Anketa:
Čo iní zrejme nevidia, alebo bežný motoobčan v paddocku
ZdieľaťPridané: 22.07.2009 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 4295 [Šport - Cestné Motocykle]
Neocitol som sa v paddocku ako pomocná sila po prvý krát a nebude to dnes ani o výsledkoch ani o tom čo sa deje na okruhu. Koho zaujíma život za „pitlane“ počas pretekárskeho víkendu, dozvie sa viac pri čítaní nasledujúcich riadkov.
Štvrtok – príjazd, rozbaľovanie
Aká pekná náhoda. Večer prichádzame do brnenského paddocku presne v čase, keď som sa dočítal do polovice novej knižky. Cestou domov ju celú dorazím, ale teraz som rád, že si konečne môžem ponaťahovať končatiny. Zakaždým je cesta na okruh rovnaká nuda. Niekoľko hodinový presun po diaľnici a naokolo nič čo by človeka zaujalo.
Chudák Aprilka musela cestu absolvovať vo vozíku. Či skôr chudáci tí, ktorí ten, do posledného centimetra kubického narvaný vozík majú povykladať? Zatiaľ nie je paddock preplnený. Veď aj my, team Motovia MC, sme zatiaľ v Brne len v polovičnom osadení. Ja, Dodo Oravský a jeho hlavný sponzor plus otec v jednej osobe. Spoločne vykladáme vozík, rozťahujeme prístrešok, staviame stany, proste pripravujeme náš „pľac“ pre najbližšie tri dni.
rozbaľujeme |
Pred spaním treba Aprilku ešte naštartovať. Aby sme mali istotu, že je všetko „ready to race“. Na oblohe je už tma, čas zaliezť do spacákov. Na betóne sa však blbo spí, preto mi Dodo nafukuje kompresorom posteľ. Áno kompresor robí rachot, ale iné, pre istotu kontrolované, motorky robia väčší. V paddocku nikdy nie je úplne ticho a pokoj, ani v noci.
Užitočná informácia pre tých, ktorí na okruhu v Brne ešte neboli. Záchody a sprchy sú v boxe číslo 14. To len pre info ak vás náhodou v noci prebudí volanie prírody.
Piatok – voľné tréningy, testovanie súčiastok, opravy
Zobúdzam sa nevyspatý a celý dolámaný. Príčinou je sfúknutá posteľ. Toto prekliatie budem musieť zniesť ešte dve noci.
Paddock sa postupne začína zapĺňať rôznymi strojmi a prechodnými príbytkami. Klasické prívesy a karavany dopĺňajú rôzne upravené autobusy a kamióny. Každý si priváža svoj pretekársky stroj, poniektorí hneď viac kusov a približovadlo do uličiek paddocku. Výsledok je asi taký, že keď vykuknete zo stanu uvidíte zmes skútrov, bicyklov, kolobežiek s motorom a rôznych iných minimotoriek. Na tom všetkom sa premávajú pretekári v kombinézach aj „normálne“ oblečení ľudia.
kamión plný gúm |
Okolo obeda prichádza Peťo Rauch spolu so svojimi deťmi. Dnes je na rozpise 5 tréningov. Dodo a Peťo jazdia triedu 125SP. Prvé tréningy Peťo pre únavu z cesty vynecháva. Dodo je ale pripravený a tak si ide kúpiť „vstupenku“ na tréning. Aprilka medzitým dostáva nahrievaky a iba potrebné minimum benzínu. Z celého paddocku sa ozýva bzukot zahrievajúcich sa strojov. O malú chvíľku už väčšina pretekárov danej triedy mieri na okruh.
Čo sa deje na okruhu to neviem. No viem čo sa deje na „stene“. Jazdcom tam ostatní členovia teamov merajú časy, poprípade fungujú ako poradcovia, keď sa jazdec zastaví v boxoch. Občas je treba rýchlomechaničiť, ale stáva sa aj to, že jazdec odkrúži celý tréning bez prestávky.
na "stene" |
Po tréningu sa stále vyberá z motora sviečka a pozerá sa na jej farbu. Ak sa niečo nepozdáva, robí sa hneď prenastavenie karburátora. Občas sa podarí motor aj zadrieť, tento víkend chvalabohu nie. Motor sa ale menil. Dodo potreboval otestovať inú kľuku. To sa mi ale podarilo prespať. Minulý rok som si však užil dvojnásobnú generálku motora, takže z toho nemám výčitky svedomia.
