Anketa:
Ceny pneumatík pôjdu od roka 2011 hore
ZdieľaťPridané: 09.12.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
[Bleskovky - Novinky]
Je zima a naše motorky spokojne odfukujú v garážach. Mali by ste sa však pozrieť na ich pneumatiky, začiatkom roka sa dá očakávať zvýšenie cien od 3% do 15%, ktoré ma na svedomí prudké zvýšenie cien kaučuku.
Za očakávaným zdražovaním pneumatík všetkých značiek a typov stojí prudké zvýšenie cien kaučuku, ktorý je jednou zo základných surovín na ich výrobu. Jeho cena rastie pre nepriaznivé klimatické podmienky v krajinách hlavných pestovateľov, ale aj pre nárast celosvetového dopytu.
![]() |
Vývoj cien kaučuku 1995 - 2010 |
![]() |
Vývoj cien kaučuku 2007 - 2010 |
Ako vidíme nárast ceny činil v maxime až 69%. Výrobcovia pneumatík zareagovali rôzne. Paradoxne sa zásoby na skladoch zmenšujú a niektoré značky už oznámili zvyšovanie cien do budúceho roka. Toto sa samozrejme netýka len pneumatík pre motocykle.
Ak teda tá tvoja motorečka potrebuje nové obutie, tak ho skús pozháňať ešte tohto roku. Môže sa ti ale stať, že svoju vyvolenú pneu už nenájdeš nikde skladom.
Zdroj: Continetal
Pridané: 09.12.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: CFMOTO trip do Číny
- Naživo: Testujeme Yamaha Ténéré 700 a 700 Rally 2025 v Maroku
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!