Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2897 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28540
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16998)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11542)
Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť jazdy na motocykli - 3. časť - Príprava na jazdu

 Zdieľať

Pridané: 02.06.2010 Autor: kizuna
Čitatelia: 18444 [Technika - Dobré Rady]

Oblečenie a ďalšia bezpečnostná výbava nie sú len nepremokavé nohavice alebo chrániče. Je rok 2010 a okrem nových motocyklov budúcnosti ide rovnakým tempom do popredia aj vývoj špeciálneho oblečenia.

Zoberme do úvahy len progres vo vývoji materiálov ako Cordura, GoreTex alebo špeciálne chrániče, ktoré šúchaním o asfaltový povrch (teplom) tvrdnú, a tým zabezpečujú vašu ochranu. Kedysi stačili kožené nohavice, dnes je to aspoň povinná! prilba, ale netreba zabúdať ani na rôzne iné bezpečnostné chrániče. Okrem zníženia následkov po nehode majú tieto prvky výbavy aj iné vlastnosti. Od zlepšenie pohodlia, zvýšenie viditeľnosti na ceste v reflexných farbách, až po samotnú ochranu pri nárazoch. Tak ako pri iných športoch a rekreačných aktivitách aj motocykel má svoje vlastné ochranné oblečenie. Základom však ostáva pevná nadčlenková obuv s protišmykovou podrážkou, dlhé nohavice, bunda, rukavice a prilba. Je na každom z nás, ako sa ešte dovybavíme, ale poďme pekne po poriadku. V tejto kapitole si len stručne popíšeme v čom by sme si mali ísť zajazdiť.

 Chceli by ste sa takto šúchať po vlastnej koži?
Chceli by ste sa takto šúchať po vlastnej koži?

Prilba

U úvode a predsa naposledy spomeniem samozrejmosť – prilbu. Slúži na ochranu jazdcovej hlavy a mozgu pred zranením. Možno by nebolo zlé spomenúť štatistiku, že až pri 70% pádov v superšporte, u jazdcov, ktorí trénujú techniku pádov, dochádza ku kontaktu prilby s povrchom. Kto už zažil pád na vlastnej koži asi potvrdí, že vedomá kontrola „len sa nedotknúť prilbou o zem“ nefunguje a preto vždy noste prilbu. Jej konštrukcia sa skladá z štyroch hlavných komponentov. Sú to: vonkajší štít, náraz-pohlcujúca vložka, penová výstelka a retenčný - zapínací systém, ktorý je tiež veľmi dôležitý, pretože udržiava prilbu pevne na hlave v prípade zrážky. V niektorých prípadoch sa však prilba môže z hlavy uvoľniť a hlavu neochráni. A to hlavne pri systéme plastového zubového bežca. Medzi najbezpečnejšie patrí D-krúžok. Mnohí budete tvrdiť, že sa v rukaviciach zle zapína, no najpevnejšie drží a najjednoduchšie sa rozopína v prípade prvej pomoci po nehode.

Nová prilba by mala byť primerane tesná. Časom sa však dokonale prispôsobí vašej hlave a tlačiť prestane. Čo sa výberu prilby týka, pri jej výbere sa rozhodujte v prvom rade podľa toho, ako Vám sedí na hlave. Nie medzi farbou, dizajnom a cenou, no medzi dôležité faktory patrí pohodlie ako napríklad antifog (proti zahmlievaniu), odvetranie alebo hlučnosť. Najdôležitejšia je vždy poskytovaná ochrana. Integrálne a vyklápacie prilby ochraňujú hlavu aj celú tvár. Ich súčasťou je sklápateľné plexisklo, ktoré ochraňuje oči a tvár. Jazdci obľubujú výmenu týchto plexiskiel za rôzne tmavé, irídiové a pod. Pri jazde na motocykli nepriamo komunikujete s okolím. S čiernym sklom takejto komunikácii zabránite a vodiči vás podvedome nemusia registrovať.

Prilby bez tohto plexiskla, jet prilby a pod. sú konštruované z rovnakých materiálov, ale neposkytujú ochranu tváre. Odporúčané sú svetlé farby alebo reflexné body na prilbe pre lepšiu viditeľnosť. Pri výbere prilby nesmiete zabudnúť skontrolovať si, či prešla bezpečnostnými testami a či je vyhovujúca. Veľakrát sa diskutuje o bezpečnosti ,,vyklápačiek“. Buď je prilba vyrobená podľa normy pre uzatvorenú prilbu, alebo podľa noriem otvorených prílb. Preto si vždy preverte akému štandardu podlieha vyberaná prilba.

Zranenia hlavy sú najčastejšou príčinou úmrtí motocyklistov. Je štatisticky dokázané, že prilba znižuje riziko poškodenia mozgu o 67 %. V dnešnej dobe už všetci výrobcovia pribaľujú k prilbám aj inštrukcie ku správnej starostlivosti o prilbu. Vždy sa nimi riaďte a pozor, aby vám prilba nikdy nepadla, môže sa poškodiť a v dôležitej situácií nemusí poskytnúť dostatok ochrany. Helmu si odskúšajte vždy riadne a dlhší čas. Pokojne sa s ňou prechádzajte po predajni a pozerajte si zatiaľ iný tovar. Uvidíte, aký z nej budete mať pocit po pár minútach nosenia. Pozor hlavne na otlaky a váhu, ktorá je tiež dôležitá.

Obuv

Robustná nadčlenková obuv vždy ochráni pred mnohými rizikami, ako napríklad odletujúce kamene z cesty. Taktiež ochraňuje pred popálením horúcim výfukovým potrubím. Protišmyková podrážka zabraňuje sklzu nohy z vozovky a zo stúpačiek, rovnako ako pomáha pri radení rýchlostí. V prípade zrážky obuv chráni pred zranením chodidiel a členkov.

Obuv pod členky – tenisky, topánky sa vám pri páde takmer so železnou pravidelnosťou vyzuje. Zároveň treba myslieť aj na akom motocykli sedíte. Pokiaľ ste vyznávači turistiky, určite by som zvolil nepremokavý model. Turistovi racingové čižmy neposkytnú toľko pohodlia ako turistické hlavne za chladného počasia alebo počas dažďa bude mať za 10 minút totálne mokré nohy. Rovnako to platí pre jazdcov supermotardu, ktorí by nepodbité čižmy nechali zodraté na prvej trati.

Rukavice

Chránia ruky pred slnkom, vetrom, mrazom. Rukavice zabraňujú zošmyknutia rúk z riadidiel a pomáhajú v prípade potenia dlaní. Robustné vystužené rukavice vám pri zrážke mnohokrát zachránia dlane. Rukavice vyrobené pre motocyklistov sú špeciálne tvarované aby poskytovali dostatok pohybu a jazdca neobmedzovali pri riadení. Základ tvoria kožené rukavice, ktoré sa prispôsobia vašim rukám, majú nárazové zóny a vydržia na asfalte dlhšie ako vaša koža.

Niektoré rukavice (prevažne superšportové) majú zošitý prstenník a malíček, ktorý sa zvykne pri páde poraniť, zlomiť, alebo dokonca utrhnúť. Superšportové rukavice sú vyhotovené z veľmi jemnej, no zároveň pevnej kože. Používajú karbónové chrániče a dôraz je kladený na čo najlepší cit, komfort a bezpečnosť. Turistické rukavice sú väčšinou hrubšie, sú kombinované s textilom, poprípade majú aj podšívku a sú vhodné aj do chladnejšieho počasia. Rukavice si kupujte kvalitné a ideálne je mať jedny v kufri v zálohe.

Bunda, nohavice a kombinézy

Kvalitné jazdecké oblečenie poskytuje komfort vo všetkých podmienkach a pomáha vám, aby ste neboli rušený nepriaznivými prírodnými účinkami. Kvalitné jazdecké oblečenie minimalizuje poranenia pri zrážke. Jazdecké oblečenie je navrhnuté tak, aby poskytovalo čo najviac pohodlia v jazdeckej pozícii. Má predĺžené rukávy a nohavice a pozdĺž ramien je plnšie. Obsahuje certifikované chrániče a vo vyšších modeloch dokonca pamäťovú penu. Najlepší výber materiálu je koža, pretože je trvanlivá, odolná voči vetru a najlepšie chráni pred zraneniami.

Ďalšie syntetické materiály sú tiež vhodná voľba a tu si treba dať pozor. Kvalitnú textilnú bundu kúpite za cenu koženej. Veľmi dôležitá je veľkosť. Preto jej pri výbere venujte najväčšiu pozornosť. Voľné (veľké) oblečenie je nielen nepohodlné, pretože na vás veje, ale v prípade pádu chrániče nemusia byť na správnom mieste a oblečenie vám neposkytne potrebnú ochranu. Počas jazdy v zime sa chráňte pred podchladením, ktoré spôsobuje stratu koncentrácie, spomalené reakcie, ochabenie svalstva. Odporúča sa bunda odolná voči vetru a pod ňou vrstvy termo oblečenia, ktoré izoluje teplotu. Odporúčajú sa svetlé farby alebo reflexné pomôcky pre vašu lepšiu viditeľnosť. Pokiaľ jazdíte celý v čiernom a na čiernom motocykli, ste nebezpečný pre seba aj ostatných účastníkov premávky. Sú úseky ciest a časové pásma, kedy si vás ostatní nemusia všimnúť. Ak sa zotmie, odporúčame reflexnú vestu.

Spoločnosť SuperDRIVE, s.r.o. je lídrom v poskytovaní komplexného tréningového programu a doplnkového vzdelávania pre vodičov na Slovensku. Vo filozofii SuperDRIVE je na prvom mieste bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Doplnkovým vzdelávaním – tzv. „školou šmyku“ učíme vodičov špeciálnym jazdeckým zručnostiam. Divízia SuperDRIVE Moto sa venuje profesionálnemu vzdelávaniu jazdcov (Motoškola) od základov až po školu superšportu. Spoločnosť Honda Slovensko je hlavným partnerom SuperDRIVE Moto pre sezónu 2010. Spolu robíme viac pre vašu bezpečnosť!

Pridané: 02.06.2010 Autor: kizuna  Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »