Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 928 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Naživo: Africa Twin Tunisia Adventure:

» Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - 19.11.2017 08:22:

Dobré ránko, po fajnych raňajkách vyrážame na juh. Za sebou uz necháme mokré a studené kopce Atlasu a dostaneme sa dnes k soľným jazeram, datľovým palmám a oázam.

Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure
Dobré ráno z Thelepte, smerujeme na Romelovu cestu a na juh k Sahare - Naživo: Na Afrikách do Afriky - Africa Twin Tunisia Adventure

» Sleduj NAŽIVO
MOTOQUAD www.foxracing.sk DS auto Sumoto Brno Indian - www.klasikmoto.sk VR46 - motosvet.sk choppermania.sk

Anketa:

Tvoja prvá motorka bola:

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (21 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač

Bezpečnosť jazdy na motocykli - 1. časť Mali by ste jazdiť na motorke?

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 15.03.2010 Autor: kizuna
Čitatelia: 46818 [Technika - Dobré Rady]

Motoride.sk pre vás exkluzívne v spolupráci so SuperDRIVE Moto pripravil seriál článkov o bezpečnom jazdení na motocykli. Každý týždeň sa môžete tešiť na zaujímavé informácie z tejto sekcie, ktorú pre vás píše inštruktor motoškoly Matúš Podstrelenec.

Mali by ste jazdiť na motorke?

Jazda na motorke patrí nesporne k jedinečným zážitkom, ktoré sa nedajú porovnávať so žiadnym iným športom. Áno, automobily majú svoje čaro, ale skúste si po rokoch jazdenia v aute kúpiť motocykel a objavíte čo ste nezažili! Okrem zábavy či „pracovného ventilu” však táto činnosť nesie aj svoje riziká, ktoré si za úžasné pocity z jazdy často krát berú privysokú daň. Pokiaľ ešte nemáte s jazdou žiadne zručnosti a nie ste príliš vo svojej koži ani počas jazdy v aute, môže to samozrejme vnášať pochybnosti o vašom budúcom zámere jazdiť na motorke. Treba si uvedomiť množstvo nebezpečných situácii na ceste, ktoré čakajú aj na Vás. Možno prvý pád a to, že pri ňom neovplyvníte smer ani jeho rýchlosť. Alebo vás v premávke vodiči prehliadnu a vy sa následkom pádu zraníte. Motocykel totiž nemá žiadne deformačné zóny ako auto, navyše neostáva toľko „času” na jeho kontrolu počas šmyku, tak ako pri aute.

V tomto seriáli článkov si skúsime povedať čo všetko je možné spraviť a čo všetko je potrebné vedieť a natrénovať, aby ste tieto situácie boli schopní zvládnuť. SuperDRIVE* Vám pomôže zvládnuť v prvom rade bezpečnosť jazdy. Pokúsime sa o to, aby naše informácie boli inšpiráciou pri vašej jazde na dvoch kolesách na ktorej sme tak závislí. Množstvo informácii sa Vám bude zdať samozrejmých a známych, čo je dobré a navyše to svedčí o Vašom podvedomom zvládnutí rizík. Túto „prevenciu” vždy nájdete na motoride v sekcii Bezpečnosť, ktorú spravujeme. Snažíme sa robiť viac pre vašu bezpečnosť!

S jazdením na motocykli je to ako pri niektorých profesiách. Niektorí potenciálni pracovníci nemajú také pracovné predpoklady pre daný druh činností, ktoré by mali vykonávať. Napríklad práca vo výškach a s tou spojená schopnosť vnímania priestoru, perspektívy a reality. Niekto je schopný umývať okná na výškových budovách a iní si kupujú byt do prvého poschodia lebo druhé je už privysoko. Každý si vie triezvo zvážiť svoje možnosti, s ktorými sa niekedy hoci len neradi nestotožňujeme.

Zváženie schopností a možností. To by mala byť prvá vec pred rozhodnutím sa pre prvý motocykel. Treba si zvážiť vlastné schopnosti, rýchlosti reakcií a vyhodnocovania situácií v cestnej premávke, ale aj vnútorné pochopenie koncepcie rizík. V krízovej situácii rozhodujú sekundy. Odborníci potvrdzujú, že motocykel nie je pre každého. A preto ak sa z Vás má stať jazdec, sú isté otázky, ktoré by ste si mali objektívne zodpovedať. Všetci sme iní a každý z nás je jedinečný. Inak jazdí motorkár keď má 18 rokov a inak keď má 35 a nie je to len o technických možnostiach či skúsenostiach. Často krát za nás rozhodujú fyzické možnosti či duševné rozpoloženie, ktoré by sme mali pred kúpou motocykla zvážiť. Poďme si teda niektoré z týchto otázok zodpovedať.

