Anketa:
Svitko zvíťazil na Katriňákovej rodnej hrude na podujatí v Širokom
ZdieľaťPridané: 15.07.2014 Autor: radkaMazak
Čitatelia: 3331 [Šport - Motocross]
Široké, 13.07.2014: Za malebnou „dedinkou v údolí“, v Širokom, sa odohralo tretie kolo Lumarkt cupu pod organizátorskou taktovkou CROSS teamu Široké. Lepšie poveternostné podmienky a pripravenú trať si jazdci ani nemohli želať.
Okrem toho tradične jedna z najpočetnejších diváckych kulís a prítomnosť jazdcov z celého Slovenska, Poľska aj Ukrajiny. 123 jazdcov si prišlo zmerať sily na trať s bohatou históriou, na ktorej jazdil aj otec známeho dakaristu a niekoľkonásobný majster Slovenska v MX, Laco Katriňák.
V čele MX85 dvaja kamaráti
Jaro Dubóci a Samo Struk sú dobrí kamoši, aj keď na trati si vedia navzájom spôsobiť horúce chvíle. Pekne nám to ukázali v oboch jazdách, kedy v spoločnej rozjazde MX65 a MX85 dávali najlepšie štarty. V oboch finálových jazdách MX85 však nakoniec zvíťazil Jaroslav Dubóci, druhý skončil Samuel Struk a tretí Jakub Leskovský. Takto potom stáli aj na stupienku víťazov. „Bedňu“ v kategórii MX65 takmer ovládli cezpoľní, ale Krisztián Vincze – Dóka zo Slovenska zvíťazil a tak si Ukrajinci Eduard Shtefutsa a Edvard Erdeli rozdelili druhé a tretie miesto.
Patrik Mikuš – nový na scénemikus
![]() |
Patrik Mikus |
V kategórii MX1 Hobby sme zvyknutí na suverénne víťazstvá Janka Čuňočku, teraz však musel prvé miesto uvoľniť pre Lumarkt cupového nováčika, Patrika Mikuša. Patrik na margo súbojov o prvenstvo povedal: „Jano je veľmi rýchly na motokrose, ja som však rýchly v endure. A keďže trať v Širokom ponúka pasáže, kde som si vedel nadbehnúť náskok, mal som navrch. Veľmi sa teším z prvého miesta.“ Na treťom mieste končil Michal Galo. Marek Hornák z Kľačian si svoje prvenstvo statočne vybojoval nad Dávidom Ježovicom a Nikom Redajom, aj keď časové rozstupy medzi prvými troma boli malé a poradie sa v rámci dvoch finálových jázd menilo.
Veteránske triedy si to užili
Široký úsmev mal v Širokom tak víťaz kategórie MX4 (jazdci na 40 rokov), Květoslav Lacko, ako aj Ukrajinec Vladimír Zavadetsky, víťaz kategórie MX4+ (jazdci na 50 rokov) a rovnako aj líder historických motocyklov Twinshock, Miroslav Marônek.
„Takmer domáci“ Tomáš Ondria hneď s dvoma víťazstvami
![]() |
Tomáš Ondria |
Tomáš Ondria býva v neďalekej obci Víťaz a hoci jazdí za ŠK Budimír, Širočania ho považujú za „svojho“. Urobil im veľkú radosť, keď vyhral v kategórii MX Junior a zároveň už druhý krát si zo Širokého odniesol titul: „Najlepší jazdec po zadnom“. Západniari, Tomáš „Barny“ Barnošák a Christofer Mudraninec doplnili juniorskú prvú trojku. Tento Lumarkt cup bol pre Juniorov výnimočný tým, že štartovali finálové jazdy spoločne s MX1 a MX2, čo divákom ponúkalo tie najkvalitnejšie výkony v jednom.
Hruška a Svitko na piedestáli
![]() |
Števo Svitko v Širokom |
V kategórii MX2 to bol Jakub Hruška, ktorý sa po dlhej pauze kvôli zanemej obličke vrátil do sedla a suverénne ovládol MX2-ku pred Radoslavom Matulom a Tomášom Valachom. Každoročne sa do Širokého rád vracia aj Štefan Svitko, ktorého sme mali možnosť Lumarkt Cupe privítať po prvý krát. Dakarista Svitko si svojim štýlom jazdy okamžite získal dav a zo Širokého si odniesol víťazstvo v MX1 aj peňažnú odmenu pre najrýchlejšieho jazdca na kolo. Svitko si tak zmeral sily s druhým Vladom Kasalom a tretím Tomášom Pavlovčíkom.svitko
Ďalšie a zároveň predposledné podujatie Lumarkt Cupu sa uskutoční doma u Štefana Svitka, v Žaškove 7.9.2014. Nenechajte si to ujsť.
Autor: Radka Mazáková
Foto: Róbert Roľa
Pridané: 15.07.2014 Autor: radkaMazak Zdieľať
Súvisiace články:
- Lumarkt Cup 22.6.2014 - V Spišských Vlachoch to rozbalil Janko Uličný - radkaMazak
- Daždivé MM SR v Motokrose „SMX CUP 2014“ v Šenkviciach - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- SP v motokrose MX COVID Cup 2020 sa v Ješkovej Vsi prehupol do druhej polky
- SP v motokrose 2020 - Šimon Jošt si legendárny Sverepec vychutnal
- Dlhý motokrosový deň v Lovčici s rýchlym Joštom
- Motokros nám chýbal – v Hniezdnom to bolo vidieť na účasti pretekárov a cítiť na nálade fanúšikov
- Gratulujeme novým medzinárodným majstrom Slovenska v motokrose 2019: Neurauter (AUT), Krč (CZE), Struk (SVK) a Švirák (CZE)
- Na Zemplíne nakoplo takmer 120 pretekárov EAST CUP 2019 - Regionálny pohár Východ v motokrose
- Majstrami SR v motokrose 2018 sú: Marek Sukup, František Smola, Jozef Posluch, Martin Venhoda, Zoltán Vörös a Peter Pipich
- Vo Veľkých Uherciach sa rozdávali predposledné body sezóny 2018
- Szvoboda, Neugebauer a Michek sa o výhru na MX OPEN 2018 v Mníšku nad Hnilcom poriadne popasovali
- Na domácej pôde vo Vislanke si tretí ESX CUP vychutnal Samuel Struk
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!