ISSN 1336-6491 | Online: 903 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30241
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17840)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12401)
Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kúpanie v českých riekach, aneb po stopách spisovatelú 1/2

 Zdieľať

Pridané: 13.09.2011 Autor: johny50
Čitatelia: 5374 [Mototuristika - Európa - Výlet]

Sázava, Berounka, Vltava, Lužnice, Dyje, Morava

Tak som sa v stredu 29.8.2011 po "dohode" s manželokou a šéfom rozhodol, že zajtra vyrážam. Šéf mi to ešte skomplikoval poradou od 9tej do 11tej, takže ja lenivý sa baliť deň dopredu som vyrazil až o 13:00 po obede.

Cesta začínala nezáživne diaľnicou do Brna a Velkého Meziříčí, kde som zaplatil a vyzdvihol si "turistický štít". Moc mi tuším ale nepomohol, len som zostal 2300 českých ľahší. Nič ďalšie som nemal naplánované okrem návštevy raketového útvaru za Prahou kde som strávil 1,5 roka môjho mládí. Za Humpolcom kde som voľakedy Na ceste do NDR zadrel škodu 120 po opustení diaľnice cestou na Ledeč som pri náhodnom zastavení zbadal pútač na pamätník J. Foglara. Hneď som to otočil a vrátil sa 15km cez koncový off road, strmé klesanie po turistickom chodníku do tábora Sluneční zátoka . Tí skorej narodení si pamätáte Chlapcov od Bobrej rieky, či Rýchle Šípy. Tak tam som štvrtok večer plával v Sázave.

 J.Foglar
J.Foglar

Raňajky o 8mej neboli, lebo osádka večer dohodovala s nejaký čoprákom organizovanie zrazu a podľa fliaš v jedálni to bolo dosť náročné rokovanie. Z tábora som odišiel už normálnou cestou na diaľnicu, obišiel Prahu, vyronil pár slzičiek v kasárňach a vydal sa k ďaľšej rieke.

Po ceste som sa stavil v Lánoch v múzeu nášho prvého prezidenta T.G. Masaryka. Aj preto že to bol tiež v podstate Záhorák. Jeden z jeho rodičov pochádza z Kopčan. Na Berounku som narazil pri hrade Křivoklát.

 Krivoklát
Krivoklát

Do vody som sa však dostal až pri Hostinci u Rozvědčíka. Keď poznáte Smrt krásných srncú od Otu Pavla. Bolo to aj sfilmované.

 zátišie na Berounce
zátišie na Berounce

Pri Berounke som pokračoval ďalej pri hrade Točník a Žebrák k Vltave. Tak som sa dostal do kempu Velký Vír a po pivku zmočil vo Vltave - priehrada Orlík.

 Točník
Točník

 na Orlíku
na Orlíku

Sestra na túto fotku podotkla, že mám ubytovanie aj so sušákom na prádlo.

>

Pridané: 13.09.2011 Autor: johny50 Zdieľať

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »