Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2838 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28558
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17008)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11550)
Hodnotenie: (15 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako sme jazdili Erzberg Rodeo - Iron Road Prolog na XL mastodontoch 2/2

 Zdieľať

Pridané: 09.09.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17634 [Šport - Enduro]

Druhá jazda - Awia na BMW R 1150 GS:

Moja druhá jazda od začiatku nebola istá, pravá ruka ma bolí, mám narazený pravý palec a na stisk medzi palcom a ukazovákom by som neudržal hádam ani hárok papiera. Doobeda sa idem previesť po kempe a okolí, beriem si potom dokonca sprievodcu a robím aj nejaké fotky z trate. Jazdiť sa dá, a tak som rozhodnutý to nevzdať, aj keď mi je jasné, že o zlepšení času z včerajšej jazdy si môžem nechať iba snívať.

Video: Celá druhá jazda - Awia na BMW R 1150 GS:

Nakoniec to dopadlo dobre, čas horší, ale bol som rád, že som to nevzdal a zabojoval. Na trati boli oveľa horšie podmienky, predsa len po nej prešlo viac ako 2500 motoriek! A keďže už bolo sucho, neskutočne sa prášilo. Vždy som si nechal odstup tak 300 m od jazdca predo mnou a hneď nato ma dobehol ďalší.

 Awia
Awia

Jano Maukš - jasterica:

Môj druhý Erzberg:

Je utorok večer 2. 6. 2010. Motorky po MECH-u sú vyčistené a znovu naložené na príves. Akurát brzdové obloženia na moju Katarínu som stihol vymeniť len vzadu. Po MECH-u mi zostali vpredu aj vzadu len plechy. Predok vymeníme už na mieste.

Streda 3. 6., 6.30 hod., už stojíme v rade pod Erzbergom. O 7.00 hod. otvárajú kemp a my sme asi 50. auto.

Konečne sa to pohlo a o hodinu už gurtňami páskujeme miesto pre našu slovenskú výpravu. Je super počasie. Leje a fúka vietor, že prístrešky lietajú okolo nás. Všetko kotvíme o auto a príves. Sme zakempovaní a ja si otváram fľašu 3-ročného burbonu. Čakáme na chalanov. Večer sme komplet, ale vyhradené miesto som musel brániť vlastným telom. Je tu celkom nátresk.

 Jano a jeho burbon
Jano a jeho burbon

Štvrtok ráno absolvujeme spoločne registráciu a prebierky strojov. Stále prší a fúka, ale aspoň sa nepráši. Konečne piatok. Štartovné čísla máme rozhádzané, a tak sa na štart chystáme individuálne. Chaos na štarte nám však umožnil s Harom štart po sebe.

Stojím na rampe a razom zo mňa padá nervozita. Zelená. A rvem to. Smola, prvá asi 80 cm hlboká mláka a za ňou druhá. Po hlbokej radím 2 a plný. Voda strieka a Katarínka zakašle. Stojím. Nadávam ako pohan. (Hlavne sebe, že som si nevymenil baterku.) Zosadám a kopem ako do... 6 - 7x a chytá. Predbehli ma asi 4 ľahké motorky. A tu sa to stalo. Nasratý na svoju hlúposť prvýkrát v živote som asi siahol po vypínači v hlave. Vypol a šiel. Keďže som si nevymenil predné platničky, naučil som sa brzdiť zadnou do zákruty, ale dvakrát som zákrutu prepálil. Aspoň som precvičil jedného z usporiadateľov. Stihol uskočiť.

Na výjazde do poslednej dlhej rovinky dobieham ľahkého, čo ma strelil na začiatku. Bol som na seba hrdý a rozhodnutý mu to naložiť. Pri výjazde do zákruty som mu už dýchal na chrbát. Zasypal ma spŕškou skál, ale nepomohlo mu to. Tri, 4,5, plný a už žral prach. Mám rýchlosť, že na miernej vlne v strede rovinky letím vzduchom.

 Jasterica
Jasterica

V cieli mi Haro vraví: máš rozbité svetlo. Ja mu na to, že viem. Haro: ale to druhé. Takže som bez svetiel. Bol som spokojný s jazdou a nakoniec aj s časom. V sobotu som v druhej jazde už dával pozor a mláky v dolnej časti už prešiel v pohode. Keďže som štartoval znova za Harom, mal som motiváciu. Za technickým úsekom pod výjazdom som zbadal Harov chrbát. Potiahol som za plyn. A tak sme si dali zvyšok kopca malé súkromné preteky. V sobotu sa už strašne prášilo a Haro mi dal toho prachu nažrať statočne. Mal som niekoľko pokusov podísť ho v zákrute, ale vždy mal rýchlejší výjazd. Takto bok po boku sme obaja vyškerení doleteli do cieľa. Táto jazda bola naj-super.

Zvyšok už bola rutina. Dobrá partia, grilovačka, dobré vínko a cesta domov.

Peter Haršáni - Peter Haršáni - Haro

Sobota

V noci tlak vystúpal až k modrej oblohe, prekvapiacej ráno všetkých. Ako býva dobrým zvykom, aj najhoršiu udalosť minulosti opisujeme ako staré zlaté časy a okolo poludnia banujeme za dažďom a chladom. Príčinou sú mračná prachu a rozhorúčená železná baňa. Ideme z tepla zdochnúť.

Tesne popoludní si idem odbiť druhú jazdu Prológu. Som s Janom Maukšom v skupine Talianov. Je to napriek ich nekonečnej drzosti výhoda, lebo všetci sú krpatí a tak máme rozhľad. Po štarte v mlákach takmer utopím motorku. Dno sa neustálym hrabaním prehĺbilo a z vody trčia iba riadítka LC8. Motorka však vybehne von a dolnú časť trate dávam na prestavenom podvozku asi o pol minúty rýchlejšie ako včera. V hornej vypaľovačke dobiehajú jazdci predo mnou nejakého slimáka, s Janom sa zaradíme do oblakov prachu za nich a poslepiačky sa sunieme nahor. Trošku sa navzájom ponaháňame ale strácame väčšinu náskoku. Nevadí.

 Haro
Haro

Dolu sa dozvedáme, že továrenskí pretekári po takto nevydarenej jazde často nastupujú s tichým súhlasom organizátorov do ďalšej, nenápadne v inom drese a prilbe aby si vylepšili pozíciu na štarte do Hare Scramble. Teraz nám zapaľuje, prečo pred nami štartovalo číslo okolo 100 a my máme nad 1000. Zrejme v tomto oranžovom KTM-komunizme na rakúsky spôsob sú si všetci driveri rovní, ale niektorí ešte rovnejší!!!

Pred večerom stíhame výjazd baňou okolo najťažších miest preteku a hore v cieli čakáme na Red Bull Motorclash – symbolické preteky Kimiho Raikkonena na WRC Citroene a Taddyho Blazušiaka na KTM520. Najprv tréningová jazda, potom naostro. Obaja idú ako šialení, v tréningu Taddy prevalí ráf a zničí zadnú brzdu. V preteku nakoniec vyhráva Kimi.

Ponáhľame sa dolu na Freestyle MX Party, aby sme stihli len prvé štyri prezentačné skoky. Ten piaty je mierne krátky, freestyler dopadá na hranu doskoku a odtiaľ priamo do medzery medzi nafukovacie matrace. Smola. Zlámaného chlapíka odvezú a show sa končí skôr ako vlastne začala. Účinkujúci si môžu vydýchnuť, majú istotu že sa dožijú nasledujúceho rána.

V noci vypukne v bani šialenstvo, všetky národy sveta svorne slopú, hádžu delobuchy a všemožne inak nedajú spať pretekárom štartujúcim zajtra na šialenú trať. Mnohým vypadávajú z tváre nedávno zjedené klobásky a kempom sa preháňajú nahatí motorkári, rôzne dvojkolesové kreácie a osoby v nápaditých kostýmoch. Také panoptikum jednostopej komunity. Aj my zapíjame „žiaľ“ z nie najlepšieho výsledku a tešíme sa z okolitého zábavného ruchu.

Nedeľa

Najdôležitejšie je ráno zabezpečiť dobrého sprievodcu v tlačovom stredisku. Ta sa darí a od 11:00 sledujeme jazdcov zoradených podľa časov z kvalifikácie na dne bane. Hodinu stoja v horúčave a hromadný štart je pre nich vykúpením. Pre nás fantastickým divadlom. 50 jazdcov prvého radu sa pohýna za ohlušujúceho rachotu na pravé poludnie a masaker začína. V strese si každý snaží vydobiť čo najlepšiu pozíciu. Niet sa čo čudovať: výjazdy majú určitú priepustnosť a zakrátko po štarte vznikajú v kritických miestach zápchy sprevádzané nadávkami, kolíziami a predbiehaním v radoch.

So sprievodcom sa postupne posúvame k jednotlivým výživným miestam preteku (je dobre byť novinárom), sledujeme zápolenie v priamom prenose. Notoricky známe miesta ako Badewanne, Devil´s Kitchen, Carl´s Dinner či Roof naživo spôsobujú pád sánok divákov. Najlepší idú úžasne a prekonávajú trialové nástrahy v kantráčovom tempe.

Zakrátko z eufórie vytriezvieme. Sledujeme na esovitom strmom výjazde s balvanmi a suťou Dougie Lampkina ako sa namáhavo sám prebíja traťou. Je to v zóne No Help, čiže bez cudzej pomoci. Onedlho z lesa po kameňoch doskacká Taddy. Dvaja panáčikovia v oranžovom ihneď ožijú. Jeden ukazuje prstom a naviguje hlasom kadiaľ presne má „pretrialovať“, druhý je prvého pomocník plus nosí vodu a energetické kraviny.

Je bežné, že na počiatočných nekonečných dlhých výjazdoch číhajú zástupy divákov s lanami a jednoducho pretekárov padnuvších tesne pred vrcholom vyťahujú. Berú to ako nezištnú účasť na svetovom podujatí. Hlboko v útrobách bane bez prístupu davov je obraz pokrivenejší. Často vidieť trápiaceho sa vyčerpaného jazdca ako sám zdolá kamenistý žľab, zatiaľ čo vedľa neho kráča v sprievode iný jazdec bez prilby s minerálkou v ruke. Na motorke sedí niekto z pomocného tímu a je ťahaný zostakom partie na lane. Po „zdolaní“ prekážky nasadne a odíde a pomocníci ho skratkou nasledujú k inému problému. Chlapíkovi na ček-pointe je to jedno, odpípne čítačkou čip a ide sa. Ako sa pomocníci vedia orientovať na trati s neznámym priebehom sa nepýtajte. Napriek tomu sledujeme krásny jazdecký koncert účastníkov, česť a sláva tým poctivým.

 Haro
Haro

Ku koncu štvorhodinového limitu pribúda kolabujúcich vodičov aj divákov. Nakoniec sa do cieľa dostáva iba 15 jazdcov a môžu si pripísať k menu „nesmrteľný“. Iba tak sa dá hodnotiť ich výkon. Taddy prvenstvo obhájil, za ním dofrčal Lettenbicher na predotovanom BMW a Lampkin na stroji Beta. Dva štvortakty v prevahe dvojtaktov.

Staviteľ trate sa netají úmyslom postaviť takú, aby do cieľa prišiel iba jeden účastník. Mám blbý dojem, že to už dávno splnil. Stačilo by zakázať vopred dohodnutú pomoc. Verím že na čele výsledkovej listiny sa umiestnili najlepší, ale za nižšie umiestnených by som vzhľadom k videnému ruku do ohňa nedal. Najnáročnejší pretek nesklamal traťou, jazdeckým umením a kondíciou. Práve naopak. Ale bohužiaľ nás utvrdil v tom, že vrcholový šport je hlavne o prachoch a tie, ako vieme, nie sú o morálke.

Výsledky 2. deň - Kategória TwinZylinder:

Tak aj po druhej jazde sme úspešne v cieli. Janči s Harom si zlepšili svoje časy. Hajnej nemal defekt a tak jasne ukázal čo dokáže jeho upravená Afrika (popracoval hlavne na podvozku) v jeho rukách a zajazdil tak najlepší čas z našej skupinky. Dobre si polepšil aj Lukáš. Ja som zajazdil horší čas kvôli zranenie ale došiel som. Eugen s Ervínom do druhej jazdy nenastúpili.

PozJazdecKr:Št.č.MotorkaČas Team
1 Hannes Stenitzer AUT 603 KTM 950 Enduro 00:12:59,277 euromotors graz
2 Dino Favaro ITA 1149 Aprilia RXV 550 00:13:00,742 Grand Prix Vicenza
3 Christian Windhager AUT 118 KTM 950 00:13:13,783  
...
12 Jiří Heiník CZE 1276 KTM 950 00:15:09,759 RACETOOL Racing Team
...
24 Jiri Cernik CZE 411 Honda XRV 750 AfricaTwin 00:15:39,804 AT Racing Team
...
X* Ján Mauks SVK 1086 KTM 640 00:16:58,146 Motoride team
...
47 Lukas Velart CZE 190 Honda XRV 750 AfricaTwin 00:17:06,54 AT Racing Team
...
52 Peter Harsáni SVK 1002 KTM 950 Adventure 00:17:17,044 Motoride team
...
65 Tomás Hajduch SVK 1327 BMW GS 1150 00:18:47,443 Motoride team
...
102 Ervin Vidriczko SVK 1218 Honda XRV 750 Africa Twin DNS  
X*Eugen Focko SVK 1523 Yamaha XT 660R DNS  

* Do tabuľky som zaradil aj dvoch slovenských jazdcov na jednovalcoch, ktorú sú inak vedení v kategórii Single Competiton spolu so všetkými ostrými mašinami.

Celkové výsledky

Celkové výsledky sa vytvoria z dvoch jázd tak, že sa každému jazdcovi zaráta najlepší dosiahnutý čas. Celkovo bolo prihlásených 107 jazdcov v kategórii TwinCylynder.

PozJazdecKr:Št.č.MotorkaČas Team
1 Hannes Stenitzer AUT 603 KTM 950 Enduro 00:12:59,277 euromotors graz
2 Dino Favaro ITA 1149 Aprilia RXV 550 00:13:00,742 Grand Prix Vicenza
3 Christian Windhager AUT 118 KTM 950 00:13:13,783  
...
11 Jiří Heiník CZE 1276 KTM 950 00:14:47,835 RACETOOL Racing Team
...
28 Jiri Cernik CZE 411 Honda XRV 750 AfricaTwin 00:15:39,804 AT Racing Team
...
X* Ján Mauks SVK 1086 KTM 640 00:16:58,146 Motoride team
...
60 Lukas Velart CZE 190 Honda XRV 750 AfricaTwin 00:17:06,54 AT Racing Team
...
64 Peter Harsáni SVK 1002 KTM 950 Adventure 00:17:17,044 Motoride team
...
70 Tomás Hajduch SVK 1327 BMW GS 1150 00:17:52,756 Motoride team
...
90 Ervin Vidriczko SVK 1218 Honda XRV 750 Africa Twin 00:21:31,776  
X*Eugen Focko SVK 1523 Yamaha XT 660R 00:21:43,116  

Oficiálna výsledková listina: Erzb-2010-TwinZylinder.pdf

Záver:

Erzberg Rodeo je neuveriteľná akcia, ktorá chytí za srdce každého enduráka. Zíde sa tu neskutočne množstvo ľudí a atmosféra má blízko k motorkárskym zrazom. Zajazdiť si na trati ked jazdia tí najlepší enduráci sveta je zážitkom, samozrejme mám teraz na mysli len trať prológu, ktorá sa dá zvládnuť naozaj aj na veľkých endurách.

 Awia
Awia

My sme si užili tú správnu atmosféru, dni plné jazdenia, večer grilovačky, suprové víknko ktorým nás hostil Haro a nekonečný enduro pokec. V nedeľu sme sledovali Hare Scramble a dostali sa sa vďaka nášmu sprievodcovi do tých najskrytejších zákutí trate.

Ak máš čo to v teréne najazdené a ak ti nevadí ťahať poriadne na šotolinových rovinkách za plyn, tak si to môžeš vyskúšať aj ty. Dobrý čas sa tu robí hlavne dobrým brzdením a prejazdom zákrut. Na rovinkách sú si motorky rovné, alebo dokonca veľké endurá môžu mať trochu navrh. Štartovné do prológu ťa vyjde na 80 EUR, zážitok na nezaplatenie...

Text: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Haršáni - Haro a jasterica
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, majkyke (na quade ho vozil Rolo), Peter Haršáni - Haro, cervotoc

Redaktori motoride.sk jazdia v enduro oblečení Acerbis. Ochranu hlavy zabezpečujú prilby Suomy. Zábery do videa boli natočené kamerou GoPro Hero Wide HD.


<

Pridané: 09.09.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (15 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: