Anketa:
Dakar 2013 - Trasa zhora nadol
ZdieľaťPridané: 21.03.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 6728 [Šport - Rally]
Trasa Dakaru 2013 bola práve predstavená a prináša viacero zmien. Štartuje sa 5. januára 2013 v Peruánskej Lime.
Seriál článkov - Dakar 2013:
| Seriál článkov: Dakar 2013 | Nasledujúci
Na tlačovke bola predstavená nová trasu Dakaru 2013, ktorý bude znovu v južnej Amerike. Štartovať bude v Lime. Na rozdiel od predchádzajúcich ročníkov budú náročné púštne úseky a duny na pláne hneď v prvých dňoch. Po voľnom dni v San Miguel de Tucuman bude však na jazdcov čakať ešte mohutná porcia 8 000km. Po 15 dňoch tak dorazia do cieľa v Santiagu.
![]() |
Zdroj: dakar.com
Pridané: 21.03.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2013:
| Seriál článkov: Dakar 2013 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Dakar 2013 – Štart už 5. januára 2013 - Redakcia
- Dakar 2013 – 3. etapa - Pisco - Nazca - Svitko ide na 9. a Jakeš 17. miesto v absolútnom poradí, Ján Zaťko končí - Awia
- Dakar 2013 – 1. etapa - Lima - Pisco - Awia
- Dakar 2019 - Price víťazom poslednej etapy aj Dakaru, 18. triumf pre KTM - 10. etapa - Pisco - Lima - Awia
- Dakar 2013 – 2. etapa - Pisco - Pisco - Awia
- Dakar 2013 – 9. etapa - Tucumán - Córdoba - najdlhšia etapa vyšvihla našich hore - 4. Jakeš a 8. Svitko v celkovom poradí - Awia
- Dakar 2013 – 12. etapa - Fiambalá - Copiapó - dnes bez Štefana Svitka - zeON
- Dakar 2013 – 14. etapa - La Serena - Santiago - Ivan Jakeš získal 4. miesto v celkovom poradí!!! - zeON
- Dakar 2013 – 8. etapa - Salta - San Miguel de Tucumán - Jakeš 3. v etape, Svitko v problémoch. Obaja ale v TOP10 celkovo! - zeON
- Dakar 2013 – 4. etapa - Nazca - Arequipa - Barreda na Husqvarne nemal konkurenciu, naši - 20. Ivan Jakeš , 21 Štefan Svitko - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!