1. Myslí si o vás okolie, že pri jazde autom na ceste príliš riskujete?

Jazdíte arogantne, agresívne alebo sa necháte ľahko vyprovokovať? Dá sa váš štýl definovať aj ako predbiehanie s minimálnou vzdialenosťou pri míňaní vozidiel, tlačenie sa príliš blízko, preraďovanie bez signalizácie smerovým svetlom, tzv. korčuľovanie, telefonovanie počas jazdy a gestikulácia smrti na ostatných vodičov? Myslím, že v takomto prípade motocykel nebude to pravé pre Vás. A skúste si niečo kúpiť tu: http://www.boxovacipytle.eu/

Totiž motocykel nie je len dopravný prostriedok na presun z bodu A do B. Mnohým z nás spôsobuje radosť, ale niektorých môže priviesť k osobnej katastrofe. Myslieť si, že nehody sú len otázkou náhody je postoj s ktorým sa môžete dostať do problémov.

2. Viete jazdiť na bicykli?

Asi samozrejmosť. Je však nevyhnutným predpokladom pre samotnú jazdu a pochopenie rovnováhy v konfrontácii s prvými pádmi z bicykla ešte v detstve. Kto nikdy nesedel na bicykli, ťažko z rozprávania pochopí jazdu po zadnom kolese, brzdenie z kopca, prenos váhy pri jazde lesom a pod. Jazdiť na bicykli je ako jazda na motocykli, teda fyzická aktivita, ktorá začína rovnováhou a koordináciou pohybov. A keď už hovoríme o koordinácii...

3. Ako vediete auto s manuálnou prevodovkou?

Pýtam sa skôr na to, ako to vnútorne cítite, aká je vaša sústredenosť na pohyb páky a akú mieru pozornosti si tento úkon u vás vyžaduje. Nie je nevyhnutné mať úplne synchrónne pohyby, ale pokiaľ ste v „manuále” dobrí, naučíte sa jazdiť o niečo jednoduchšie a to od radenia po počítanie rýchlostí. Ak manuál nenávidíte a menili Vám už tretiu prevodovku v aute, nič sa nedeje. Na trhu je napríklad stroj HONDA DN01, ktorá ma automatickú prevodovku alebo siahnite po silnom skútri. Skútre majú vo všeobecnosti automatickú prevodovku a kúpiť sa dajú od jednoduchších modelov s motorom o veľkosti 50 kubických centimetrov (cc) až po 650cc modely. Takže žiadna hanba, štartujte vždy prvý z križovatky!

4. Čo váš zrak? Vidíte dobre?

Motorka si vyžaduje osobitne percepčné zručnosti, ktoré sa spoliehajú na dobré videnie. Mali ste v poslednej dobe vyšetrenie očí? Máte tendenciu vidieť veci, ktoré sú oveľa vyššie ako u iných ľudí, ktorých poznáte? Hlavne ak sa obzriete do minulosti. Schopnosť vidieť a včas vidieť je dôležitá pre bezpečnú jazdu rovnako ako kontrast, farby či ostrosť videnia. A čo tento obrázok, zdajú sa vám čiary paralelné alebo sa zužujú?

Ale o tom až v v ďalšej kapitole s názvom „Vidieť neznamená veriť!”, ktorú čoskoro nájdete v našej rubrike Bezpečnosť.

5. Ste technicky zruční?

Dnešné motocykle sú v podstate veľmi spoľahlivé stroje, ale musíte byť schopní skontrolovať váš stroj pred jazdou. Pokiaľ sa niečo stane mali by ste byť schopní opísať priebeh problému vášmu mechanikovi. Počúvajte svoj stroj. Rovnako musíte zvládnuť drobnú údržbu od kontroly reťaze a jej mazanie, po čistenie stroja, kontrolu tlaku a stavu pneumatík, stavu oleja a počas dlhších trás aj oveľa viac. Nemusíte byť majster mechanik, ale je dobré vedieť napnúť reťaz či dobiť baterku. Úplné základy. Väčšinou je všetko, čo jazdec potrebuje vedieť uvedené v príručke k motocyklu. Ak ste nikdy nečítali návod na obsluhu k vášmu vozidlu, môže to byť pre Vás znamením, že až takú pozornosť dôležitým veciam nevenujete.

6. Myslíte na vlastné bezpečie?

Ak v bežnom živote riešite vašu bezpečnosť od poistenia po zabezpečenie svojho majetku či domu, ak si vážite veci alebo ak je pre Vás samozrejmé, že po požití alkoholu sa nejazdí na vozidle ani „okolo domu”, sú vaše princípy ohľadom bezpečnosti na pravom mieste. Sami si to neuvedomujeme, ale v našom podvedomí reagujeme na okolité výzvy, ktoré musia byť kompatibilné s našim myslením. Ak nie ste stotožnení s tým, že na ceste sa musíte správať slušne a s ohľadom na bezpečnosť druhých, riskujete! Jazdci môžu kontrolovať svoju bezpečnosť v rôznych situáciách len ak je bezpečnosť ich prioritou. Milióny motocyklistov najazdia milióny kilometrov bez nehody hlavne preto, že bezpečnosť berú vážne. Vaše prežitie sa dá posunúť na maximum napríklad absolvovaním kurzu defenzívnej jazdy v profesionálnej motoškole, ktorá by mala byť nadstavbou vašej jazdy na dvoch kolesách.

7. Ste zodpovední pri používaní vozidiel a strojov?

Mimo dvoch kolies môžeme použiť ako príklad zaobchádzanie s motorovou pílou, kosačkou alebo elektrickými zariadeniami. Používate pri práci ochranné prvky úplne automaticky? Pri motocykli sa zabudnutie ochranných pomôcok nevypláca. Korytnačka s kombinézou na vešiaku bude nepríjemným doplnkom každej izby, ktorá sa stane domácim lazaretom. Liečba odrenín, zlomenín alebo prvá ľahká skúsenosť naučia čo patrí k „povinnej výbave”. Úspešní jazdci vedia, že bezpečnosť nie je otázka šťastia, ale vec automatických a samozrejmých rozhodnutí. Tenisky, tričko a krátke nohavice na motocykel nepatria.

8. Ste schopní pozornosti a koncentrácie?

Nepozornosť je hlavnou príčinou nehôd. Dnešné motocykle si vyžadujú osobitnú pozornosť a totálnu koncentráciu. Za sekundu sa môže všetko okolo Vás zmeniť o 360 stupňov. Motorka nie je miesto na snívanie. Častokrát sa stáva že jazdec prebrzdí, čo má za následok pád cez predné koleso alebo je zaskočený autom či kamiónom, ktorý nevidel. Častou príčinou je príliš ostrá jazda v teréne ktorý jazdec nepozná a odrazu zúžená cesta či zákruta. Treba si uvedomiť ako dlho Vám nerobí problém udržať pozornosť a koncentráciu.

9. Zvládnete váš motocykel v prípade krízovej situácie?

Jazdci často nemajú potrebné vedomosti na to, aby sa mohli vyhnúť kolízii. Majú síce bohatú prax, za sebou aj 50 000 kilometrov, ale ich tréning v krízovej situácii sa dá zrátať na desiatich metroch. To je veľký nepomer. Definícia je jasná! Krízová situácia nastane rýchlo ako blesk a rovnako rýchlo zmizne. Máte tak 1-2 sekundy v živote ovplyvniť ako dopadne, prípadne len zmierniť jej následky. Vy ale nezareagujete! Na motorke majú tieto typy zručností rozhodujúce slovo v diskusiách o bezpečnosti. Pádom sa jazdec nenaučí nič! Preto treba investovať do kurzov motoškoly, kde sa Vám inštruktor povenuje a „krízovky” s vami nacvičí. Je to investícia do Vás! Len tak zistíte, ako sa Váš motocykel s ABS správa v šmyku, aké to je na iných pneumatikách či na klzkom povrchu. Znalosti získané v motoškole vás posunú na novú uroveň.

10. Ste ochotní investovať trochu času a naučiť sa správne jazdiť?

Vaša najlepšia „prvá jazda“ začína už v autoškole. Trvajte na tom, že absolvujete každú povinnú jazdu. Ak si nie ste jazdou istý, rozšírte svoje vedomosti o nadstavbový kurz v profesionálnej motoškole, ktorá sa venuje výchove jazdcov. Mimo jazdeckých zručností sa môžete zoznámiť so zákonmi bezpečnej prevádzky. Všetko čo sa naučíte vám pomôže lepšie pochopiť dynamiku jazdy a zistiť nielen limity vášho stroja, ale aj vaše limity. Navyše spoznáte nových priateľov s ktorými si vymeníte skúsenosti a naplánujete nové výjazdy.


Spoločnosť SuperDRIVE, s.r.o. je lídrom v poskytovaní komplexného tréningového programu a doplnkového vzdelávania pre vodičov na Slovensku. Vo filozofii SuperDRIVE je na prvom mieste bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Doplnkovým vzdelávaním – tzv. „školou šmyku“ učíme vodičov špeciálnym jazdeckým zručnostiam. Divízia SuperDRIVE Moto sa venuje profesionálnemu vzdelávaniu jazdcov (Motoškola) od základov až po školu superšportu. Spoločnosť Honda Slovensko je hlavným partnerom SuperDRIVE Moto pre sezónu 2010. Spolu robíme viac pre vašu bezpečnosť!

Pridané: 15.03.2010 Autor: kizuna pošli na vybrali.sme.sk

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (21 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač
Motoshop Žubor.sk zazimovanie STYX - u nás nájdete všetko

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal: Toman
Aký je rozdiel mezi práčkami vyrobenými v rokoch 1987, 2007 a 2017?

Žiadny, vsetkým končí životnost v roku 2019.

Ďalšie vtipy »