Anketa:
Návšteva výrobných tovární značky KTM v Mattighofene 1/2
ZdieľaťPridané: 12.06.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 14390 [Novinky - Reportáž]
Počas testovačky Duke 390 v Salzburgu sme dostali možnosť nahliadnuť aj na miesta kde sa legendárne stroje "Ready to Race" rodia - konkrétne do útrob troch tovární v Mattighofene. Prinášame vám okrem verím že pútavého čítania aj bohatú fotogalériu a video.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia a ktm.at
Video a strih: Tomáš Hajduch - Awia
Hlavná budova továtne KTM |
KTM : Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen:
KTM : Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen - Za touto trojicou písmen sa skrýva meno zakladateľa ale ale aj miesto - mesto Mattighofen v hornom rakúsku, kde má dnes sídlo a výrobné závody spoločnosť KTM Sportmotorcycle. My sme dostali jedinečnú príležitosť nahliadnuť do útrob troch tovární, resp. oddelení. Začali sme v hlavnej výrobnej linke, kde sa motorky kompletujú. Potom sme sa presunuli len neďaleko do motorárne a nevynechali sme ani športové oddelenie KTM Factory racing.
Hlavná výrobná linka:
Hlavná hala kde sa dnes motorky KTM kompletujú je takmer novostavba. Ako sa výroba v KTM rozširovala, staré priestory už nevyhovovali. Nová výrobná hala sa nachádza na okraji mesta Mattighofen. Hala má zvonku vcelku slušné rozmery a pochopiteľne jej dominuje oranžová farba.
Nech sa páči, vstúpte |
Prehliadku začíname v medziskladisku, kde na plné obrátky maká logistika. Výroba je totiž založená na minimálnych skladových zásobách a na kvalitnej logistike, ktorá riady dodávku komponentov od subdodávateľov. Celá logistika sa tak plánuje na mesiace dopredu. Z tohto medziskladu sa potom komponenty presúvajú na výrobnú linku.
V hlavnej výrobnej hale sú štyri identické linky na výrobu + jedna linka na výrobu prototypov a prípravu sériovej výroby. Jedna linka je dlhá cca 60m a má tvar písmena U (takže 2x60m + oblúk) Všetky 4. linky sú rovnocenné, na každej z nich je možné vyrábať akýkoľvek model značky. Napriek tomu sa snažia na jeden raz vyrobiť čo možno najviac kusov z jedného modelu. Prestavenie linky a logistiky je totiž časovo náročný proces, počas ktorého výroba stojí.
Linka samotná nieje pohyblivá, pohyb vždy vychádza smerom od pracovníka, ktorý hotový medzivýrobok posunie ďalej. Počas jedného dňa fabrika vyprodukuje až 400 motoriek. Kľúčovým pre skladanie motoriek v takomto rýchlom tempe je tzv. pre-assembling – teda predskladanie komponentov do väčších blokov. Popri pracovníkovi, ktorý je na linke, pracuje ďalší, ktorý mu chystá do zásoby celky, ktoré sa potom montujú na výrobok. Napríklad celá podsedlová časť je skompletovaná ako jeden celok a odložená pracovníkom na regál vedľa linky. Pracovník na linke potom už len k motorke na linke primontuje celú podsedlovku a posúva motorku ďalej po linke.
Takáto výroba rozhodne nie je žiaden veget. Na druhej strane v KTM nechú aby ich zamestnanci robili pod stresom, alebo dokonca v panike, pretože to má výrazný dopad na kvalitu. Priorita teda nieje v čo najvyššom počte motoriek denne ale v najvyššom počte kvalitných bikov. Vo fabrike preto nieje žiaden zamestnanec, ktorý by chodil okolo, kontroloval pracovníkov a „povzbudzoval“ ich do práce. Namiesto toho je vo výrobnej hale len displej, na ktorom je zobrazený počet dokončených bikov a tiež koľko ich treba v tento deň ešte vyrobiť. Ľudia tak pracujú koncentrovane, no nie v panike.
Na konci každej linky je kontrolná kabína s dynamometrom. Robí sa tam hneď po skompletovaní motorky funkčný test. Motory, sú testované aj samostatne na konci výrobného procesu v motorárni.
Týmto spôsobom výroby teda trvá kompletovanie jedného motocykla od úplného začiatku až po odoslanie v priemere menej ako jednu hodinu. Samozrejme, čas sa líši aj od modelu k modelu. Pri množstve manuálnej práce sa dostavujú aj nejaké chyby. Štatisticky je to 3-5%. Ak sa vyskytne nejaký problém, s komponentom, niektorý diel je poškrabaný, poškodený a podobne, na linke sa to neopravuje, iba zdokumentuje. Tieto veci rieši potom kontrola kvality v závere procesu. Tá si dáva záležať, pretože pre fabriku je najhorší stav ak sa zlý výrobok dostane až k dílerovi. Následne riešenie, zasielanie napríklad len poškodeného blatníka a pod. je zbytočne nákladné.
Ako sme sa presúvali halou ďalej prišli sme do sekcie, kde si KTM ako jediný výrobca motoriek sám kompletuje vypletané kolesá. Odlievané kolesá prichádzajú od dodávateľov a v KTM dostanú len brzdové kotúče a pneumatiky, no z kvalitatívnych dôvodov si KTM kompletuje vypletané kolesa vo vlastnom závode.
Zaujímavou kapitolou je aj balenie motoriek na odvoz. Ten sa delí na európsky a zaoceánsky. Európske dodávky sú logisticky riešené priamo z fabriky kamiónmi. Pre zaoceánsku dopravu je však potrebné motorky zabaliť do drevenného kontajnera, vypustiť vŠetky kvapaliny, často demontovať plexištít, riadidlá, kolesá a podobne. Motorky sa potom naložia do kontajnera a putujú loďóu napríklad do USA. Stáva sa – a nieje to jedinečný prípad – že niektorý kontajner počas prepravy jednoducho spadne z lode do oceánu. Všetko je síce poistené, ale časová strata po strate 100ks motoriek sa už len veľmi ťažko dá dohnať.
Piata linka – sa „skrýva“ v rovnakej výrobnej hale, ale je za plotom. Slúži na výrobu presériových modelov a prototypov. Je to miesto kde si podávajú ruku vývojári a dizajnéry s výrobou. Vývoj je totižto dokončený až vtedy, keď výroba vie ako daný model produkovať. Môžete mať dokonalý prototyp, je to ale nanič ak nieje uspôsobený nato, aby sa z neho dalo vyrobiť 50 000 kusov. Každý model si teda prejde touto linkou kde spolu robia dizajnéri s výrobou a podľa potreby upravujú výrobok tak, aby bola možná aj hladká sériová výroba.
Okrem toho sa na tejto linke montujú aj špeciálne modely ako 250 Racer, Rally motorky – 450 Rally Replica a podobne – modely vyrábané v menšom počte od 20 do 100 kusov. Pre takéto počty sa neoplatí využívať niektorú z hlavných liniek
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Motoráreň, KTM Factory racing a Video.
Pridané: 12.06.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Rozhovor: Oliver Goehring o značke Husqvarna a jej budúcnosti - Redakcia
- Rozhovor: Jaroslav Katriňák o Dakare 2006 - Awia
- Gas Gas vo finančných problémoch, hľadá sa investor. Čo na to KTM? - Awia
- Rakúska továreň KTM vyrobila v roku 2014 už 100.000 motoriek - zeON
- Predstavujeme značku motocyklov a skútrov SYM - Redakcia
- KTM 450 Rally Replica pre rok 2024 - Redakcia
- Značka SWM (oživená Husqvarna) ukázala prvé modely v novodobej histórii - Awia
- 2x rozhovor Štefan Svitko a Ivan Jakeš o KTM a Dakare 2015 - Awia
- Značka Suzuki otvorila nový motocyklový závod na Filipínach - Redakcia
- Továrenský jazdec KTM Kurt Caselli zomrel po nehode na Baja 1000 2013 - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora