Anketa:
Pozvánka: FMX session 28.4.2012 umelý kopec 4x4centrum petržalka
ZdieľaťPridané: 17.04.2012 Autor: nisto
Čitatelia: 3084 [Šport - Freestyle MX]
Hlavnou myšienkou akcie je poskytnúť začínajúcim slovenským jazdcom rady a miesto pre zoznámenie sa s freestylemotokrosom. Súčasťou akcie bude FMX exhibícia.
![]() |
Pozvánka je smerovaná mokrosárom, ktorí by si chceli vyskúšať niečo nové, jazdcom, ktorí už freestajlovú rampu vyskúšali a chceli by poradiť, ale aj širokej verejnesti.
V sobotu od obeda budú prichystané tri freestajlové rampy s možnosťou posúvania, prvá bude úplne pri dopade, takže vyskúšať si preskočiť malú vzdialenosť môže naozaj každý, kto v kľude preskočí motokrosovú lavicu.
![]() |
Okolo obeda bude v areáli umelého kopca prebiehať otvorenie sezóny 4x4 centra, kde budú môcť diváci vidieť jeep-y v rôznych extrémnych situáciach. Pre viac info sledujte www.4x4centrum.sk
Od štvrtej Vás budú čakať strhujúce freestylemotokrosové vstupy Františka Mácu (CZ), Petra Hujbéra (HU), Braňa Nikša (SK) a ďalších. Počas celého dňa si môžte pochutnať na dobrom pivku, cigánskej či guláši. Vstup a energetický nápoj zdarma.
Viac info na www.nishto.eu
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!