Anketa:
Nová motocyklová kniha: Rudolf Mladý: FRANTIŠKOVIA
ZdieľaťPridané: 18.07.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4882 [Novinky - Oznam]
František Srna & František Kročka – život venovaný okruhom
V roku, keď sa zaslúžilý majster športu František Kročka dožíva krásneho jubilea – 80 rokov a zároveň si pripomíname nedožité 80-tiny zaslúžilého majstra športu Františka Srnu, vychádza kniha venovaná ich životnej dráhe v motocyklovom športe.
Kniha zaznamenáva životnú dráhu oboch výnimočných pretekárov, ich začiatky, úspechy a aj ťažké chvíľky, ako ich vyrozprávali František Kročka a Kamil Sandtner – dlhoročný mechanik a priateľ Ferka Srnu. Samozrejme je doplnená množstvom unikátnych dát a fotografií. Obsah dopĺňajú aj kapitoly venované všetkým „Františkom“ na Slovenských okruhoch, zaujímavá a jedinečná štatistika všetkých majstrov Slovenska 1961-2011 spolu s ich fotografiami. Formát knihy je tvorený ako voľné pokračovanie predchádzajúcich troch dielov čo sa týka tvaru a grafického spracovania, čiže rozhodne bude ozdobou nevšednej série kníh o histórii CPM na Slovensku.
Kniha vyšla v súkromnom náklade autora Rudolfa Mladého, v limitovanom počte, za podpory SMF a Ing. Andrei Bakošovej.
Knihu je možné objednať prostredníctvom e-mailovej pošty na adrese: rudoeifelmail.com alebo prostredníctvom sekretariátu SMF. Cena publikácie je 6,- € + poštovné. Knihu je možné zakúpiť i na najbližšom podujatí MM SR vintage v Kopčanoch 22.7.2012 alebo neskôr na podujatí v Novom meste n/V v dňoch 11.-12.08.2012.
![]() |
Pridané: 18.07.2012 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!