Anketa:
RIEJU RS2 Matrix 50
ZdieľaťPridané: 17.02.2008 Autor: marecek6587
Čitatelia: 19161 [Vaše stroje - Moja motorka]
Asi tak ako každý, začínal som s fichtlom, no neskôr prišiel čas spraviť vodičák a začať jazdiť legálne :-).
Hneď ako som si spravil vodičák, išli sme s otcom pozrieť nejakú moto. Zo začiatku to mal byť skúter, ale potom ako sme vošli do predajne som ju zbadal a už to bolo jasné, superšport ako sa patrí. Po dlhšom presviedčaní som si ju predsa len vybojoval. A tak som sa rozhodol niečo o nej napísať, aby ste sa aj vy ostatní dozvedeli o značke RIEJU.
Rieju
Táto španielska výrobná spoločnosť motocyklov má bohatú tradíciu. Vznikla v roku 1934, keď sa páni Luis Riera a Jaime Juanola rozhodli spoločne vyrábať doplnky na bicykle. Názov RIEJU vznikol kombináciou ich priezvisk.
Od roku 1993 si spoločnosť DRAC delí trh univerzálnych motocyklov do 50 ccm so spoločnosťou RR 50, vďaka novému štýlu aerodynamického krytu a vidliciam typu upside-down. Odvtedy sa RIEJU zameralo hlavne na ENDURO a športové motocykle s motorom 50 a 125 ccm.
V súčasnosti je RIEJU lídrom na španielskom trhu s celkovým predajom 5.500 kusov. Ťažiskom exportu je Francúzsko, Rakúsko a Švédsko. Vývoz predstavuje asi 40 % celkového predaja.
![]() |
Motor
Možno tomu nebudete veriť, ale objem motora je len 50 ccm, ale predsa má 6,5kW. Motor je značky Minarelli a veľmi rád sa nechá vytáčať do vyšších otáčok. Predsa len je to 2-takt a v pohode si točí okolo 9 000 – 10 000 ot/min. Za veľkú nevýhodu by som považoval dosť vysokú spotrebu, 4 - 5 l/100 km. Odpich ma celkom dobrý a aj spojka je úplne v pohode, len prevodovke by som vytkol dosť nepresné radenie. Jednotku podrží do 25 km/h, dvojku do 35, trojku do 50, štvorku do 60, päťku 75 a šestka až do 100 km/h, ale to musím už zaľahnúť na nádrž :-) Ináč sa dá v pohode jazdiť 85 – 90 km/h.
![]() |
Dizajn
Myslím, že dizajn sa pánom zo Španielska veľmi podaril, veď posúďte sami. Podľa mňa jedna z najkrajších cestných 50-tok. Veľkosťou pripomína väčšie stroje, hlavne spredu, kde je taká trocha oblejšia a krajšia. Zozadu je to už trocha horšie. Je tam 120 guma, ale stále lepšie ako Honda CBR 125 :-D.
![]() |
Brzdy
Vpredu dvojpiest, vzadu jednopiest. Predná brzda je veľmi účinná, ale dosť zle sa dávkuje a o zadnej ani nehovorím, pretože sa hneď zablokuje. Najlepšie je brzdiť s obidvoma naraz, vtedy to ma adekvátny účinok. Ešte k prednej brzde by som povedal že sa dosť prehrieva, keď som sa raz dovozil, skúsil som aký je kotúč a taký bol teplý, že som sa normálne popálil. Môže to byť aj tým že som sa vozil na BABE :-).
![]() |
Moje skúsenosti
Motorku mam od augusta 2007. Zatiaľ mám najazdených 3700 km a môžem povedať, že je úplne super a zatiaľ som s ňou nemal skoro žiadny problém. Raz sa mi podarilo pretočiť otáčkomer a musel som ho vymeniť. Ináč žiadna porucha, iba lejem benzín a olej. Ešte aby som nezabudol, odkladací priestor nie je moc doriešený, pretože sa doňho zmestí len baterka a sada náradia k motorke. Na motolekárničku môžem zabudnúť. Za najväčšiu nevýhodu by som považoval cenu, tá sa pohybuje okolo 100 000 Sk, čo je dosť veľa za túto moto. Neľutujem že ju mám a nikdy ju za nič nevymením, až v 18-ke, keď spravím vodičák na veľké moto :-D
![]() |
Pridané: 17.02.2008 Autor: marecek6587 Zdieľať
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!