Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3342 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29987
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17707)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12280)
Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dovolenka Hvar, 23.8.-2.9.2003 2/3

 Zdieľať

Pridané: 05.09.2003 Autor: manana
[Mototuristika - Európa - Cestopis]

Ráno sa bez budíka budím o 5:25, chcem byť čím skôr na Chorvátskej pobrežnej magistrále, to znamená smer Rijeka, opäť cez Slovinsko. Mám však problém vymotať sa z Terstu, chcem ísť menej frekventovaným hraničným prechodom, a značenie tam robili asi nejakí taliani, či čo. Keď sa mi to konečne podarí a dorazím do dedinky, kde podľa mojej mapy (z r. 2002!!!) má byť hraničný prechod, čaká ma len tabuľa slepá ulica. Nemožem tomu uveriť a tak stracám čas obchádzaním po zaspatej talianskej dedinke. Po "diskusii" s talianskou tetou, ktorú jedinú som objavil (venčila psa), a ktorá ovládala jediný svetový jazyk- taliančinu, to vzdávam a idem hľadať daľší prechod, ktorý spomínal aj kamarát, a ktorého meno evokuje nejaký domáci alkohol - Basovizza (čítaj Bazovica). S prehľadom ostrieľaného borca prehliadam s malou zachádzkou posledný úskok talianskych cestárov (odbočka bola z mojho smeru značená jedinou nenápadnou tabuľkou) a ocitám sa na Slovinských hraniciach. Teraz už len rýchly prejazd vnutrozemím, a som pred Rijekou. Mením eurá za kuny, a klesám opäť k moru. Čaká ma najkrajší úsek cesty.

Samozrejme mierne unavený a mierne rozčarovaný z blúdenia po Taliansku to opať pos... Pokazim. Míňam v nejakom záhadnom zasnení odbočku na Split a v domienke, že smerujem na Zadar, ocitám sa na dialnici na Zagreb, čo mi svitne až po niekoľkých minútach. Nejak sa mi poplietol Zagreb so Zadarom. Občas sa zadarí. Je mi aj trošku smiešne, nadnes už bolo toho blúdenia tak akurát dosť (prosím, nie som žiadny pako čo je prvý krát vo svete, ale toto posledné faux-pas bola len a len moja chyba, chorváti sú v tom nevinne). Zliezam teda po pár minútach pri prvom exite z diaľnice (dobrých pár minútach v 170tke,teda aj pár kilometroch úplne zlým smerom...) a dávam si enduro vložku po brutálnych miestnych komunikáciách v pobrežných horách, plných serpentín a miestami fliačkami štrku. Nejak bez zaváhania, za spolupráce s domácimi (tu som mal už len mapu z Autoroute2000) sa napájam na pobrežnú magistrálu pri Crikvenici.

 Cesta pobrežím Chorvátska
Cesta pobrežím Chorvátska
 Chorvátske pobrežie
Chorvátske pobrežie

Cesta v rýchlom slede zákrut na kvalitnom asfalte a zhruba od Sejnu v minimálnej premávke (žeby preto, že bola nedeľa?) ubieha nádherne, pre spestrenia sa chvíľu vrámci zdravého rozumu a možností mojej tety Kawy naháňame s dvojicou talianov, a po opätovnej vnútrozemskej vložke cez Benkovac, tentoraz plánovanej, sa cez Šibenik ocitám v prístave v Splite.

 Čakanie na trajekt v Splite
Čakanie na trajekt v Splite

Nalodenie na trajekt (35Kn osoba+47Kn moto), jedno vychutnané pivo, nejaké driemoty a pristávame na Hvare - v Starigrade. Odtiaľ kúsok do Jelsy, zvítanie s Jankou, a som "doma".

< >

Pridané: 05.09.2003 Autor: manana Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »