Anketa:
Východoslovenský pohár v motokrose v Širokom
ZdieľaťPridané: 29.07.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6327 [Šport - Motocross]
Prázdninový termín s nábojom šťastných čísel, 17.7.2011, bol obohatený motocrossovým korením. Na východe Slovenska sa konal posledný podnik regionálneho seriálu, Východoslovenský Pohár v motokrose.
Krajšiu trať ako za obcou Široké sme si na rozlúčku s VSP ani priať nemohli. Už od 50tych rokov preslávil malú obec Široké práve motocross. Vyrástli tu také talenty ako sú otec a syn Katriňákovci, či Jozef Drozda. Dlhá tradícia jazdenia a premyslená organizácia dopomohli k tomu, že si jazdci aj nespočetne mnoho divákov pretek pochvaľovali.
![]() |
Skoro zrána sa pri preberaní streli jazdci countrycrossu aj motocrossu, z blízka aj z ďaleka. Mohlo sa tak stať vďaka tomu, že na Slovensku to bolo v ten víkend jediné podujatie, určené pre jazdcov na terénnych motocykloch. A nielen pre nich, pretože súčasťou VSP je túto sezónu novinka: kategória QUAD. Štvorkolky boli príjemným osviežením na úvod každého tréningu aj finálových jázd. Dá sa povedať, že pretek v Širokom bol v mnohých ohľadoch „ekumenický“. Nielenže spájal priaznivcov terénnych jednostopových motocyklov s dvojstopovými quadmi, ale dal dohromady aj medzinárodné zloženie pretekárov. Zastúpenie tu mali susedné krajiny ako Maďarsko, Ukrajina, či Poľsko.
![]() |
Cross team Široké sa tešil zo 120tich pretekárov a z množstva divákov, ktorých sem prišlo požehnane. Prilákalo ich horúce slnečné počasie, rádiová reklama, mnoho sprievodných akcií, tombola a v neposlednom rade to, že výhľad na trať z protiľahlej lúky je slovami len ťažko opísať. Pretekári si pozornosť tisícich očí užívali a podľa toho aj jazdili. Videli sme unikátne whipy na motorkách a adrenalínové jazdy štvorkolkárov. Občas viditeľnosť ale narušil prach, s ktorým hasiči takmer po každej jazde zvádzali boj.
![]() |
Podľa vyjadrenia Ivana Šipoša, jazdiaceho v MX1B, je trať v Širokom jedna z najkrajších a už tradične najlepšie pripravených v celej republike. Ako prví si ju vyskúšali 14 chlapi a jedna dáma na štvorkolkách. Triede PROFI kraľoval Matúš Dulovič, medzi Hobby quadmi vyhral Filip Fasko. Hold vzdáme aj nežnému pohlaviu, teda Dominike Janoškovej, ktorú v poslednej finálovej jazde sklamala technika. Motorka neposlúchala ani ďalšiu ženu v sedle, Mirku Závackú. V poslednej zákrute pred časomierou jej motorka zdochla a nešla nakopnúť. Pomohla si sama, vytrvalým nakopávaním, a nakoniec pretek dokončila. V jej kategórii, MX2 junior zvíťazil Juraj Popovicz.
![]() |
Marian Čarný, aj napriek organizátorskému bremenu, sadol na motocykel a pretkal v kategórii MX1. Práve v nej sa zvádzali súboje nielen o body, umiestnenie, či prestíž, ale aj o špeciálnu finančnú odmenu pre najrýchlejšieho jazdca pretekov. Marián sa medzi konkurenciou akou bol Vlado Kasala, či Patrik Gudbay držal na 6 mieste. Spomínaný Patrik z Poľska vyhral MX 1tku a odniesol si aj 100e navyše ako najrýchlejší pretekár.
![]() |
Najbližšie sa stretnú všetci priaznivci motocrossu vo Vislanke. Okrem MMSR v motocrosse sa bude pretekať aj v rámci prestížneho MACEC CUP-u. Diváci sa teda môžu tešiť na medzinárodnú účasť najmä pretekárov strednej Európy.
Text: Radka Mazáková
Foto:Marián Balint
Pridané: 29.07.2011 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!