Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1058 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29726
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17578)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12148)
Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť jazdy na motocykli - 4. časť - Kontrola pred jazdou

 Zdieľať

Pridané: 05.07.2010 Autor: kizuna
Čitatelia: 16514 [Technika - Dobré Rady]

Náhlim sa mestom priamo do garáže, netrpezlivý sa prezlečiem a sadnem na mašinu. Musím stihnúť moju partiu smerujúcu na babu aspoň na okraji mesta. Či je všetko OK? Jasnačka! Motocyklu som venoval modlitbu, ale po svojom! Trvá to 3 minúty.

Začíname slovom kontrola, ktorá vždy pred jazdou zabezpečí bezproblémový priebeh stroju a jazdcovi istotu. Úplným základom je postup podľa knižky o údržbe a starostlivosti, alebo inak podľa užívateľskej príručky. Tú pribaľuje každý výrobca k novému motocyklu. Pokiaľ ste kúpili jazdený stroj a tento luxus vám nebol dopriatý, skúste hľadať na internete. Dostupných manuálov som našiel naozaj dostatok na rôzne značky. Hlavne večer, keď má polovička voľno, dá sa do nej pekne začítať.

Táto knižka obsahuje úplné informácie o vašom stroji. Je detailná ako chorobopis. Dozviete sa ako ho správne používať (otázky typu: "Keď vypínam motor mám použiť červený vypínač, alebo ho vypnúť kľúčom???), aký tlak nastaviť v pneumatikách (mimochodom výrobca odporúča merať pri "studených"), ale aj ako sa nastavuje podvozok a akú vybrať viskozitu oleja. Vždy sa snažte obsiahnuť čo najviac informácií. Dôležité časti si vyznačte a prejdite si ich pri motocykli v garáži. Niektoré motocykle totiž disponujú rôznymi doplnkami už v základnej výbave, ktoré s manuálom nastavíte a pochopíte oveľa ľahšie - napríklad ako nastaviť výšku sedadla, výmena xenónovej žiarivky či kódovanie imobilizéru kľúča

Váš motocykel bude jazdiť ako nový iba vtedy, ak sa oň budete starať a rutinná kontrola sa stane bežnou každodennou aktivitou. Ruku na srdce, kto z vás si pred každou jazdou kontroluje stav tlaku v pneumatikách. A pritom je známe, že tvoria takmer 80% našich jazdeckých možností. Vždy si uvedomte, že na 180-tkách je styčná plocha s vozovkou veľká na šírku platobnej karty. Na pretlakovaných pneumatikách sa táto plocha približne o 1/4 zmenšuje a hrozí vysoké riziko pádu. Takže jazdiť 160 km/h a mať pod zadkom prítlak o asfalt tak na dva prsty chce ozajstnú guráž hlavne v zákrute. Pokiaľ si na kontrolu zvyknete a vykonáte ju vždy pred jazdou, stane sa pre vás automatickou rutinou ako pozeranie predpovede počasia.

Federácia pre bezpečnosť motocyklistov vypracovala jednoduchú pomôcku ako túto kontrolu pred jazdou jednoducho zvládnuť a nazvala ju T-C.l.o.c.s. (T-CLOCS). V poslednom emaile mi dokonca odporúčajú čo všetko je podľa výrobcov potrebné skontrolovať. Rád by som pre Vás aspoň zhrnul:

T - Tires and wheels - Pneumatiky a kolesá

  • tlak v pneumatikách
  • prasklinky, zárezy, klince, plátno a drôty
  • ložiská
  • brzdy

C - controls - riadenie

  • páčky
  • prepínače
  • káble
  • hadice
  • škrtiace klapky

L - lights – svetlá

  • správnosť fungovania

O - oil and fluids - olej a kvapaliny

  • stav hladín
  • unikanie

C - chassis - podvozok

  • zavesenie kolies
  • reťaz/remeň, hnací hriadeľ

S - stands - stojany

  • bočný stojan
  • hlavný stojan

Ak sa kontrola vykonáva každý deň, nebude vám zaberať viac ako pár minút, pretože si všimnete každú zmenu.

Ešte spomeniem, že údržba by mala prebiehať popri kontrole. T.j. ak je nízky stav oleja, dolejem, podfúknuté dofúknem, na výmenu – nejazdím. Je to podobné ako prehliadky u doktora. Kontrolou a údržbou sa vyhnete oveľa nákladnejším opravám a hlavne toľko neriskujete.

Spoločnosť SuperDRIVE, s.r.o. je lídrom v poskytovaní komplexného tréningového programu a doplnkového vzdelávania pre vodičov na Slovensku. Vo filozofii SuperDRIVE je na prvom mieste bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Doplnkovým vzdelávaním – tzv. „školou šmyku“ učíme vodičov špeciálnym jazdeckým zručnostiam. Divízia SuperDRIVE Moto sa venuje profesionálnemu vzdelávaniu jazdcov (Motoškola) od základov až po školu superšportu. Spoločnosť Honda Slovensko je hlavným partnerom SuperDRIVE Moto pre sezónu 2010. Spolu robíme viac pre vašu bezpečnosť!

Pridané: 05.07.2010 Autor: kizuna Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (14)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »