Anketa:
Kúsok Rumunska 2010
ZdieľaťPridané: 08.10.2010 Autor: minsk
[Mototuristika - Európa - Výlet]
Deň vhodný na povedanie „áno“ a to sme aj zažili počas nášho výjazdu dňa 28.8.2010 v Rumunsku, keď sme videli veľa krásnych a navyše aj bohatých neviest a svadieb (škoda, že sme to nestihli odfotiť).
Úvod ako každý, chuť na výlet, vybraný smer aj trasa (inšpirovaný akciou Motoride Tokaj 2010), otázka už len s kým? V mojom prípade je to moja milovaná manželka (aj ľadvinka) a k tomu ešte aj 6.výročie spoločného žitia (dátum nášho sobášu 28.8.2004).
Takže ráno aj napriek tomu, že prší z miesta odchodu Trebišov, sme nakoniec vyrazili bez nepremokov na prechod Veľký Kamenec- Pácin-HU. Potom už smer Kisvárda už je len oblačno, Vásárosnamény to už obliekame nepremok lebo opäť kropí, ale len 10 km.
![]() |
obliekanie nepremokov |
To už bol len kúsok do Satu Mare odkiaľ naberáme smer Baia Mare a Sighetu Marmatiei, no je potrebné prejsť cez rad zákrut do výšky 987 m, pričom tam bola pre motorkára najkrajšia značka „dvojitá zákruta“ s krásnou dodatkovou tabuľkou „20km“. Po asi 15.-tej zákrute sa ma moja „ľadvinka“ spýta: „nemôžeš ísť pomalšie?“ Odpoveď pozná asi každý (aj napriek tomu, že od polovice kopca už bola hmla) znela: „nie, kvôli tomu som tu šiel!“ Po prejdení kopca čaká obec Mara a tento vodopád.
![]() |
umelý vodopád |
Od vodopádu už ponáhľame do Sighetu Marmatiei, kde v obci Vadu Izei prenajímame izbu v penzióne Ana.
![]() |
panzión |
V miestnej reštike si dáme večeru. Ráno odchádzame pozrieť Monastier v Barsana, kde zabúdam odbočiť a tak už zatáčam na smer nejakého kostolu opraveného z fondov EU, no treba prejsť štrkovú cestu 5km tam a späť (čo je celá moja offroad vložka).
![]() |
kostol |
Potom až do obce Barsana, kde je Monastier.
![]() |
Monastrier |
![]() |
Monastrier |
Taktiež sme nevynechali Sapana Veselý cintorín.
![]() |
A najvyšší drevený kostol.
![]() |
šťastná trojica |
A to už len nasledovala cesta domov Negresti Oas, Satu Mare a tak ďalej do Trebišova.
Záver, za 60€ pre dve osoby sa dá za dva dni v Rumunsku najesť, natankovať, vyspať, zaplatiť vstupy, nakúpiť potraviny a pitie, ešte zostalo aj na darčeky a suveníry. Rumuni sú strašne ochotný pomôcť, len sme sa rozhodovali zvoliť si smer a už zastavovali pomôcť. Samotná povesť, že kradnú? Prilby sme nechávali pri moto (je pravda, že je to len kúsok Rumunska). Pre niekoho sa to zdá málo, pre iných možno veľa, no skúste si spočítať koľko Vás vyjde jeden zraz? Určite sa oplatí ísť pozrieť aj túto krajinu, ktorá je len kúsok, pričom sme spravili len 700km.
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!