejšia
- Morbidelli prichádza na EICMA 2025 s technológiou budúcnosti EyeLights HUD a novým customom
- EICMA 2025: Moto Morini návrat legendy a nový dual-adventure Kanguro 300
- Honda V3R 900 E-Compressor: sila pod absolútnou kontrolou
- EICMA 2025: Voge predstavilo svoj prvý custom CU625 a adventure skúter SR450X
- EICMA 2025: Moto Guzzi prichádzajú v nových farbách a modernizovanom štýle
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!









