Anketa:
Dakar 2013 – Štart už 5. januára 2013
ZdieľaťPridané: 03.01.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 9385 [Šport - Rally]
Už len pár dní nás delí od štartu ďalšieho už 35-tého ročníka najpopulárnejšej rely na svete DAKAR 2013. Štart tohto púštneho dobrodružstva je naplánovaný na 5.januára 2013, pričom organizátori tento krát zvolili trasu so začiatkom v peruánskom hlavnom meste Lima na pobreží Tichého oceánu.
Seriál článkov - Dakar 2013:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2013 | Nasledujúci
Trasa bude z Peru pokračovať cez Andy do Argentíny a cieľ rely Dakar 2013 bude hlavnom meste Chile – v Santiagu de Čile. Súťažiaci počas 15 dní prejdú krížom-krážom cez tri juhoamerické krajiny spolu 8423 kilometrov. Oproti predchádzajúcim piatim ročníkom rely Dakar na Americkom kontinente budú po prvý krát náročné púštne etapy v prvých etapách čo podľa organizátorov preverí nie len jazdcov, posádky, ale i techniku.
Trasa Dakaru 2013:
21.03.2012 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6726 [Šport - Rally]

Dakar 2013 - Trasa zhora nadol
Trasa Dakaru 2013 bola práve predstavená a prináša viacero zmien. Štartuje sa 5. januára 2013 v Peruánskej Lime.
![]() |
Motocykel Š.Svitka,ml. |
Podľa zverejnených štart. listín sa 35. ročníka rely Dakar 2013 zúčastní 75 posádok kamiónov, 160 posádok v súťaži áut, 40 štvorkoliek a 196 motocyklistov, medzi ktorými nebude chýbať ani štvorica slovenských jazdcov:
- #6 Štefan Svitko (SLOVNAFT –Oraving team),
- #32 Ivan Jakeš (NADD RESS Adventure team),
- #73 Dušan Čipka
- #105 Ján Zaťko (Slovakia Turbo team ZAŤKO).
Oproti predchádzajúcim ročníkom je slovenský účastnícky tím rozšírený o súťažnú posádku Štefan Svitko st. a Ján Rumpli, ktorá bude štartovať v súťaži automobilov v kategórii „bugín“ so štart.číslom #456.
![]() |
Slovenská „bugina“ Š.Svitka, st. |
Všetci naši jazdci so svojimi realizačnými tímami sú už v hlavnom meste Peru. Dušan Čipka a Ján Zaťko dokonca privítali v Lime nový rok 2013. Štefan Svitko sa k ním pridal v prvý deň nového roku a Ivan Jakeš dorazil do Limy 2.1.2013. Tímy finišujú s prípravami asistenčných vozidiel a motocyklov, aby bolo všetko pripravené na 3.1. ráno, kedy je oficiálna prebierka.
![]() |
I.Jakeš dorazil do Limy 2.1.2013 |
Počas tohtoročného Dakaru budeme mať aktuálne informácie a fotky aj vďaka Radke Mazákovej (radkaMazak), ktorá bude priamo z dejiska rely informovať o dianí a účinkovaní našich jazdcov i prostredníctvom zvukových správ z mobilu.
Aktuálne informácie nájdete samozrejme na motoride.sk ale i na stránkach jednotlivých štartujúcich jazdcov a ich fanklubov:
Štefan Svitko - www.facebook.com/StefanSvitkoFanklub
Ivan Jakeš - www.facebook.com/Ivan.Jakes
Ján Zaťko a Dušan Čipka - zatkojan.sk alebo www.facebook.com/jan.zatko.7
![]() |
D.Čipka a J.Zaťko silvestrovali v Lime |
Zdroj: SMF
Video: Štefan Svitko Dakar 2013 video 1
Video: DAKAR 2013 OFFICIAL TRAILER
Pridané: 03.01.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Seriál článkov - Dakar 2013:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2013 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Dakar 2013 v polčase - ako sa darí Slovákom - Jakeš aj Svitko v TOP10! - Awia
- Dakar 2013 – 1. etapa - Lima - Pisco - Awia
- Dakar 2013 klope na dvere, ako sú pripravení Slováci? - radkaMazak
- Dakar 2013 – 3. etapa - Pisco - Nazca - Svitko ide na 9. a Jakeš 17. miesto v absolútnom poradí, Ján Zaťko končí - Awia
- Dakar 2016 - prológ poznačila nehoda auta, naši v cieli medzi špičkou - Awia
- Dakar 2013 – 2. etapa - Pisco - Pisco - Awia
- Dakar 2013 - Trasa zhora nadol - Awia
- Slovenskí jazdci už na ceste na Dakar 2012 - Redakcia
- Dakar 2018 - 40. ročník štartuje už v sobotu 6. 1. 2018 - Redakcia
- Dakar 2019 - Barreda vyhráva prvú etapu, naši bezpečne v cieli 16. Svitko, 34. Jakeš - Lima - Pisco - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!