Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1349 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 25762
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 61% (15609)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 39% (10153)
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia Atlantic 250 - skúter nielen do mesta

 Zdieľať

Pridané: 02.11.2008 Autor: THeBaNDiT
Čitatelia: 14745 [Vaše stroje - Moja motorka]

Tento maxiskúter mi prirástol k srdcu. Veľa informácií však o ňom na internete nenájdete, tak snáď sa niekomu hodí "zopár" postrehov odo mňa ako majiteľa.

Aprilia Atlantic je mojím prvým veľkým jednostopým presúvadlom (kúpil som ho z druhej ruky s najazdenými a zdokladovanými 8900 kilometrami, skúter vzhľadovo i funkčne ako nový).

 Spredu vyzerá majestátne, teda aspoň podľa mňa
Spredu vyzerá majestátne, teda aspoň podľa mňa

Predtým som sa dve sezóny (12 tisíc km) vozil na menšom číňanovi (Keeway Matrix 50). Prechod na Atlantica nebol vôbec komplikovaný, práve naopak. Ak pominiem vyššiu hmotnosť pri manipulovaní na mieste, ktorá sa ihneď po pohnutí stratí, ponúka Atlantic oproti môjmu bývalému padíku už len samé výhody. Má aj zopár mušiek, ale s tými som sa zmieril. Poďme si to vymenovať:

výhody:

  • veľmi pohodlný posed (ako do kresla pred televízor, som vysoký 190cm a nie je problém)
  • veľmi obratný v mestskej premávke (nie je ani príliš veľký, ani nepohodlne malý)
  • pod sedadlo sa vojdú dve JETky prilby, alebo jedna JETka a jedna bežná integrálka
  • autozásuvka a osvetlenie pod sedadlom
  • uzamykateľná skrinka pred kolenami (s dvoma priehradkami, pre osobné veci)
  • prehľadná prístrojová doska s veľkými kontrolkami
  • mimoriadne presný ukazovateľ paliva
  • ukazovateľ rýchlosti, na ktorý sa dá spoľahnúť, ukazuje vždy približne o 5km/h viac, než je real
  • spotreba od 3.6 do 4.1 podľa štýlu jazdy (rozpíšem nižšie)
  • kvalitné svetlomety, svetelná húkačka
  • dobrý výhľad v zrkadlách
  • pohodlné zvezenie aj pre vysokého spolujazdca
  • dobré filtrovanie nerovností na ceste
  • pevné vedenie stopy a solídne náklony (ešte som nič neškrtol)
  • cestovná rýchlosť 110km/h aj vo dvojici
  • zvuk päťstovky
  • živý motor je do 110km/h veľmi ochotný
  • maximálna papierová rýchlosť je 130km/h, reálna 126km/h s turistickým plexištítom
  • duálny brzdový systém
  • bočný stojan s blokovaním chodu motora

nevýhody:

  • kvôli mojej výške (190cm) bolo potrebné vymeniť originálny plexištít za turistický GIVI (model D242ST, vyšší o 19cm a s aero-ochranou na ruky), nižšie to rozpíšem
  • plasty okolo prístrojovky sa už trožku rozchádzajú - optická nevýhoda
  • vzadu iba jeden tlmič – zdĺhavé nastavovanie (treba ním veľa točiť, keďže je tam závit a nie prednastavené polohy)
  • iba 13-tky kolesá, navyše pomerne úzke
  • menej stabilný hlavný stojan na jednu stranu – treba si dávať pozor na sklon vozovky
  • zadná časť sa nemusí páčiť každému

 Zadok je taký svojský...
Zadok je taký svojský...

Poďme si prebrať zopár bodov z výhod/nevýhod podrobnejšie:

Pri mojich 190cm nie je najmenší problém posadiť sa za riadidlá. Nohy majú dostatok miesta a dajú sa položiť buď na plošinky (čo je veľmi pohodlné) alebo klasický skúter-style (v prípade dlhej cesty na občasné nabúranie stereotypu).

 Sériový plexištít
Sériový plexištít

Vzhľadom na svoje rozmery je 170 kilogramov vážiaci skúter dosť obratný v mestskej premávke. Proste nie je to veľká krava, s ktorou musíte v zápche stáť. Jednovalcový 23-koňový motor Rotax o objeme 244ccm (ročník 2004 má karburátor) má veľmi kultivovaný chod. Do 100-110km/h ponúka dostatok výkonu na svižnú jazdu, od 110km/h je už potrebný dlhší úsek na dosiahnutie maximálky. A tým sa dostávam k plexištítu:

 Už s turistickým plexištítom
Už s turistickým plexištítom

Sériový plexištít bol pre moju výšku (opakujem, 190cm) nevhodný. Vietor smeroval priamo na prilbu (nosím integrálku), čím som trpel pri rýchlostiach nad 80km/h veľkým aerodynamickým hlukom (nepočul som ani motor) a mušky nachádzali smrť priamo na plexi mojej prilby. Po zakúpení turistického plexištítu GIVI určeného pre Apriliu Atlantic 250 sa situácia dramaticky zmenila – najmä k lepšiemu. Vietor už líže prilbu iba zvrchu, takže môžem bez problémov jazdiť s úplne otvoreným plexi a netrpím vetrom v očiach. Mušky ostávajú na plexištíte motorky. S turistickým plexištítom sa však viaže aj jeden menší neduh – vzniká solídna turbulencia (najmä ak mám nahodený aj kufor), nakoľko vietor sa vracia od chrbta dopredu. Treba si na to zvyknúť a nie je to nič dramatické. Za to zvýšené pohodlie spredu mi to isto stojí. Plexištít taktiež ponúka ochranu na ruky. Nefúka ani neprší na ne, takisto mušky nemajú čancu. A aby som to nezabudol spomenúť, maximálna rýchlosť vplyvom väčšieho aerodynamického odporu klesla o nejakých 5km/h a taktiež trvá skútru dlhší čas, než maximálku dosiahne. Do 100km/h je však dynamika bezo zmeny.

 Pracovisko vodiča
Pracovisko vodiča

Po skúsenosti s čínskym skútrom veľmi pozitívne hodnotím ukazovateľ rýchlosti, ktorý ukazuje stabilne o cca 5km/h viac, než je skutočná rýchlosť vozidla. Ukazovateľ paliva je taktiež veľmi presný a mohol by som podľa neho počítať kilometre... čím sa dostávam k spotrebe:

Spotreba závisí od štýlu jazdy - pri agresívnom spôsobe jazdy (tempo 110-120, obiehanie, plyn-brzda) som dosiahol maximálnu spotrebu 4,11 litrov na 100km. Pri klasickom spôsobe jazdy (90-110) sa spotreba pohybuje v rozmedzí 3,8-4,0, pri pohodovom jazdení a dbaní na spotrebu sa dá jazdiť za 3,5-3,6 a pri výlete s 50tkami v skupine (40-60km/h) som dosiahol už aj spotrebu 3,00 presne. Pri rýchlej jazde vo dvojici (spolu 160kg) v chladnejšom počasí rýchlosťami 90-110 som dosiahol spotrebu 4,25 na 100. Nádrž má objem 9,5l, z toho 1,5l je rezerva (oznámená kontrolkou). Dojazd pri priemernej spotrebe trebárs 4l/100 činí cca 230km. Výhodou prístrojovej dosky je aj denné počítadlo.

Atlantic má duálny brzdový systém – vpredu trojpiestikovú brzdu, vzadu jeden piestik. Pri brzdení pravou páčkou brzdy brzdia 2 piestiky prednej brzdy. Pri brzdení ľavou páčkou brzdí zadná brzda a jeden piestik prednej brzdy. Brzdný účinok je vzhľadom na hmotnosť maxiskútra veľmi dobrý a to aj vo dvojici.

K predným svetlometom toľko, že svietia viac než postačujúco. Skúter nemá tlačidlo zapnutia/vypnutia svetiel, lebo tie svietia ihneď po otočení kľúčika do polohy zapnutého zapaľovania. Nevýhoda je zvýšený odber prúdu počas štartovania, výhoda je, že ich nezabudnete pred jazdou zasvietiť. Vždy svieti jeden svetlomet, buď stretávací alebo diaľkový a už ma zopár okoloidúcich ľudí upozorňovalo, že mi nesvieti jedno svetlo. Ináč, neaktívny svetlomet je nasvietený štýlom "angel eye" od BMW – parkovacie svetlo, v noci veľmi efektné.

U smeroviek sa musím zmieniť o fakte, že blikanie nesprevádza žiaden zvuk, treba si teda najmä spočiatku dávať pozor, aby ste ich nezabúdali vypínať. Časom to prejde úplne do krvi.

Čo sa týka nevýhod, spomenul som jeden tlmič vzadu – je postačujúci, ale jeho nastavovanie je dosť zdĺhavé a unavujúce, aj keď jednoduché. Len sa človek proste okrúti rukou. A kolesá by mohli byť väčšie a najmä širšie, hlavne zadné pôsobí trošku stratene pri pohľade zozadu.

Ešte som si spomenul – spolujazdcovi sa sedí pohodlne, nefúka naňho nijako špeciálne a vďaka vyššiemu posedu má dobrý výhľad. Opierka jazdca drží spolujazdca pri brzdení na mieste a k dispozícii má tiež dobre tvarované rukoväte.

Záver

Maxiskúter Aprilia Atlantic 250 je podľa môjho názoru vhodný ako do mesta, tak aj na výlety nielen po okolí. A to aj vo dvojici, ak vám však nebude vadiť od toho závisiaca menšia pružnosť a vyššia spotreba. Cestovná rýchlosť je aj vo dvojici v pohode 110km/h, pričom motor sa netrápi.
Svojim dizajnom Atlantic na ceste isto zaujme. Pôsobí najmä spredu ako cestovateľ a podľa mňa budí rešpekt. Kilometre za jeho riadidlami ubiehajú pomerne rýchlo, pričom únava sa nedostavuje vďaka príjemnému posedu. Spotreba je príjemná, agilita motora takisto, zvuk vás bude tešiť a žiadne voľné slnečné popoludnie neostane nevyužité.

Tento skúter ma za tých 5000km pod mojou taktovkou (spolu má momentálne 14tisic km) nikdy nenechal v štychu, dokonca ani nezaváhal a podľa skúseností predchádzajúceho majiteľa ani jeho. Všetkým majiteľom tohto stroja (ale aj ostatným) prajem veľa šťastných kilometrov.

Videá

Ja som na tom treťom, všetky tri sa dajú prepnúť do High quality:

Pridané: 02.11.2008 Autor: THeBaNDiT Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Aprilia Atlantic 250 2004:

Foto:
Obrázok nije k dispozícii
Pridaj obrázok
Všeobecné informácie:
Výrobca:Aprilia
Model:Atlantic 250
Rok:2004
Kategória:Skúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Kompresný pomer:12,5:1
Rozvod:OHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Hodnotenie: (12 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Dzešec učinkoh šľivovici na hlopoh :...
1.- Perše poldeci : - prestaňe ci šmerdzec zos papuľi ...
2.- Druhe poldeci :- prestaňu ce ozjabac nohi ...
3.- Trece poldeci :- prestaňe ce boľec bruh ...
4.- Štrvarte poldeci :- prestaňu še ci kľepac ruki ...
5.- Piate poldeci :- prestaňu ci ciskac boganče ...
6.- Šeste poldeci :- prestaňeš še mračic ...
7.- Šedzme poldeci :- začňeš špivac ...
8.- Osme poldeci :- začňeš mladnuc....
9.- Dzevjate poldeci :- začňu še ci pačic druhe ženi ...
10.- Dzešate poldeci :- začňe še ci pačic Tvoja manželka ..

Ďalšie vtipy »