Dodovi nešlo do hlavy ako som to mohol prespať. Peťo totiž podozrieval svoju Apriliu z rezonovania pri 10500 otáčkach, tak ju ani nie meter od môjho pelechu točil a točil. Nuž čo, pre niekoho je rev ostrého 2-taktu uspávanka. A nie len Peťova motorka bola vytáčaná. Na okruh postupne vypúšťali vysávače. Superšporty s radovými 4-valcami znejúce ako polovica motora Formule 1. Máloktorá bežná motorka, aj s „laďákom“, zo seba vydá takýto rachot.
Akoby sa človek presťahoval do garáže, lepšie povedané, obrovskej garáže. Všetky ľudské potreby sa vykonávajú pomedzi diely motoriek. Stôl, na ktorom sa robila generálka motora, sa len utrie a je pripravený na podávanie jedla. Od rána do večera sú okolo iba motorky. Jednoducho sa ich nezbavíte.
večera |
Niektorí majú všetko hotové skôr, než ich to zatiahne do postele. Výsledkom je nuda a tak aj keď je dráha uzavretá, pohybuje sa po nej veľa ľudí. Na skútroch, bicykloch alebo sa len tak prechádzajú.
Sobota – kvalifikácia
Dodo dostáva transponder (to je zariadenie, vďaka ktorému mu presne zmerajú čas) a pre zvyšok teamu prinesie visačky. Je ich viac druhov. Pre vstup do paddocku, na pitlane ale najlepšie je vlastniť visačku s označením „zeď“. S tou sa môžete pohybovať takmer úplne všade.
Na pláne sú dnes dva merané tréningy. Najslabšia trieda ide ako prvá, čiže nemôžme dlho vyspávať. Na oblohe sa zbierajú mraky. Našťastie neprší. Po tréningu treba zbehnúť pre výsledky. Po vychladnutí motora, ako obvykle, prebehne kontrola sviečky poprípade sa spravia iné úpravy. Či už nastavenie podvozku, úprava bŕzd alebo len doplnenie poodpadávaných skrutiek.
zahrievanie |
Poobede nastane v paddocku trochu pokoj. Všetky triedy už majú za sebou prvý meraný tréning. Nastane hodinka ticha a po nej druhá séria tréningov.
Po druhom tréningu a obdržaní výsledkov prebieha pod prístreškami debata. O tom kto, čo, kde, ako, na akej motorke... Znova sa dolaďujú motorky a dúfame, že nezačne pršať. Ako inak, pršať začalo. Behom pár minút prišla silná búrka. Dúfame, že to do rána prejde.
Nedeľa – pretek, balenie
Mokro a všade mraky. To sme teda hneď z rána vidieť nechceli. Tak vymieňame kolesá a pre hrozbu pádu aj kapoty. Warm-up prebieha na mokrej trati. Nikto nie je nadšený z vývoja počasia. Vyzerá to na silný lejak, no trať pomaly osychá. Silno hrmí, ale blesky nikde. Divné? Ale nie to bola predsa Ducati.
Pol hodinu pred pretekom je trať suchá. Rýchlo prehodiť naspäť kolesá a kapoty. Nahriať gumy, motor a ide sa na štart. Čoraz černejšie mraky sa zbiehajú nad okruh, našťastie z nich neprší. Snáď to vydrží celý pretek. Na štartovnom rošte stojím pri Peťovi. Čakám na pokyn keď pošlú všetkých okrem jazdcov dolu z trate. Počas štartu je zákaz stáť na „stene“. No hneď po odštartovaní, na ňu aj tak každý vybehne.
na štarte |
Po preteku všetky motorky idú na prekontrolovanie. Jazdci zapózujú na stupňoch víťazov, zatiaľ čo sa ďalšia trieda radí na štartovnom rošte. Začína pršať ale to už balíme a chystáme sa na cestu domov.
Snáď som mojimi riadkami priniesol aspoň ako - taký obraz zo zákulisia v paddocku.
Pridané: 22.07.2009 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora