Anketa:
Návšteva výrobných tovární značky KTM v Mattighofene 2/2
ZdieľaťPridané: 12.06.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14188 [Novinky - Reportáž]
Motoráreň:
Motoráreň sa nachádza nedaleko hlavnej fabriky, sotva 5 minút jazdy. Bola dokončená v roku 2002 Je to podobná budova a my začíname prehliadku v jej zadnej časti, pretože je to miesto, kade prichádzajú do továrne komponenty. Rovnako ako v hlavnej budove je tu medzisklad komponentov.
Motoráreň má dve výrobné linky, ktoré sú takmer identické, s minimálnymi rozdielmi v niektorých nástrojoch a podobne. Zjednodušene sa dá povedať že na linke 1 kompletujú menšie motory a na linke 2 tie väčšie.
Výrobná kapacita bola cca 50 000 motorov ročne v roku 2002 a dnes je na úrovni 95 000 ks. Toto všetko je možné prí práci na jednu smenu. V tejto fabrike prichádzajú na svet všetky motory KTM okrem 85SX a Duke 125/200/390. Denne teda fabriku opúšťa 300 – 400 motorov.
Bloky motorov si KTM vyrába sama na vlastných CNC strojoch. Bloky sa vždy vyrábajú v pároch a tak sa používajú aj na celú montáž motora. Najprv sa do blokov strojovo a v jednom ktorku nalisujú všetky ložiská a guferá. Rovnako sa do bloku vyrazí už aj číslo motora. Potom idú na linku, kde je priebeh veľmi podobný ako pro montáži motocykla. Pracovník na linke postupne vkladá nejaký hotový pripravený komponent a posúva celok po linke ďalej. Počas najšej návštevy kompletovali na linke 1 motory 450 EXC pre USA a zaujímavosťou bolo, že som natrafil na kľukovky do tohto motora, ktoré pochádzajú od slovenského dodávateľa.
Na rozdiel od liniek kde sa motorky kompletujú, je v motorárni prechod na výrobu iného motora oveľa jednoduchší, jednoducho na vstupe prídu iné bloky motora a linka pracuje s inými komponentmi. Všetky jednoválcové motory majú totiž veľmi podobný výrobný proces. Dve motorové linky musia byť schopné dodávať motory pre 4 výrobné linky v hlavnom závode.
Na výstupe z liniek je 6 testovacích miestností s dynamometrom, pretože po dokončení sú všetky motory naštartované a majú za sebou kompletný horúci beh. Po úspešnej kontrole dostáva motor nové filtre a náplne a je pripravený na expedovanie.
Na konci návštevy sme sa nevyhli častej otázke o predlžovaní servisných intervalov. Odpoveď odborníka bola jasná: „Podľa môho názoru nieje potrebné mínať za najdrahšie oleje, ale radšej olej meniť častejšie.“ Rovnako dodal, že najdôležitejšia je prvá výmena oleja v motore po prvých 1000km.
Motor pripravený na horúci test |
KTM Factory racing - športové oddelenie:
Športové oddelenie KTM Factory racing – budova ktorú sme navštívili ako poslednú, je v prevádzke teraz prvý rok. Nachádza sa asi 5 minút jazdy od hlavného závodu a hneď vedľa motorárne. V minulosti boli motošport sekcie rozdelené na viacerých miestach. Dnes je všetko na jednom mieste od endura, motokrosu, Moto3, extrém endura až po rally. Celá budova má rozlohu cca 350 m2 a priamo tu pracuje cca 60 ľudí. KTM motorsport ale zamestnáva asi 120 ľudí na celom svete (vrátane pobočiek v USA, Belgicku a pod). Všetky športové rozhodnutia, vývoj aj výroba špeciálnych dielov pre motoršport dnes prebieha tu.
Prehliadku sme začali akousi „sieňou slávy“, kde boli vystavené rôzne úspešné motorky značky, ktoré zbierali svetové tituly v rôznych discipinach. Potom sme sa už presunuli do vývojových a výrobných priestorov ale treba povdať že tam bolo dosť prázdno, pretože všetky tímy boli vo svete na pretekoch.
Pokračovali sme sekciou Moto3, kde nám ukázali nielen priestory, ale aj motorky tejto triedy. KTM začala s vývojom špeciálu pred dvoma rokmi od nuly a dnes majú motorku, ktorá má titul. Tohto roku majú už 16-jazdcov, ktorí sedlajú KTM.
Po presune do priestorov motokrosárov sa dozvedáme aj o ďalšej vyvojovej dielni KTM pre motokros v Belgicku, kde sú vraj oveľa lepšie tréningové podmienky. Väčšina svetových MX tímov má sídlo v Belgicku alebo Holandsku pretože je tam dostatok tratí na testovanie a tréningy. Továrenskí jazdci jazdia tú najnovšiu techniku, ktorá sa ale potom po úpravách dostáva aj do sériovej výroby nasledujúci rok.
Keď sme sa presunuli do sekcie Rally, reč sa zviezla samozrejme na Cyrila Despresa a jeho odchod z KTM. V tom čase ešte nebolo známe s ktorou znackou Cyril zmluvu podpíše. V KTM Racing aj vďaka domu dostal šancu v sedle rally motorky aj Tadeuzs Blazusiak na Abu Dhabi Desert Challenge.
V závere som sa nevyhol ani téme osudu značky Husqvarna v rukách KTM. Zatiaľ je všetko veľmi čerstvé a športová sekcia vraj funguje „po starom“ Ale ako mi povedali, tak KTM má s Husqvarnou podobné plány ako s Husabergom. Mnoho komponentov bude podobných ale vraj v tých hlavných by mali byť rozdiely.
Video: Návšteva továrne KTM, Mattighofen (Výrobná linka, motoráreň, KTM Facroty racing)
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia a ktm.at
Video a strih: Tomáš Hajduch - Awia
Na prehliadku nás pozvala KTM CEE.
Pridané: 12.06.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora