Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1927 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26227
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15845)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10382)
Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rozhovor: Peťo Duchyňa o úpravách motoriek nielen na okruhy

 Zdieľať

Pridané: 06.01.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 10084 [Technika - Úpravy motocyklov]

Počas minuloročnej sezóny som využil príležitosť zajazdiť si na okruhu na dvojici upravených šesťstoviek. Nielen o nich sa dočítaš v tomto článku.

Na Hungaroring sme vyrazili ešte v júni tohto roku. Na jazdy ma pozval Peťo Duchyňa z košickej firmy Homed, fanúšik cestných motocyklov, úpravca a pretekár v jednej osobe. Túto príležitosť som si nemohol nechať ujsť.

Na vyskúšanie pre mňa boli pripravené dve upravené šesťstovky a to Yamaha R6 a Honda CBR 600 RR. Ako prvú sedlám Yamahu a vyrážam na okruh, takpovediac bez prípravy. Keď už sedím, tak mi dáva Peťo rýchlokurz. Tu sa prepínajú palivové mapy, to neprepínaj, toto odpája zapaľovanie, môžeš to využiť na radenie pod plynom smerom hore. Mimochodom radenie je obrátené... Keby niečo, príď do boxov.

Podvedome radím jedna, ale pri opačnom radení je to dvojka. Našťastie nezdochla a ja suniem pomaly boxami a rozmýšľam ako budem na tom jazdiť. Radenie je vec, na ktorú si človek zvykne a má ju zakorenenú niekde v podvedomí a teraz je to naopak. Vyrážam opatrne, a pri každom radení bojujem sám zo sebou a inštinktívny pohyb mením na presne opačný. Pred zákrutou kopem hore a na cieľovke zas dole. Postupne sa mi to akosi dostáva do krvi, ani neviem ako a začínam jazdiť v lepšej pohode...

Až náhle pri vjazde do poslednej série zákrut radím 2 krát hore namiesto dole a je jasné čo nastalo. Moto nemá silu a zákrutu nevyberiem. Našťastie je výbehová zóna na Hungaroringu asfaltová a tak bez problémov dobrzďujem v bezpečí. Motor však zdochol a nereaguje na tlačítko štartéra, prichádza na mňa stres, hľadám jednotku a dobehol ku mne chlapík so žltou zástavkou. Samozrejme slovensky nevie a tak netuším čo vraví, ale posunkami sa dohadujeme že ma roztlačí. Motor beží a čakám kým bude vjazd na trať bezpečný. Rozbieham sa a motor znovu zdochol. Už absolútne nechápem čo sa deje, chlapík ma roztlačil a smerujem rovno do boxov.

Tam vysvetľujem Peťovi, že moto neštartuje a zdochýňa. Udivene na mňa pozerá. Sadol na motorku, chvíľku cvakal radičkou a naštartoval. Vraj neutrál medzi 5. a 6. prevodovým stupňom Yamaha nemá a mne až vtedy došlo, že ma znovu napálilo to opačné radenie, chce to proste zvyk... Odchádzam teda po foťák aby som ich aspoň nafotil počas jazdy a premýšľam nad tým.

Druhá prišla na rad šesťstovka od Hondy. Tá mala tiež opačné radenie ale naviac aj PowerShift, čo je zariadenie napojené na radičku rýchlosti, ktoré odpája zapaľovanie pri preraďovaní na vyšší prevodový stupeň (kopeš dole). Peťo vraví: "Jednoducho na spojku zabudni a pod plným plynom tam hádž kvalty, hneď ako sa rozsvieti indikátor preradenia." Tento systém na krátky okamih odpojí zapaľovanie a vyšší prevodový stupeň tam hneď padne. Nesmieš ale podržať nohu na radičke, lebo zapaľovanie zostane odpojené. Proste to tam len rýchlo kopnúť pod plným plynom. Hovorím si: "Môže toto fungovať?"

Odpoveď však nachádzam chvíľku po tom ako ma vpustili na trať. Môže a funguje to dokonca skvele. Preradenie je rýchle, bez zbytočného trápenia spojky, iba to mierne cukne. Moja "meditácia" alebo skôr premýšľanie po prvej nepodarenej jazde asi zabrala a na Honde sa mi jazdí skvele. Netrvalo dlho a na radenie rýchlosti už nemyslím. Iba úzky pohľad pred seba na cieľovke, zaľahnúť plný kotol a kopať. Prvá, druhá tabuľa, na brzdy podradiť o tri a doprava tiahlou, jedna hore a zas na brzdy... Tak ako pred tromi rokmi sa mi najlepšie jazdí v zadnej zákrute pod aquaparkom a predposledná pred cieľovkou. Naviac si ma na prekvapenie získala aj prvá pravá hneď na konci cieľovky. Dvadsaťminutokva mi zbehla ako voda a zadychčaný parkujem v boxoch. Samozrejme nezostalo iba pri jednej jazde ale tie jazdy počas obedňajšej hodiny a pol boli najlepšie, bolo totiž menej jazdcov na trati.

Rozhovor - Peťo Duchyňa:

Povedz nám niečo o sebe, ako dlho sa venuješ motorkám a ako dlho jazdíš na okruhoch?

Mám 35 rokov a prvú motorku som kúpil, keď som mal 25 rokov. V roku 1998 som bol prvý krát na okruhu v Brne na voľných jazdách pre verejnosť.

 Peťo Duchyňa na R6
Peťo Duchyňa na R6

Kedy si sa začal zaujímať o pretekanie?

Keď som končil s aktívnou futbalovou činnosťou, tak mi boli motorky už koníčkom, hneď potom som šiel svoj prvý pretek v roku 2000, kde som sa umiestnil na treťom mieste. Bol to Alpe Adria Cup, Majstrovstvá Slovenska, trieda Supersport 600.

Takže od roku 2000 sa aktívne venuješ pretekaniu?

Nie, nie. V podstate prvý rok neboli peniaze, šiel som na požičanej motorke, ktorú som potom rozbil. Potom bola prestávka vzhľadom k podnikateľským činnostiam. V podstate až do dnešnej doby je to také, že sa chodíme len rekreačne voziť. Dúfam teda, že ďalšiu sezónu už pôjdeme po siedmych rokoch závodiť vrámci Alpe Adria Cupu a vytrvalostných pretekov.

Dá sa povedať že táto sezóna bola len nejakým zoznamovaním sa s novou technikou?

Určite áno, nebolo veľa času. Skôr sme sa venovali úpravám motoriek, ktoré už sú na takej vyššej úrovni. Na slovenské a české pomery je to skôr tá vyššia trieda úprav.

Povedzme si čo sú to za stroje?

Sú to teda Yamahy R1, keďže Honda má mometálne dva roky starý model. Dúfam, že Honda niečo vymyslí na budúci rok. Máme tri R1-tky rôzne upravené a jednu R6-tku, ktorú sme tiež upravovali.

V Trenčíne, kde boli poloprofesionálne preteky tohto roku bolo 6 motocyklov ktoré sme upravovali, a získali sme 5 pohárov.

Takže okrem jazdenia sa venuješ aj úprave motoriek?

Áno okrem svojej motorky sa venujem aj úpravám pre zákazníkov. Skôr to prebehlo tak, že som motorku upravil pre seba a po vyskúšaní zákazníkom boli odkúpené. Boli to tri (Honda CBR 600RR, Yamaha YZF R-6, a R-1)

Na Hungaroringu R6 vzadu R1
Peťo na R6

Tých úprav bolo určite veľa, povedz nám niečo o tej Yamahe R-6?

Začnime motorom, bola upravená hlava, sanie, vačky, nová elektronika od Ignitechu (možnosť nastavovania palivovej mapy), automatické radenie (vypínanie zapaľovania na radenie pod plynom) Prerobená elektrika, aby zobrazovala okrem otáčok aj údaje z lambda sondy, bohatosť zmesi + doplnený ukazovateľ teploty, ďalej trhačka pre vypínanie zapaľovania v prípade pádu. Je to pripojené na jazdca a v prípade pádu to odpája zapaľovanie, stáva sa totiž, že keď motorka chytí rotáciu, tak nevypne polohový snímač. Ďalej bol robený podvozok, vzadu tlmič Ohlins, vpredu boli spravené pružiny a prietoky. Upravili sme aj brzdy, pancierové hadice, nový chladič, nahodili kapoty, chrániče a padáky a komplet Akrapovič výfukovú sústavu.

Zmien dosť, vieš povedať aké boli náklady na túto úpravu?

Okolo 750 000 Sk, aj s kúpou motorky. Takto je motorka pripravená na triedu Supersport, kde sú dovolené tieto úpravy.

Ďalšie tri R-1-tky sú upravené viac, čiže tie spadajú buď do triedy Open, kde je dovolené všetko, alebo Superbike.

 Upravená Yamaha R6 pred jazdou na Hungaroringu
Upravená Yamaha R6 pred jazdou na Hungaroringu

Na Hungaroringu Honda 600R
Števo na 600 RR

Povedz nám niečo aj o druhej šesťstovke, Honda CBR 600 RR.

Je to moja druhá upravená motorka. Bol tam takisto upravený podvozok robil to Hanšlacher – komponenty White Power, automatické radenie, elektronika od pána Ešnera z Nymburku, blikačka (signalizátor preradenia na vyšší stupeň) vačky HRC, hlava bola upravená, ďalej brzdy, pancierové hadice, prasiatka, kapotáže, karbónové kryty, PP tunnig stupačky, komplet Akrapovič výfuková sústava.

Honda má 125 koní, ladená bola u pána Eštnera a tam bola aj meraná. Nahral niekoľko palivových máp podľa vonkajšej teploty. Úpravu robíme mi ale doladenie sa musí robiť na brzde.

A náklady na úpravu?

Okolo 650 000 Sk aj s kúpou motorky. Samozrejme záleží to aj od toho ako sa zoženú veci. Niečo sa dá kúpiť použité a dobré, niečo sa musí kúpiť nové. Niečo zoženieme od závodníkov, je to úzka komunita ľudí, lacnejšie. Naviac sú veci, ktoré sa inak ani zohnať nedajú. Tlmič Ohlins zadný, ktorý môžeš bežne kúpiť za cca 1450 EUR, to nieje celkom to na čom sa závodí, a kvalitný raceový tlmič stojí od 5000 EUR, ale ten kúpiš iba od závodníkov. Takto sme napríklad kúpili predné tlmiče od Capirossiho, za 11 500 EUR, ktoré bežne stoja 28 000 EUR.

 Upravená Honda CBR 600 RR pred jazdou na Hungaroringu
Upravená Honda CBR 600 RR pred jazdou na Hungaroringu

Poďme teda k R-1-tkám, jedna z nich je najviac upravená začnime ňou.

Tak tú sme robili pre zákazníka, Ak by sme zainvestovali ešte do úpravy motora, čomu sme sa doteraz veľmi nevenovali tak sa môže rovno postaviť do štartového poľa Majstrovstiev sveta Superbikov. Sú tam brzdy Beringer, kolesá Marchesini 16.5 palcové, magnéziový okulár, predné vidly plynové najvyššej rady (Capirossiho Ohlinsy), telemetria ktorá vyhodnocuje v podstate všetko na motocykli náklon, rýchlosť, prepruženie tlmičov, kedy sa brzdí, kedy sa pridáva atď. Zadný tlmič je tiež Ohlins, prerobené zadné unášače + brzdič, kapotáže sú kópia od Hagu aj s podsedlovkou a s nasávaním. Potom je tam hliníková nádrž presne na Superbike upravená na objem 24 litrov s prepážkami vo vnútri proti prelievaniu benzínu v zákrutách a naplnená penou, ktorá zabráni vyliatiu benzínu pri poškodení. Vymenené riaditká, automatické radenie atď.

Takže na tejto R1-tke už nieje veľmi priestor na ďalšie úpravy?

No vývoj v tejto oblasti ide míľovými krokmi, takže kto by chcel mať stále to najlepšie musí investovať. Aj tá predná vidla, ku ktorej sme sa dostali po známosti, je vlastne už rok stará a používaná. My sa nedostaneme k tomu najlepšiemu materiálu aký sa používa v MotoGP a MS Superbike.

 Upravená Yamaha R1 žiaľ v rozobranom stave v dielni
Upravená Yamaha R1 žiaľ v rozobranom stave v dielni

Takže toto bol extrém, ako sú upravené ďalšie dve R-1-tky?

Takže podvozky, jedna je od Ohlinsu, druhá White Power, chladiče H2O Performace, elektornika od Dynojetu, kde sa dajú na mieste nastavovať bohatosti zmesi, druhá má elektroniku priamo z Yamahy (Yamaha Racing Parts), podsedlovky sú hliníkové, laminátové kapotáže + karbóny, doplnky PP tunning, páčky tiež Yamaha Racing Parts, kolesá sú pôvodné, predné vidly majú vymenené vnútrajšky. Na jednej motorke sú brzdy Beringer aj s kotúčmi a pumpou. Cez zimu sú v pláne úpravy motorov a kolesá Marchesini. Teraz by to malo mať okolo 190 koní a 124 Nm a hlavne priaznivejší priebeh výkonu pre použitie na závodné jazdenie.

 Dvojica R1-tiek
Dvojica R1-tiek

Takže tieto úpravy sú nasmerované skôr pre pretekára. Sú však veci, ktoré niesú extrémne drahé a do ktorých sa oplatí investovať aj bežnému jazdcovi, ktorý jazdí v premávke a len niekedy vytiahne motorku na okruh?

Určite áno, či už sú to riaditká, stupačky, ktoré aj tomu jazdcovi, ktorí ide len raz za čas na okruh pomôžu veľmi tým, že aj pri nejakej menšej nehode tie stupačky sú oveľa lacnejšie. Napríklad keď také riaditká stoja 5 000 korún (jedno) originál. PP tunnig robí riaditká ktoré stoja cca 4 500 Sk celá sada a kde pri páde sa mení len rúčka, ktorá stojí 600 Sk. Ďalšie sú určite kapoty, keď vezmete že všetky plasty na motorku stoja 100 000 – 150 000 Sk. Takže keď ich dáš dole a odložíš do garáže kúpiš za cca 13 000 Sk lamináty. Keď sa niečo stane prídeš o 13 000 Sk. Takisto sa oplatí zainvestovať do pneumatík, aj do tých ktoré sú homologizované na cestu, tie mäkšie zmesi. Takže tie to základné úpravy sú síce investíciou, ale v konečnom dôsledku vedia ušetriť peniaze.

Peťa Duchyňu pre vás spovedal Awia.

Pridané: 06.01.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria