Anketa:
Test jazdenky: Suzuki SV 650 S - modrý športovec a príležitostný turista
ZdieľaťPridané: 11.11.2011 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 25746 [Testy a predstavenia - Test]
Ťažko napísať objektívny test, keď sa vám do rúk dostane motorka v zlom stave. Preto sa v tomto článku pozrieme na samotnú mašinku a do pľacu hodím aj zopár rád na čo si dať pozor pri kúpe jazdenky.
Pekná jeseň láka do sedla motorky nejedného jazdca. Počasie je príjemné, nie len pre sado- maso motorkárov, tak prečo ho nevyužiť na test okapotovaného naháča Suzuki SV 650 S? Motorku mi požičal Vlado Seman, za čo mu veľmi pekne ďakujem, no aj tak si na jej (aj jeho) adresu vypočuť zopár nepríjemných slov.
Kiežby tých plastov bolo menej
Na prvých modeloch Suzuki SV (roky 1999 až 2002) moje oči vždy ako prvé pritiahne rám. Tá strieborná spleť lešenárskych rúrok podľa mňa vyzerá fantasticky. Rám najviac vynikne na úplne nahatej verzii N, no aj eSko má čo ukázať. Na sériovom biku vidieť aj samotný motor avšak táto mašina má akýsi kit prídavných kapôt. Nevyzerá to zle, ale prečo sa hrať na téglik od jogurtu? Predok mi pripomína kríženca ryby s mimozemšťanom, nádrž, sedadlá aj zadné plasty ladia svojimi oblými tvarmi s „okrúhlim“ rámom. Čo sa dizajnu týka má u mňa jedničku, proste sa mi páči.
A tie škrabance na boku? Žeby niekomu spadla len tak v garáži? Majiteľ sa priznal, že nie. Padol na ceste, ale v inzercii sa točí dosť strojov s podobnými (aj horšími) škrabancami a údajne padli iba zo stojanu.
Takže čo je ešte dojebabrané?
Keďže je problém motorku potlačiť v garáži z miesta na miesto, pozerám na brzdy. Zadok je O.K., predný pravý strmeň aj s platničkami môže byť. A čo ľavý? No ten nechcel z kotúča ani zísť. Brzdové platničky zrelé na výmenu, kotúč taktiež nie v najlepšej kondícii. V strmeni sa zasekol jeden piestik a tak bolo predné koleso permanentne brzdené jedným kotúčom. Ako s týmto mohol niekto jazdiť nechápem. Oprava pritom netrvala dlho. Mohla sa tak ušetriť sada brzdových platničiek.
Pozerám na stav oleja. Chúďa motorka, olej nikde. „Vlado kedy si menil olej?“ „No nikdy, ten od koho som ju kúpil menil olej tesne pred predajom.“ „A koľko si na nej nabehal.“ „Hm, tak 7000.“ „A vieš, že interval je 6000?“ Takže prišla na rad výmena oleja. Namiesto 2,3 litra oleja, von vyšiel liter aj to čierny ako atrament. Olej, filtre a ostatné kvapaliny si po kúpe jazdenky vždy vymeňte. Aj keby vás predávajúci skalopevne presviedčal, že tak spravil pred týždňom. Nie je to až taká pálka, tá istota za to stojí.
Spomenuté problémy nebolo ťažké vyriešiť. Čo ma zamrzelo viac, bol stav pneumatík. Proste boli zjazdené. Predávajúci často nastriekajú pneu nejakými gebuzinami aby vyzerali novo. Skutočnosť je ale iná. Stačí sa len lepšie pozrieť, avšak ľudia sú pri kúpe stále nedočkaví a väčšie či menšie detaily prehliadnu. Pri kúpe jazdenky je preto dobré mať pri sebe nezainteresovaného kamaráta, ktorý vás vráti do reality a poukáže na nedostatky mašiny. Ale poďme späť k eSVéčke. Kvôli tým pneumatikám bude ťažké zhodnotiť podvozok objektívne.
Konečne test
Prehupnúť sa cez sedlo vo výške 805 mm nebol žiaden problém. Vymanévrovať modrú Suzuki z garáže šlo tiež ako po masle. Motorka má parádny rejd a celými nohami na zem dosiahnu aj krpci. Delené sedadlo je totiž pri nádrži pomerne úzke. Tam som ale nesedával pretože mám radšej trochu inú masáž vajec, no ľudia menšieho vzrastu by to pri zastavení na červenú prežili. Na mieste sa SVéčko ovláda skutočne ľahko a z tohto pohľadu by to mohla byť dobrá voľba aj pre motopozitívne žienky.
Vážne sa ľahko tlačila |
Po garážových procedúrach ju idem prevetrať po okolí. Ťukám do štartéra... ticho, nič sa nedeje. Kontrolujem bočák ale veď ten je zatiahnutý! Neutrál zaradený mám, tak kde je zrada? No jo, pri štartovaní treba stlačiť spojku aj na neutrále nie len pri štartovaní so zaradenou rýchlosť.
Motor zalahodí uchu aj peňaženke
Ááááá už to vrčí. Vodou chladený motor o objeme 645 ccm, ktorého valce zvierajú uhol 90 stupňov, vie vykúzliť peknú muzičku. Susedov zbytočne nenaštve hlasným bublaním, no majiteľa nenudí zvukom štvorvalcového vysávača.
Ťahá pekne odspodu až za hranicu 10000 ot./min. Je pravdou, že pod 3000 ot./min. nemá zmysel jazdiť, tam to je týranie motora. Na bežnú jazdu mi stačilo pásmo otáčok medzi 4 a 5 tisíc. Nedialo sa tam nič zvláštne, motor si proste šiel svoje. S rýchlosťou to potom vyzeralo nasledovne. Maximálka povolená v uzavretej obci sa mi najlepšie dodržovala pri zaradenej 4ke a 3000 ot./min., mimo mestská 90tka na šestke je pri 4000 ot./min., a diaľničných 130 km/h, rovnako na šestke, motor dosahoval pri otáčkach málinko presahujúcich 5500 ot./min.
To pravé orechové sa však nachádza o čosi vyššie. Radím hore dole a ručičku otáčkomera vyháňam vysoko nad hodnotu 7000. Tam motor ťahá predsa len o poznanie viac. Nie je to nič divoké ale je to zábavné. Veď najviac koníkov (70) má eSVéčko pri deviatich tisícoch a max krúťak 61 Nm je pri 7400 ot./min. (tu sa tabuľkové údaje z rôznych zdrojov mierne rozchádzajú). Áno radšej by som bral Suzuki TL 1000 S ale toto je vhodné ako pre začiatočníkov s čistou hlavou, tak aj pre vyjazdenejších borcov, ktorí sa radi ponaháňajú, no nepotrebujú zbytočne riskovať.
Zo spotreby som bol o to viac prekvapený o čo rýchlejšie som jazdil. Priemerná spotreba pri teste mi vyšla 4.2 litra na 100 kilometrov. Nechápem, neverím kalkulačke ani počítadlu kilometrov na motorke. Pri jazde v rámci predpisov sa dala atakovať hranica spotreby 3.5 litra a pri fotení (jedna plný, dva plný) spotreba poskočila mierne nad 7 litrov.
Zopár slov o spojke a prevodovke
Spojka tak akurát. Na stláčanie stačili dva prsty. Prevodovka asi najlepšia s akou som kedy mal tú česť. Žiadne falošné neutrály, všetky rýchlosti tam skákali už pri jemnom stúpnutí na páčku. Tak mi napadá, automat na motorke musí byť asi riadna hovadina! Už toto bola nuda pri radení.
Čo čaká jazdca za rajdami
Prístrojovke dominuje otáčkomer s bielym podkladom umiestnený v strede. Na ľavo si skontrolujete rýchlosť (tachometer s čiernym podkladom) a vpravo je mix kontroliek. Medzi nimi nájdete bežné svetielka upozorňujúce na zapnuté smerovky, diaľkáč, tlak oleja, zaradený neutrál a zaujímavo fungujúci ukazateľ rezervy paliva (o ňom neskôr.)K dispozícii je aj meranie dvoch tripov, ktoré sa dajú v pohode nulovať aj za jazdy (často krát si spomeniem, že som chcel nulovať kilometre až keď idem na biku). Chýbali mi snáď už len hodinky a ukazateľ teploty motora. Na prehriatie motora upozorňuje led-ka umiestnená v ciferníku otáčkomera. Inak je všetko prehľadné, nevadilo ani slnko svietiace od chrbta.
Športový posed a príležitostný turista
Posed je relatívne pohodlný, vhodnejší skôr na športovú jazdu. Ak by som sa na tejto motorke chcel oddávať vážnejšej turistike, určite by som zdvihol riadidlá o čosi vyššie. Podľa mňa škoda, že sú v sérii umiestnené tak nízko. Bola by to hneď univerzálnejšia mašina. Pretože sedadlo je pohodlné, spolujazdec sedí taktiež na vlastnom a namontovať topcase by nemal byť problém. Na nádrž sa dá umiestniť akýkoľvek magnetický tankvak a s eSVéčkom môžete vyraziť trebárs aj do Álp.
Do nádrže som natrepal 16 litrov benzínu (po jej úplnom vyprázdnení). To pri pohodovej jazde dáva dojazd vyše 300 kilometrov (po rezervu). Trochu sa vrátim k prístrojovke. Kontrolka rezervy sa chovala na môj vkus zaujímavo. Pri zostatku približne štyroch litrov paliva začala blikať aby pri nejakých dvoch litroch začala svietiť vkuse. Neviem či to bola chyba konkrétneho stroja alebo to eSVéčka robia bežne.
Ďalšie plus pre turistiku vraví veterný štít. Na tomto stroji nie je sériový. Tento je na konci prihnutý nahor a výborne odvádza nápor vzduchu. Vôbec mi nefúkalo pod prilbu ani keď som sedel vystretý. Takže na túlanie sa po okolí či dojazd do práce ideál. Tu postačí aj úložný priestor pod zadným sedadlom. Vojde sa tam toho viac než dosť.
Správny tvar štítu spraví veľmi veľa |
Vo veľmi zimnom počasí (alebo pri nosení nevhodných rukavíc) potešia domontované vyhrievané rukoväte. Mínusom motorky aj v sériovom stave sú späťáky. Čo to v nich vidieť bolo ale nedokázal som ich nikdy nastaviť tak, aby som si nekontroloval lakte.
Takže S ako sport?
Zadok vytŕčam dozadu ako nejaký buzerant, líham si za štít a podradzujem rovno o dva stupne. Motorka pekne akceleruje do nejakých 170 km/h potom to už ide pomalšie. Maximálka bude blízko za hranicou 200 km/h. Rýchlosť teda má tak poďme zastaviť. Od bŕzd vyrobených v roku 1999 nemožno očakávať výkony dnešných radiálnych monoblockov ale sťažovať sa na nich tiež nebudem. Len tá zadná je nepoužiteľná. Buď nebrzdí alebo koleso rovno zablokuje.
Brúsiť asfalt sa proste nedalo |
No k športu na motorke patria hlavne zákruty. Ako sa v nich chová Suzuki SV 650 S však nepoviem. Môžu za to zjazdené pneumatiky o ktorých som písal vyššie. Motorka s nimi už v malom náklone tancovala ako divá. To proste nemohlo byť rámom alebo zlými tlmičmi. Predná vidla je objektívne fakt trochu mäkšia, no toto nejde na jej triko. Takže je mi ľúto, viac o tejto motorke napísať nemôžem, šlo by o skreslené bludy. Snáď sa mi do rúk niekedy dostane eSVéčko, ktoré bude mať poriadne obutie.
Názor druhého redaktora:
meno Jozef (derbiTV) Oravský:
Motorku preberám večer. Teplota varíruje okolo nuly, no ja som našťastie vyzbrojený viacerými vrstvami motooblečka. Ťuk do štartéra... nič. Starší akumulátor po 2 mesiacoch státia v chladnom prostredí vypovedal službu. Nechce sa nám ho vyberať, tak motorku roztláčame, cesta je aj tak dolu kopcom. Po pár sekundách na dvojke bez problémov naskočí. Do rúk sa mi hneď dostávajú príjemné vibrácie kultivovaného véčka. Po minútke vypínam manuálny sytič, rukoväte sú vyhriate, radím za 1, od prevodovky a reťaze nebadať žiadne markantné zvuky, či šklbnutia. Hneď si všímam na zeleno podsvietené budíky. Dvojica svetiel mi dáva dobrý obraz o situácii predo mnou. Prvé dojmy z podvozku a bŕzd sú až veľmi zlé. Neverím, že za to môže motorka.
Po malom servise a odstránení nedostatkov...
Sklamanie na seba ale nenechá dlho čakať. Som trochu znechutený ojazdenými pneumatikami, s ktorými sa nedajú zákruty prechádzať plynulo bez toho, aby som nepocítil vlnenie motorky a neochotu držať stopu. Na margo podvozku treba poznamenať, dobré zvládanie aj treťotriednych slovenských ciest. Pri jazde cez záplaty to dobre zvláda, jediné čo ma upozorňuje na zníženie rýchlosti je hrkotanie kapôt a občasné dorazy tlmičov.
Ako som spomínal po otočení plynom sa motorka pekne rozvibruje. Žiadne zbytočné natriasanie vašej zadnice. Motor a prevodovka sú úžasné. Pri jazde v kopcoch a ostrých vracákoch si vystačím s dvoma prevodovými stupňami. Motor ťahá pekne od nízkych otáčok a za veľké pozitívum považujem to, že v tomto rozsahu motorka nevibruje a neprotestuje pri otočení plynu. Dosť mi pripomína radový dvojvalec. Vypáliť z jedného, vytočiť trojku a zhurta na brzdy. Nemám proti ním žiadne výhrady no niekedy musím dupnúť aj po zadnej. Na dlhších rovinkách vytáčam motor k 10 000 otáčkam, oči hodím na tachometer, kde k môjmu údivu svieti 140km/h. Vyvýšené plexisklo maximálne spĺňa svoj účel aj pri turistickom posede. S mojou výškou (172cm) bez problémov zaujímam športový posed, lakte tlačím k nádrži. S týmito motorkami sa dokonca jazdí SV-Cup.
Motorku by som odporúčal každému, kto nepotrebuje permanentne šúchať kolená o asfalt a neprotiví sa mu ani dlhšia jazda, kde vás podrží dobrou spotrebou. Motor je vľúdny aj pre začínajúcich jazdcov. Odpustí vám kiksy.
Plusy a mínusy
kultivovaný motor, ochrana proti vetru, spotreba | nízko umiestnené riadidlá, nemožnosť objektívne zhodnotiť podvozok |
Konkurencia
Keď chceš Véčko a nemá to byť hneď liter, ostáva ti asi iba nasledujúce. Suzuki SV 650 N alebo S, Cagiva Raptor 650 (motor Suzuki) alebo nejaký malý Monster od Ducati. Viac bikov tejto kategórie, s cenovkou do 2300 €, mi nenapadá.
Záver
Motorka do voza aj do koča. Určite sa na nej dá poriadne vyblbnúť a keď treba poskytne výhody motorky, napríklad na dojazd do práce, bez toho aby zbytočne brnkala jazdcovi na nervy. Začínajúcich jazdcov neskope a pokročilým postačí. Po malých úpravách by sa z nej stal ozaj dobrý turista, ktorý zbytočne nechlastá benzín. Nežnejšie pohlavie (ale aj chlapov) poteší dobrou ovládateľnosťou na mieste. No a kúpi si ju niekto kto nemá rád vysávače, ale páči sa mu prejav Véčka.
Plusy a mínusy
super motor, dobrá ochrana proti vetru, super spotreba, univerzálnosť mašiny | trochu mäkký predný tlmič, riadidlá mohli byť o trochu vyššie |
Text: Feri Zubal - zeON, derbiTV
Foto: Feri Zubal - zeON derbiTV
Jedná sa o test jazdenky a preto sa nemusia zistené fakty o motorke zhodovať so všeobecnou mienkou o nej. Nevedno totiž ako sa k nej jej majiteľ resp. predchádzajúci majitelia chovali. Berte to prosím do úvahy ĎAKUJEM.
Redaktor Motoride.sk jazdí v oblečení Rukka.
Pridané: 11.11.2011 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
- Test jazdenky: Suzuki GSF 600N Bandit – kto na neho vypíše odmenu? - zeON
- Test inovovanej klasiky Suzuki SV 650 A 2016 - Herghott
- Test Suzuki DL 650 V-Strom – malý veľký kráľ - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora